  • 41. Data: 2012-08-01 16:36:20
    Temat: Re: Jakie macie hobby?
    Od: g...@n...invalid (Adam Wysocki)

    BartekK <s...@d...org> wrote:

    > Kiedyś to mechanika samochodowa, ale minęły bezpowrotnie czasy gdzie
    > dało się coś samemu porzeźbić i tym startować, więc sens też uleciał.
    > Teraz czasy homologacji, zamkniętych specyfikacji, gotowych kitów...

    Zależy ile lat ma ten samochód. W swoim Sienolocie (Fiat Siena, 1998)
    i motocyklu (2001) to co tylko mogę robię sam, mam małe zaufanie do
    mechaników. A i satysfakcja większa, i lubię się grzebać w takich
    rzeczach.

    --
    Gof
    http://www.chmurka.net/

  • 42. Data: 2012-08-01 16:39:56
    Od: g...@n...invalid (Adam Wysocki)

    Anerys <s...@s...pl> wrote:

    > Gadam przez radio, głównie, choć teraz nie mam sprzętu (cos tam jest, ale
    > poniżej mojej weny), więc wisi...

    Ja zbieram kasę na coś na KF (jestem tylko na 2m i 70cm, a i to bardzo
    rzadko, jakoś weny brak, no i krótkofalowcy to specyficzne środowisko,
    średnio do nich pasuję).

    > Chemia, nierozwijana,

    Co z chemią dokładnie?

    > fotografuję,

    Kiedyś fotografowałem, ale jakoś nie mam czasu. Został mi tylko sprzęt
    i trochę zdjęć, wrzuconych razem z innymi rzeczami na wordpressa:

    http://www.sp5gof.pl/

    A jak już daję linki: http://motogof.tumblr.com/

    --
    Gof
    http://www.chmurka.net/

  • 43. Data: 2012-08-01 16:41:06
    Od: g...@n...invalid (Adam Wysocki)

    qlphon <q...@p...fm> wrote:

    > wszystko się zgadza...
    > przecież nie napisał, że ze swoją...

    - co robisz?
    - wypełniam obowiązek małżeński
    - przecież nie masz żony
    - cudzy wypełniam...

    --
    Gof
    http://www.chmurka.net/

  • 44. Data: 2012-08-01 22:35:37
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2012-08-01 16:36, Adam Wysocki pisze:

    > Zależy ile lat ma ten samochód.
    No mój to 2009 i 2011r, i też w nich grzebie, nawet dość poważnie (nie
    tylko zmiana opon i wycieraczek), ale tego już nie nazwałbym hobby. Tak
    jak moja żona nie nazwie gotowania obiadu swoim hobby :)

    > W swoim Sienolocie (Fiat Siena, 1998)
    > i motocyklu (2001) to co tylko mogę robię sam, mam małe zaufanie do
    > mechaników. A i satysfakcja większa, i lubię się grzebać w takich
    > rzeczach.
    Satysfakcja z udanej naprawy/przeróbki zawsze jest, ale obecnie coraz
    częściej oprócz satysfakcji "zrobiłem coś pożytecznego, sam
    wymieniłem/naprawiłem, nie zaśmiecam Ziemi rzeczami wyrzuconymi z powodu
    byle zepsutej blaszki" mam też niesmak "jak oni mogli takie gówno
    wymyślić, jaki idiota to projektował, jakim cudem to w ogóle tak długo
    działało..." itp ;)

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 45. Data: 2012-08-02 09:27:19
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "BartekK" <s...@d...org> napisał w wiadomości
> [...]
    > byle zepsutej blaszki" mam też niesmak "jak oni mogli takie gówno
    > wymyślić, jaki idiota to projektował, jakim cudem to w ogóle tak długo

    Dokładnie się zgadzam i nie jest to domena tylko najnowszych czasów. W
    okolicy 88..89 wysiadła mi nieco ponad roczna zmywarka (gwarancja oczywiście
    rok). Naprawa połączona z banalną przeróbką spowodowała, że do następnej
    usterki tego samego miejsca doszło po 12 latach.
    A ostatnio tego typu myśl miałem jak miesiąc temu urwała się cieniutka,
    stalowa linka służąca do odblokowywania ręcznego (Ford S-max, rączka a-la
    lotnicza). Linka od przycisku zakręca od razu ostro o 90 stopni i ociera o
    metalową krawędź. Przy następnym zakręcie już jest kółeczko, ale tu nie ma.

    Ale zdarzyło mi się też kiedyś uznać (i to już typowo elektroniczne), że coś
    jest zrobione źle i poprawić a po latach doczytać się że może nie koniecznie
    miałem rację.
    Na przestrzeni 2..3 lat (okolice 85) trafiło do mnie do naprawy kilka
    elektronicznych przerywaczy kierunkowskazów od Mercedesa. We wszystkich ta
    sama usterka - spalony tranzystor sterujący przekaźnikiem. Wymieniłem i
    dodałem diodę na uzwojenie przekaźnika (bo jej nie było) - i oczywiście myśl
    "jaki idiota to projektował i jakim cudem to w ogóle tak długo działało...".
    I zagadka - co takiego wyczytałem, że mogę podejrzewać, że być może nie
    miałem racji ?
    P.G.

