  • 1. Data: 2019-10-20 20:36:08
    Temat: Kierunek promieniowania anteny MIFA w ESP32
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    Czy leci z nami jakiś specjalista od anten? Patrzę sobie na zalecenia
    odnośnie umiejscowienia modułu ESP32 na płytce bazowej, na stronie 10,
    rysunek 12:

    https://www.espressif.com/sites/default/files/docume
    ntation/esp32_hardware_design_guidelines_en.pdf

    i zastanawiam się, czemu zalecane miejsca to 3 i 4 a nie 1 i 5?
    Antena MIFA promieniuje raczej w kierunku przeciwnym niż feed, który
    jest z prawej strony w przypadku ESP32. A przynajmniej taki kierunek
    promieniowania podają PDFy od NXP, TI itd.

    https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9
    GcSL0WDKhD9HP2uIOA0pyT1tbyciaktWzpCAO192b21zi8t14OfC

    Strona 3:
    https://www.nxp.com/docs/en/nxp/application-notes/AN
    11994.pdf

    Strona 13:
    https://www.cypress.com/file/136236/download

  • 2. Data: 2019-10-22 00:49:03
    Temat: Re: Kierunek promieniowania anteny MIFA w ESP32
    Od: "Andrzej W." <awa_wp@na_wp_oczywiscie.pl>

    W dniu 20.10.2019 o 20:36, Zbych pisze:
    > Strona 13:
    > https://www.cypress.com/file/136236/download

    Może to: Figure 3, strona 4, ta antena potrzebuje masy by działać, może
    czym więcej masy wzdłuż kierunku rozchodzenia się fali tym lepiej...

    --
    AWa.

  • 3. Data: 2019-10-22 13:56:09
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Andrzej W." napisał w wiadomości grup
    pl...

    >Może to: Figure 3, strona 4, ta antena potrzebuje masy by działać,
    >może czym więcej masy wzdłuż kierunku rozchodzenia się fali tym
    >lepiej...

    Akurat dokumentacja ESP sugeruje, ze nie potrzebuje, a wrecz
    przeszkadza - skoro każą ja wystawic poza plytke.

    Moze juz ma w sobie, i wiecej tylko zaszkodzi ...

    J.

  • 4. Data: 2019-10-23 12:04:19
    Od: "Andrzej W." <a...@w...pl>

    W dniu 2019-10-22 o 13:56, J.F. pisze:
> [...]
    > - skoro każą ja wystawic poza plytke.
    >
    > Moze juz ma w sobie, i wiecej tylko zaszkodzi ...

    Zaekranowanie anteny na pewno jej szkodzi i o tym tam piszą, ale ta
    antena nie działała by bez pola masy obok, ono jest częścią anteny.
    "It consists of a monopole antenna running parallel to a ground plane
    and grounded at one end." (https://en.wikipedia.org/wiki/Inverted-F_antenna)
    Wiec może wydłużenie tego pola masy jest korzystne?
    Reguły mówią by ścieżek przy krawędzi nie prowadzić można więc założyć,
    że przy krawędzi jest tylko masa (zasilanie to też "masa" dla RF jeśli
    dobrze zrobione).

    --
    AWa.

  • 5. Data: 2019-10-23 13:21:51
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Andrzej W." napisał w wiadomości grup
    pl...

> [...]
    >antena nie działała by bez pola masy obok, ono jest częścią anteny.
    >"It consists of a monopole antenna running parallel to a ground plane

    Jesli tu
    https://www.espressif.com/sites/default/files/docume
    ntation/esp32_hardware_design_guidelines_en.pdf

    kaza wystawic kawalek modulu poza plytke, to na pewno nie jest ta masa
    antenie w tym module potrzebna do pracy.
    Byc moze jest w samym module.

    A jak wystawic sie nie da, to zalecaja wyczyscic obszar z miedzi, wiec
    raczej nie polepsza.

    J.