  • 21. Data: 2024-03-01 13:23:29
    Temat: Re: Kolejna zagadka: stary SBC, Ethernet, rozmiar MTU i niedziałające SSH
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@g...net>

    Atlantis <m...@w...pl> napisał(a):
    > Dodatkowo wbudowany interfejs sieciowy z jakiegoś powodu łączy się na
    > 10Mbps, chociaż wydaje mi się, że AT91 powinien mieć już FastEthernet.

    I ma. Więc jak 100 Mbps nie jest negocjowane, to coś jest nie tak na płytce.
    Może lepiej najpierw to rozwiązać a dopiero potem przyjrzeć się SSH.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    https://www.grzegorz.net/

  • 22. Data: 2024-03-01 15:32:25
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 01/03/2024 12:55, Marek wrote:
    > Przecież tego typu problem rujnowałby w ogóle połączenia nie tylko ssh.

    I rujnuje. Pingi. Doczytaj wątek.

  • 23. Data: 2024-03-02 15:51:08
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 1.03.2024 13:23, Grzegorz Niemirowski wrote:

    > I ma. Więc jak 100 Mbps nie jest negocjowane, to coś jest nie tak na
    > płytce. Może lepiej najpierw to rozwiązać a dopiero potem przyjrzeć się
    > SSH.

    Na pierwszy rzut oka, wizualnie wszystko wygląda ok.
    Wymieniłem gniazdko RJ-45, na wypadek gdyby coś było nie tak z nim, albo
    ze zintegrowanym trafem.

    Przypomniałem sobie jeszcze, że pomiędzy moja płytką i schematem jest
    bardzo drobne odstępstwo. Na schemacie mamy pięć rezystorów
    podciągających linie PHY0..PHY4 do masy oraz 3,3V. Oryginalnie mają one
    wartość 1.9k. Nie miałem tej wartości, więc zastosowałem najbliższą -
    1.96k. Nie wydaje mi się, żeby w tym przypadku miało to krytyczne
    znacznie. Podczas inicjacji układu stany tych pinów określają adres
    układu PHY, a podczas normalnej pracy są wykorzystywane jako wyjścia
    sterujące diodami.

    Sprawdzę jeszcze raz połączenia i na wszelki wypadek wymienię kwarc i
    kondensatory w pobliżu RJ44, na wypadek gdybym pomylił ich wartości.

    Generalnie najwięcej wyjaśniłoby, gdyby udało mi się skończyć składać
    drugi egzemplarz (brakuje mi gniazdka SD oraz układu PHY) wtedy
    wiedziałbym czy problem również tam występuje (to wskazywałoby na
    software'ową przyczynę) czy nie (problem z montażem/wadliwym elementem
    na pierwszej płytce).

    Swoją drogą zastanawia mnie jeszcze jedna kwestia. Widzę, że autor
    projektu zdecydował się podciągnąć linie sygnałowe I2C (za pomocą
    których podłaczony jest EEPROM) do 3,3V za pomocą rezystorów 1,5k. To
    nie za mało? Czy przypadkiem w przypadku tego interfejsu nie stosuje się
    zwykle 4,7k?

  • 24. Data: 2024-03-02 15:56:39
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 1.03.2024 10:25, heby wrote:

    > Jeszcze mi się przypomniało z naprawy starego switcha: sprawdź, czy
    > najzwyczajniej masz dobre luty. Ethernet potrafi się sprzęgać
    > pojemnościowo przez uszkodzone ściezki/luty i objawy są takie, że
    > działa, ale trochę.

    Na pierwszy rzut okaz wygląda to ok.
    Na wszelki wypadek wymieniłem złącze RJ45 (ze zintegrowanym trafem), ale
    też nie przyniosło to żadnej zmiany. Obejrzę jeszcze raz dokładniej
    połączenia, poprawię luty i wymienię kondensatory przy RJ45. Jeśli to
    nie pomoże i kwarc również okaże się sprawny, to nie mam pomysłu innego
    jak uwalony układ PHY, a innego egzemplarza niestety nie mam.

    Gdyby wina leżała po stronie układu MAC w strukturze AT91, albo
    ewentualnie magistrali RMII, to zapewne sieć w ogóle nie chciałaby
    działać...

  • 25. Data: 2024-03-02 15:58:27
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 1.03.2024 10:04, Jarosław Sokołowski wrote:

    > Objawy należy poznać dokładnie. Test z pingami powinien być wykonany
    > wielokrotnie. Jeśli za każdym razem minusy pojawiają się w miejscu
    > trzochę innych plusów, to podejrzenia kol. Marudnego mogą być słuszne.