  • 46. Data: 2012-08-02 09:46:06
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Piotr,

    Thursday, August 2, 2012, 9:27:19 AM, you wrote:

    [...]

> [...]
    > I zagadka - co takiego wyczytałem, że mogę podejrzewać, że być może nie

    Dioda opóźnia zwalnianie kotwicy przekaźnika i moze powodować
    iskrzenie styków. Jesli sterowanie odbywa się za pomocą MOSFETa, to
    można bazować na przebiciu lawinowym i marnować energię w
    tranzystorze. Ale trzeba dobrać odpowiednio tranzystor. Faktem jednak
    jest, że pomimo deklaracji o powtarzalności przebicia lawinowego, w
    ten sposób uzywane tranzystory się psują z czasem. Czyżby ktoś nauczył
    się kontrolowac ten czas?

    Wydywałem też uklady na bipolarnych z diodą Zenera pomiędzy C a B,
    tworzącą próg kontrolowanego tracenia energii. Obecnie zapewne
    zastosowanoby po prostu transila.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 47. Data: 2012-08-02 10:38:48
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    wiadomości news:988348959.20120802094606@pik-net.pl.invalid...

    > Dioda opóźnia zwalnianie kotwicy przekaźnika i moze powodować
    > iskrzenie styków.
    Dokładnie. O tym wtedy nie wiedziałem.

    > Jesli sterowanie odbywa się za pomocą MOSFETa, to
    > można bazować na przebiciu lawinowym i marnować energię w
    > tranzystorze.

    Tam był mały, nieznany mi (nie było Googla wtedy ;-) ) NPN. Być może na dość
    wysokie napięcie.
    Nie wiem jakie jest przepięcie z cewki przekaźnika. Może jej pojemność
    ogranicza je do akceptowalnego poziomu.
    Nigdy nie zadałem sobie trudu, aby zorientować się jakiego rzędu są L i C
    cewki małego przekaźnika.

> [...]
    > jest, że pomimo deklaracji o powtarzalności przebicia lawinowego, w
    > ten sposób uzywane tranzystory się psują z czasem. Czyżby ktoś nauczył

    Może statystyka mu pokazała, że usterka wystąpi już po gwarancji.

    P.G.

  • 48. Data: 2012-08-02 16:48:55
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    W dniu 2012-08-02 10:38, Piotr Gałka pisze:

> [...]

    Ale w tym zastosowaniu to raczej nie ma znaczenia.

    > Nigdy nie zadałem sobie trudu, aby zorientować się jakiego rzędu są L i
    > C cewki małego przekaźnika.

    Ja też. Ale mnie zaciekawiłeś:

    RM2 12V 260omów 0.339H
    R15 220V 50Hz 7.46kOmów 36.1H

    Pozdrawiam,
    Paweł

  • 49. Data: 2012-08-02 17:47:04
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "Paweł Pawłowicz" <p...@w...up.wroc[kropka]pl> napisał w
    wiadomości news:501a9356$0$1229$65785112@news.neostrada.pl...

    > Ale w tym zastosowaniu to raczej nie ma znaczenia.

    Właśnie z powodu tego 'raczej' napisałem że 'być może' nie miałem racji.
    Żarówki kierunkowskazów razem mają może 60W czyli 5A.
    Może powolne odsuwanie styków wywołuje jakiś łuk nawet bez indukcyjnego
    obciążenia.

    > Ja też. Ale mnie zaciekawiłeś:
    >
    > RM2 12V 260omów 0.339H

    Zakładając C (z sufitu) 1nF i pomijając straty w R wychodzi mi ponad 800V.

    Tamte przekaźniki były (z tego co pamiętam) bardzo małe. Jakieś 15 x 20mm i
    wysokość rzędu 5mm.
    Przez przezroczystą pokrywkę było widać obracającą się kotwicę - tak jakby
    normalnie nie była połączona z żadnym z biegunów a obracając się łączyła po
    obu stronach. Przypuszczam, że prąd był mniejszy więc R wyższe, a L -
    ? -może wcale nie większe tylko drut dużo cieńszy.

    Przy R=1k wychodzi mi już tylko 200V. Ale założenia mocno niepewne.

    Takie nagłe skojarzenie.
    Dotychczas zakładałem, że jak w cewce przekaźnika płynie prąd np. 100mA to
    przy wyłączaniu przez diodę bocznikującą cewkę popłynie impuls góra 100mA.
    Ale odsuwanie kotwicy powoduje zmniejszenie L cewki.
    Czyli wyłączamy tranzystor. 100mA zaczyna płynąć przez diodę. Stopniowo
    maleje. Kotwica zaczyna się odsuwać. W obwodzie magnetycznym pojawia się
    szczelina. L spada chyba znacznie - I wzrasta chyba znacznie. Ciekawe,
    jakiego rzędu wartość osiąga ?
    P.G.

  • 50. Data: 2012-08-02 18:20:03
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Paweł,

    Thursday, August 2, 2012, 4:48:55 PM, you wrote:

    > Ale w tym zastosowaniu to raczej nie ma znaczenia.

    Ma - ze wzgledu na to, co wyciąłeś - czyli upalanie styków.

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan