  • 31. Data: 2010-12-16 20:13:02
    Temat: Re: Jakich ARMów używacie.
    Od: Adam K <a...@o...pl>

    Dnia 2010-12-09 06:05, Użytkownik max441 napisał:

    > Witam,
    > Jak w temacie, ciekawi mnie jakie ARMy są najczęściej używane przez
    > konstruktorów elektroników w Polsce.

    Różnych z rodziny LPC21XX. Przymierzam się do LPC1114 oraz LPC17XX
    AK

  • 32. Data: 2010-12-17 09:00:49
    Od: "Robbo" <y...@m...com>

    Pomoglibyście mi wybrać rodzinę ARM, gdybym
    podał moje potrzeby?

    R.

  • 33. Data: 2010-12-17 09:51:19
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    W dniu 2010-12-17 10:00, Robbo pisze:
    > Pomoglibyście mi wybrać rodzinę ARM, gdybym
    > podał moje potrzeby?
    >
    > R.

    Dawaj, może ktoś pomoże.

    MD

  • 34. Data: 2010-12-17 18:21:01
    Od: "Robbo" <y...@m...com>

    Witam ponownie,

    Prośba o nakierowanie mnie na jakąś rodzinę ARM, w którą mógłbym wejść i
    pozostać na lata.
    Do tej pory programowałem mikrokontrolery Atmel AVR ATmega8/16/32. Używałem
    WinAVR. Mam doświadczenie w programowaniu AVR32 (60MHz).
    Do mikrokontrolera podłączam wyświetlacze LCD znakowe (będę chciał także
    niewielkie monochromatyczne graficzne). Steruję różnymi urządzeniami (np.
    kluczuję tranzystorami bądź tyrystorami w falownikach z relatywnie dużą
    częstotliwością). Korzystam z PWM, UART, przetworników A/C, timerów,
    przerwań sprzętowych wyzwalanych sygnałami zewnętrznymi bądź wyzwalanych
    tikami trzech zegarów. Podłączam przyciski i przełączniki. Zapisuję
    wprowadzone przez użytkownika ustawienia urządzenia w nieulotnej pamięci
    EEPROM.

    Chciałbym, aby wybrana rodzina ARM umożliwiała mi to wszystko co powyżej, a
    ponadto oferowała większą moc oraz spełniła jakieś moje potrzeby w
    przyszłości (może USB, może kiedyś Ethernet, może kolorowy wyświetlacz).

    Moje potrzeby:
    - taktowanie od 60MHz do kilkuset MHz (teraz chciałbym mieć ze 100MHz, a w
    przyszłości 200-300MHz byłoby OK; ew. łatwość migracji od wolniejszych do
    tych szybszych, w obrębie produktów danego producenta; do jednego projektu
    może mi starczy 60MHz, a do innego chciałbym 200MHz -- chciałbym wtedy po
    prostu kupić szybszy procek, ale o tym samym sposobie programowania)
    - rozwojowa platforma (aby po roku inwestycji w jedną platformę nie okazało
    się, że świat poszedł w zupełnie innym kierunku :)
    - możliwość pracy w środowisku przemysłowym (zakłócenia falowników itp.)
    - będę raczej programował "goły" uC (bez systemu operacyjnego, ale kto wie,
    co będzie za 2-3 lata)
    - wszystko co możliwe w jednym układzie, tak jak to było w AVR (tylko kwarc
    i jedziemy; bez konieczności podłączania zewnętrznych pamięci;
    kilkanaście/kilkadziesiąt kilobajtów mi starczy)
    - pamięć nieulotna na zmienne (coś jak EEPROM znany z AVR) kilka kilobajtów
    - ważne: dostępność najlepiej w Polsce minimodułów (płytka z uC, kwarcem,
    kondensatorami, rezystorami), abym nie musiał lutować SMD (chodzi mi o tego
    rodzaju płytki: http://www.kamami.pl/index.php?ukey=product&productI
    D=26118
    http://www.kamami.pl/index.php?ukey=product&productI
    D=20934)
    - dostępność zestawów uruchomieniowych
    - dostępność tutoriali, przykładowych programów, dokumentacji
    - UART, być może CAN, kilka PWM, z 8 przetworników A/C, ze 3 zegary, co
    najmniej 40 linii I/O (to i tak trochę mało; wolałbym 64 linie), SPI,
    przetwornik C/A byłby super, kontroler przerwań, na plus byłyby operacje
    zmiennoprzecinkowe
    - do AVR używałem WinAVR; do AVR32 używałem AVR32 Studio; chciałbym aby
    programowanie ARM w miarę możliwości odbywało się przy wykorzystaniu
    podobnych narzędzi...
    - kawy i herbaty nie musi robić ;)