    Zbiorę do plików wyniki z kilku testów i porównam je.

    > Jeśli wyniki są powtarzalne, to jest inny przypadek.

    Jeśli sytuacja będzie wyglądała w ten sposób, to gdzie można szukać
    potencjalnej przyczyny?

  • 26. Data: 2024-03-02 16:21:42
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@g...net>

    Atlantis <m...@w...pl> napisał(a):
> [...]
    > Czy przypadkiem w przypadku tego interfejsu nie stosuje się zwykle 4,7k?

    Zwykle stosuje się tyle, ale to nie jest jakaś jedyna słuszna wartość. Im
    wartość jest mniejsza, tym transmisja może być szybsza, bo łatwiej są
    przeładowywane pojemności pasożytnicze. Z drugiej strony trzeba brać pod
    uwagę wydajność prądową pinów podłączonych do szyny w momencie, gdy ściągają
    ją do masy. Odpowiednie wzory znajdziesz np. tu:
    https://www.ti.com/lit/an/slva689/slva689.pdf

    --
    Grzegorz Niemirowski
    https://www.grzegorz.net/

  • 27. Data: 2024-03-02 20:48:28
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

> [...]

    > wielokrotnie. Jeśli za każdym razem minusy pojawiają się w miejscu
    > trzochę innych plusów, to podejrzenia kol. Marudnego mogą być słuszne.

    Ok, powtórzyłem test dziesięć razy, zapisując wyniki w plikach
    tekstowych. Diff pokazuje, że wyniki nie są identyczne.
    Zawartość plików zgadza się w jakichś 95%. Wynika to jednak głównie z
    tego, że początek jest poprawny, a od pewnego momentu zaczynają lecieć
    same minusy. Jednak miejsce pierwszego wystąpienia problemu wypada w
    różnym punkcie, a "okresy przejściowe" też się różnią między sobą.

  • 28. Data: 2024-03-03 08:26:50
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 29.02.2024 23:59, heby wrote:

    > A kwarc od ethernetu pracuje na takim f jakie ma na obudowie?

    Podpiąłem oscyloskop. Nie udało mi się zmierzyć częstotliwości na
    kwarcu, ale na pinie rx_clk mam 2,50557 MHz (zgodnie z dokumentacją dla
    10Mbps powinno być 2,5 MHz). Czy ta odchyłka może powodować problemy z
    przesyłaniem większych pakietów?

    Przy założeniu, że dla 100 Mbps będziemy mieć 25,0557 MHz, może to
    tłumaczyć problemy z wynegocjowaniem połączenia z taką prędkością?

  • 29. Data: 2024-03-03 13:56:07
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Atlantis pisze:

> [...]
    > dla 10Mbps powinno być 2,5 MHz). Czy ta odchyłka może powodować
    > problemy z przesyłaniem większych pakietów?

    Różnica około dwóch promili. Bez wdawania się w szczegóły działania
    ethernetu, można zauważyć, że jak trybiki jednego kółka w przekładni
    zębatej będą węższe o dwa promile, to na długości pięciuset ząbków
    nastąpi przesunięcie o jeden. Zdaje się, że przy MTU koło 500 coś
    się zaczyna rypać.

    > Przy założeniu, że dla 100 Mbps będziemy mieć 25,0557 MHz, może to
    > tłumaczyć problemy z wynegocjowaniem połączenia z taką prędkością?

    A tu ząbki jeszcze drobniejsze. Ja bym zaczął od próby skorygowania
    zegara. Jak nie przez wymianę kwarcu, to może jakąś pojemnością.

    Jarek

    --
    i dniem, i nocą.
    Może to harem?

  • 30. Data: 2024-03-03 14:37:27
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 3.03.2024 13:56, Jarosław Sokołowski wrote:

> [...]
    > zębatej będą węższe o dwa promile, to na długości pięciuset ząbków
    > nastąpi przesunięcie o jeden. Zdaje się, że przy MTU koło 500 coś

    Udało mi się wygrzebać w podręcznych zapasach inny kwarc 25 MHz. Po jego
    wlutowaniu częstotliwość rx_clk zmieniła się na 2.50042 MHz. Problem z
    połączeniem SSH zniknął, a test z pingami albo daje całkowicie pozytywny
    rezultat, albo przechodzi z jednym minusem pod sam koniec.

    Interfejs ciągle nie zestawia jednak połączenia na 100 Mbps.

    Wygląda na to, że to potwierdza winę po stronie kwarcu. Zamówiłem w TME
    lepsze rezonatory 25 MHz. Zobaczę czy to rozwiąże sprawę.