  • 1. Data: 2018-07-28 13:36:20
    Temat: KiCad 5 wydany
    Od: rry <m...@g...pl>

    http://kicad-pcb.org/blog/2018/07/KiCad-5--a-new-gen
    eration/
    Sporo nowości (np. symulator SPICE) i poprawek. Prezentacja graficzna
    edytora schematów niestety po staremu.

    --
    rry

  • 2. Data: 2018-07-28 15:29:12
    Temat: Re: KiCad 5 wydany
    Od: s...@g...com

    W dniu sobota, 28 lipca 2018 13:36:25 UTC+2 użytkownik rry napisał:
> [...]
    eration/
    > Sporo nowości (np. symulator SPICE) i poprawek. Prezentacja graficzna

    Interesujące. Jak porównujesz to z Altium? Dużo czasu trzeba by się tym w miarę
    posługiwać?

  • 3. Data: 2018-07-28 22:21:09
    Od: "Szumek" <k...@i...pl>

    Interesujące. Jak porównujesz to z Altium? Dużo czasu trzeba by się tym w
    miarę posługiwać?

    dużo szybciej coś zrobiłem w kikadzie niż w altium
    dla mnie sie podoba

  • 4. Data: 2018-07-29 10:09:23
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2018-07-28 o 15:29, s...@g...com pisze:
    eration/

    > Interesujące. Jak porównujesz to z Altium? Dużo czasu trzeba by się tym w miarę
    posługiwać?

    Dość łatwy w obsłudze, jest tutorial po polsku, nie wiem czy z
    najnowszymi poprawkami
    ale do 4 był.

    --
    Pozdr
    Janusz

  • 5. Data: 2018-07-30 12:37:55
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    eration/

    > Interesujące. Jak porównujesz to z Altium? Dużo czasu trzeba by się tym w miarę
    posługiwać?

    Według mnie, jeśli chcesz używać bibliotek KiCada to bardzo szybko można
    się nim w miarę posługiwać.

    Ja zainteresowałem się gdy pojawiła się wersja 4.0.7.
    Tylko, że nie wiedziałem, że w środowisku KiCada istnieje taka zasada -
    czego ci program nie daje dorobisz sobie jakimiś skryptami Pythona.
    Nie znam Pythona.
    Sprawdziłem co program mi daje i mi wyszło, że aby dostać takie rysunki
    PCB jakie od lat wstawiamy do dokumentacji (na tle szarych ścieżek
    obrysy elementów z designatorami i na drugim rysunku z wartościami)
    muszę mieć własne footprinty.
    Ale że dotychczas zawsze korzystałem tylko ze zdefiniowanych przeze mnie
    footprintów to nie widzę w tym problemu, ale konieczność zdefiniowania
    sobie podstawowego zestawu wydłuża oczywiście czas do posługiwania się.

    Zdefiniowałem zestaw podstawowych elementów i zrobiłem jeden projekt pod
    4.0.7.
    Wiedząc, że niedługo wejdzie wersja 5 postanowiłem poczekać i na serio
    zacząć używać, gdy będzie 5.
    Się okazało, że 5 nie akceptuje / w nazwach elementów (kondensator
    10u/25 czy terminal blok ETB34/2). Pozmieniałem więc nazwy w moich
    bibliotekach (podobno wersja 6 będzie akceptowała / ).

    Wiem, że są dostępne skrypty które chyba zrobią takie rysunki jak ja
    chcę gdy korzysta się z bibliotek KiCada, ale nie miałem czasu dochodzić
    do tego jak to się używa.
    Nie wiem, czy powinienem zakładać, że wszystkie footprinty będę robił
    sam, czy korzystać z KiCada.
    Na pewno najpierw sprawdzę, jak wyglądają footprinty rezystorów 0603 w
    tej wersji. Te które były z 4.0.7 nie zostały zaakceptowane mi przez
    technologów, ale wydaje mi się, że przy 5 wszystko zrobili od nowa i
    chyba bardziej zwracali uwagę na tolerancje produkcyjne.

    Od kolegi który ma znajomego w Techno usłyszałem, że podobno już ponad
    50% PCB trafia do nich robionych pod KiCadem.
    Podobna informacja pojawiła się chyba tu:
    https://www.youtube.com/watch?v=wWpeDpDTvUU
    P.G.

  • 6. Data: 2018-07-30 13:03:47
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    W dniu 30.07.2018 o 12:37, Piotr Gałka pisze:

> [...]
    > PCB jakie od lat wstawiamy do dokumentacji (na tle szarych ścieżek
    > obrysy elementów z designatorami i na drugim rysunku z wartościami)

    Właśnie sprawdziłem na wersji 5 i opisy elementów można przenosić między
    warstwami, więc chyba nie powinno być problemu, żeby pole value dać na
    osobnej warstwie (cośtam.user) i przy wydruku włączyć tę warstwę.
    Pytanie tylko jak hurtem przenieść pola value wszystkich elementów na
    wybraną warstwę.

  • 7. Data: 2018-07-30 14:55:58
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2018-07-30 o 13:03, Zbych pisze:
> [...]
    > osobnej warstwie (cośtam.user) i przy wydruku włączyć tę warstwę.
    > Pytanie tylko jak hurtem przenieść pola value wszystkich elementów na

    Nie wykluczam, że w 4.0.7 też była taka możliwość - nie sprawdzałem.
    Jak się nie da hurtowo to chyba jedynie definiując swoje footprinty
    można mieć value na warstwie na jakiej się chce.

    Gdyby eksport do SVG akceptował flagi wyświetlania value i ref można by
    na ten cel poświęcić jedną warstwę, a tak to przyjąłem koncepcję, że na
    2 warstwach robię identyczny obrys i na jednej daję value, a na drugiej ref.
    Ale do 5-ki jeszcze nie zaglądałem.
    P.G.

  • 8. Data: 2018-07-30 15:11:25
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    W dniu 30.07.2018 o 14:55, Piotr Gałka pisze:

    > Jak się nie da hurtowo to chyba jedynie definiując swoje footprinty
    > można mieć value na warstwie na jakiej się chce.

    Fabryczne footprinty mają pole value na warstwie F.Fab, więc pewnie nie
    ma potrzeby przenoszenia go gdzie indziej, do tego plik pcb jest
    tekstowy, więc zawsze można przelecieć go jakimś sedem albo innym
    narzędziem do podmiany tekstu.