    Reasumując, chciałbym prawie taki AVR ATmega, ale o wiele szybszy i z
    większą ilością pamięci

    Mam nadzieję, że ktoś pomoże mi dokonać wyboru, bo jak na razie to po całym
    dniu czytania o tym głowa mnie boli od mnogości możliwości.

    R.

  • 35. Data: 2010-12-17 22:46:13
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    W dniu 2010-12-16 11:37 Robbo napisał(a):

    > Dzięki wszystkim za oświecenie.
    > W takim razie po co Atmel wypuszczał AVR32?

    Aby nie płacić licencji ARMowi od każdego procka. Wymyślili swojego
    własnego 32-bitowego RISCa i próbują namówić świat na kupowanie go.

    Podobnie zresztą postąpił Microchip z serią PIC32, tyle że AFAIR zamiast
    wymyślać procek od zera wzięli sprawdzoną konstrukcję jądra firmy MIPS.
    Pewnie tańszą niż ARM. Zresztą same procki z jądrem MIPS są popularne
    m.in. w routerach a kiedyś też były stosowane w PDA równolegle z ARMami.
    Teraz w urządzeniach przenośnych są stosowane prawie wyłącznie ARMy.

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/

  • 36. Data: 2010-12-17 23:02:39
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    W dniu 2010-12-17 19:21 Robbo napisał(a):

> [...]
    > do tych szybszych, w obrębie produktów danego producenta; do jednego
    > projektu może mi starczy 60MHz, a do innego chciałbym 200MHz

    No to tutaj mamy pierwszy problem - bo im szybszy procek tym (zwykle)
    bardziej skomplikowane jądro, brak wewnętrznej pamięci Flash oraz dużego
    RAMu (jest tylko cache). Przy 200MHz nie ma co liczyć na coś mniejszego
    niż 926EJ-S (np. ze stajni Atmela AT91RM9200 czy AT91SAM9261). Mocno
    zintegrowane układy za to (np. 512KB Flash + 64KB RAMu w środku) są dużo
    wolniejsze (np. atmelowy AT91SAM7S512 chodzi na 48MHz). Może ktoś poda
    przykłady innych producentów ale nie liczyłbym na dobrze zintegrowanego
    ARM7TDMI szybszego niż 60-80 MHz.

    > - rozwojowa platforma (aby po roku inwestycji w jedną platformę nie
    > okazało się, że świat poszedł w zupełnie innym kierunku :)

    Jak na razie ARMy dobrze się trzymają. Conajwyżej przeskoczysz tylko do
    innego producenta (przerobisz tylko sterowniki I/O a reszta kodu
    pozostanie taka sama).

    > - możliwość pracy w środowisku przemysłowym (zakłócenia falowników itp.)
    > - będę raczej programował "goły" uC (bez systemu operacyjnego, ale kto
    > wie, co będzie za 2-3 lata)

    Małe szanse nawet z prostymi ARMami. Z obsługą przerwań czy USB tyle się
    narobisz, że od razu lepiej pomyśl chociaż o małym darmowym systemie.
    Nawet gdyby miał tam działać tylko 1 wątek. Polecam zainteresować się
    np. Nut/OS lub FreeRTOS.

    > - wszystko co możliwe w jednym układzie, tak jak to było w AVR (tylko
    > kwarc i jedziemy; bez konieczności podłączania zewnętrznych pamięci;
    > kilkanaście/kilkadziesiąt kilobajtów mi starczy)

    A no właśnie. Ale nawet tych kilkudziesięciu KB RAMu nie mają procki, od
    których wymagasz 200 czy 600 MHz. Zresztą przy ARMach zajętość pamięci
    szybko rośnie i szybko stwierdzisz, że zamiast 32 wolałbyś jednak mieć
    512 KB RAMu.

