  • 1. Data: 2024-02-28 04:27:07
    Temat: Zwolnienia nie tylko w IT - życie współczesnego inżyniera
    Od: pytajacy <r...@p...fm>

    Od około dwóch tygodni docierają do mnie informacje, że firmy tną koszty
    zwalniając dużą część załogi, szczególnie inżynierów ale nie tylko.
    Czy to takie czasy są, że jak jest coś do zrobienia to firmy zatrudniają
    a po skończonej pracy zwalnia się pracownika? I nie ma tutaj znaczenia
    czy UoP czy B2B.
    Bez wątpienia czasy, kiedy było się zatrudnionym w jednej firmie przez
    40 lat, bezpowrotnie się skończyły.
    Dochodzi dodatkowy stres z szukaniem nowego zatrudnienia ponieważ w
    przypadku kumulacji zwolnień na jedną ofertę aplikuje kilkadziesiąt
    osób. Osobom, które zostają w firmie też nie zazdroszczę bo nie wiedzą
    czy to nie koniec zwolnień, czy nie będą następnymi zwolnionymi...

    Taka jest dola współczesnego inżyniera elektronika, programisty itp.

    Robert

  • 2. Data: 2024-02-28 05:05:53
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    in <news:urm96a$h6d$1$pytajacy@news.chmurka.net>
    user pytajacy pisze tak:

    > Od około dwóch tygodni docierają do mnie informacje, że firmy tną
    > koszty zwalniając dużą część załogi, szczególnie inżynierów ale
    > nie tylko.

    Dlatego nie wracam do Polski (plus groźba wojny, jeszcze podlegam)
    Tu jest ciężko a co mowić w Polsce. Wyrzucili kogo mogli i nadal
    szukają kogo by tu wywalić z krotkim stażem tak do 5 lat.

    > Bez wątpienia czasy, kiedy było się zatrudnionym w jednej firmie
    > przez 40 lat, bezpowrotnie się skończyły.

    Kiedyś można było dobra umowe dostać i teraz na niej jechać.
    Od 2018r już takich nie dają.

    --
    Piter

    #jebac fliperów pasozytów hieny cmentarne

  • 3. Data: 2024-02-28 07:08:44
    Od: Wiesiaczek <c...@v...pl>

    W dniu 28.02.2024 o 04:27, pytajacy pisze:
> [...]
    > czy UoP czy B2B.
    > Bez wątpienia czasy, kiedy było się zatrudnionym w jednej firmie przez

    Bo to był socjalizm.

> [...]
    > czy to nie koniec zwolnień, czy nie będą następnymi zwolnionymi...
    >

    > Taka jest dola współczesnego inżyniera elektronika, programisty itp.

    Bo teraz mamy kapitalizm :)

    Dziwne, że ludzie nie rozumieją prostych spraw :)))

    --
    Wiesiaczek - dziś z podkarpackiej wsi
    "Ja piję tylko przy dwóch okazjach:

  • 4. Data: 2024-02-28 07:18:37
    Od: ddddddddddd <d...@d...pl>

    On 28/02/2024 06:08, Wiesiaczek wrote:

    > Bo teraz mamy kapitalizm :)
    >
    > Dziwne, że ludzie nie rozumieją prostych spraw :)))

    częściowo mamy...
    regulacje wyrzucające mniejsze firmy z rynku, ceny energii centralnie
    sterowane (np w UK rząd stworzył oligopol i ceny energii ustalane są
    przez rząd), kryzys zaprojektowany (w 2020 go przesunęli 'dodrukiem',
    teraz mam nadzieję, że po prostu przejdzie, bo jak znowu zadrukują, to
    za kilka lat będzie jeszcze mocniejszy - tylko że żeby przeszedł trzeba
    by było iśc w stronę kapitalizmu, a my coraz bardziej przesuwamy się na
    socjalistyczną stronę)

    Postaw się na miejscu pracodawcy - możesz albo zwolnić ludzi, albo upaść
    Jakby nie patrzeć jesteśmy w trakcie kryzysu (w UK widzę to w branży
    budowlanej od kilku miesięcy), tylko jeszcze o tym (chyba) nie mówią

    Lukasz

  • 5. Data: 2024-02-28 07:47:35
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    in <news:urmj7s$3n42v$1@dont-email.me>
    user ddddddddddd pisze tak:

> [...]
    > upaść Jakby nie patrzeć jesteśmy w trakcie kryzysu (w UK widzę to
    > w branży budowlanej od kilku miesięcy), tylko jeszcze o tym

    U mnie zawsze płacili mniej a mówili macie luksusowe umowy o pracę i
    luksusowe warunki w budynku plus wielki parking plus ładowarki.