    > - pamięć nieulotna na zmienne (coś jak EEPROM znany z AVR) kilka kilobajtów

    W Atmelach nie znam (za to procek może sam programować swój Flash i tam
    od biedy emulować niby EEPROM). Może ktoś podać przykłady od innych
    producentów?

    > - ważne: dostępność najlepiej w Polsce minimodułów (płytka z uC,
    > kwarcem, kondensatorami, rezystorami), abym nie musiał lutować SMD

    No to większy wybór chyba tylko NXP (LPCxxx) oraz Atmela (AT91xxx).
    Innych producentów procków ARM (ST, TI) znajdziesz conajwyżej pojedyncze
    płytki.

    > - dostępność zestawów uruchomieniowych

    Są od wszystkich producentów. Ale często ceny fabryczne bardzo nie
    zachęcają.

    > - dostępność tutoriali, przykładowych programów, dokumentacji

    Jest do wszystkiego.

    > - do AVR używałem WinAVR; do AVR32 używałem AVR32 Studio; chciałbym aby
    > programowanie ARM w miarę możliwości odbywało się przy wykorzystaniu
    > podobnych narzędzi...

    A tu jest akurat pełna zgodność i do wszystkiego pasuje gcc. Podstawowe
    instalacje pecetowe to Yagarto oraz gnuarm+Cygwin. Można do tego
    podczepić Eclipse, bardzo wygodne debugowanie przez JTAG (jak w AVR
    Studio dla AVRków z JTAGiem).

    > Reasumując, chciałbym prawie taki AVR ATmega, ale o wiele szybszy i z
    > większą ilością pamięci

    No to do rozpoczęcia zabawy z ARMami polecam jakiś zestaw startowy z
    AT91SAM7S256. Sam procek kosztuje ze 30 zł (tyle co ATmega128) a ma
    256KB Flasha i 64KB RAMu oraz USB. Śmiga na 48 MHz (a gdy nie używasz
    USB to do 55MHz), wystarczy do wielu zastosowań gdzie ATmedze nie
    starcza RAMu lub po prostu brakuje wydajności.

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/

  • 37. Data: 2010-12-17 23:36:44
    Od: dq <d...@p...fm>

    W dniu 2010-12-18 00:02, Adam Dybkowski pisze:

> [...]
    > których wymagasz 200 czy 600 MHz. Zresztą przy ARMach zajętość pamięci
    > szybko rośnie i szybko stwierdzisz, że zamiast 32 wolałbyś jednak mieć

    Kolega nie zauważył chyba Cortexów M4. Choćby od Freescale
    (180 MHz)i NXP (150 MHz).

> [...]
    > USB to do 55MHz), wystarczy do wielu zastosowań gdzie ATmedze nie
    > starcza RAMu lub po prostu brakuje wydajności.

    Do nowych projektów nie polecałbym przestarzałej rodziny 7 TDMI. Lepiej
    od razu pójść w Cortex M3

  • 38. Data: 2010-12-17 23:41:44
    Od: "Pitlab" <p...@p...wp.pl>

    > Może ktoś poda przykłady innych producentów ale nie liczyłbym na dobrze
    > zintegrowanego ARM7TDMI szybszego niż 60-80 MHz.

    LPC17xx pracuje do 120MHz ale EEPROMu też nie ma.

    --
    Piotrek.
    http://www.pitlab.pl

  • 39. Data: 2010-12-18 08:34:06
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    W dniu 2010-12-18 00:02, Adam Dybkowski pisze:

    > A tu jest akurat pełna zgodność i do wszystkiego pasuje gcc. Podstawowe
    > instalacje pecetowe to Yagarto oraz gnuarm+Cygwin.

    gnuarm - ostatni news z 2006-08-01. Bawisz się w archeologię?

  • 40. Data: 2010-12-19 23:50:18
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    W dniu 2010-12-18 09:34 Zbych napisał(a):

    > gnuarm - ostatni news z 2006-08-01. Bawisz się w archeologię?

    :) Nie wiedziałem, że go nie rozwijają. Od ponad roku nie używam.
    Yagarto rzeczywiście było lepszym przykładem. Ostatnio z kompilatora
    ARMa korzystam tylko w Android NDK.

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/