    Teraz pewnie sobie w brodę plują, że dali umowy na czas nieokreślony.
    Ale i tak jestem przygotowany psychiatrycznie, że mogą pewnego dnia to
    rozgonić i zamknąć budę.

  • 6. Data: 2024-02-28 08:15:02
    Od: NNTP Surfer <n...@o...pl>

    pytajacy <r...@p...fm> writes:

    > Czy to takie czasy są, że jak jest coś do zrobienia to firmy
    > zatrudniają a po skończonej pracy zwalnia się pracownika? I nie ma
    > tutaj znaczenia czy UoP czy B2B.

    Amerykanizujemy się. Każdy człowiek ma być przedsiębiorcą, ma sam szukać
    zleceń, sam je realizować, sam sobie opłacać podatki. Wszystkie firmy
    chcą zatrudniać na B2B bo można skończyć współpracę w ciągu jednej
    godziny.

  • 7. Data: 2024-02-28 08:23:56
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 28/02/2024 04:27, pytajacy wrote:
> [...]
    > Czy to takie czasy są, że jak jest coś do zrobienia to firmy zatrudniają
    > a po skończonej pracy zwalnia się pracownika?

    Nie. Na rynku jest ciągłe ssanie ludzi. Oczywiscie zależy to od
    konkretnych stanowisk, ale programiści, elektronicy, czy ogólne IT
    raczej nie jest zwalniane, a przyjmowane. Oczywiście trafiają się
    zwolnienia grupowe, ale to świadczy o kondycji firm, a nie rynku ogólnie.

    Należy w jakiejś mglistej przyszłości liczyć się z faktem masowych
    zwolnień programistów i elektroników, szczególnie w branżach gdzie
    zastępowalność przez AI będzie łatwa. Ten czas nadejdzie dość szybko,
    zapewne w czasie następnych 10 lat pojawi się jakiś szok masowych
    zwolnień oraz - zgaduję - wysyp gównianego oprogramowania
    "produkowanego" przez AI, aż pewnego dnia zbalansuje się. W pewnym
    sensie programiści kopią własny grób, ale na szczęście nie wszyscy się
    tam zmieszczą.

    > Bez wątpienia czasy, kiedy było się zatrudnionym w jednej firmie przez
    > 40 lat, bezpowrotnie się skończyły.

    Nie zgodzę się. W większości korpo technologicznych pracuje się do
    emerytury, od dziesięcioleci. Zatrudnienie 50+ jest wręcz istotne dla
    rozwoju (doświadczenie kradnie się od innych). Januszex WWW Web Design
    ma inne cele i dla niego ktoś z dzieckiem już stanowi problem spinania
    się budżetu.

    > Taka jest dola współczesnego inżyniera elektronika, programisty itp.

    Przyszłego - pewnie tak. Obecnego - nie.

  • 8. Data: 2024-02-28 08:55:44
    Od: pytajacy <r...@p...fm>

    W dniu 28.02.2024 o 08:23, heby pisze:
> [...]
    > "produkowanego" przez AI, aż pewnego dnia zbalansuje się. W pewnym
    > sensie programiści kopią własny grób, ale na szczęście nie wszyscy się

    Właśnie, ogólnie jest pogląd że AI wyeliminuje programistów, ale nie
    wydaje mi się aby to stało się w 100%.

> [...]
    > rozwoju (doświadczenie kradnie się od innych). Januszex WWW Web Design
    > ma inne cele i dla niego ktoś z dzieckiem już stanowi problem spinania
    Moje dotychczasowe doświadczenie mówi zupełnie coś innego, łącznie z tym
    że osoba 50+ która przyszła na rozmowę jest później wyśmiewana przez
    zespół rekrutujący. Według mnie, im się jest starszym tym trudniej
    znaleźć nową pracę. Młodszego jest łatwiej wycisnąć.

  • 9. Data: 2024-02-28 09:15:18
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 28/02/2024 08:55, pytajacy wrote:
> [...]
    > zespół rekrutujący. Według mnie, im się jest starszym tym trudniej
    > znaleźć nową pracę. Młodszego jest łatwiej wycisnąć.

    Niewątpliwie są i takie przypadki, ale duze korpo pełne są ludzi
    "starych". W zasadzie zespoły składają się ze starszych mentorów i
    młodych ludzi. U młodych rotacja jest znaczna, starsi siedzą i robią
    swoje, a bywa, że kod jest starszy niż oni. W dłuższej perspektywie
    firma może tracić na problemach zdrowotnych, ale i tak się opłaca
    trzymać seniorów, bo oni mają wiedzę pozwalajacą realizować cele. W
    wielu wypadkach mają wiedzę kluczową, jeśli korpo ma specjalistyczną
    niszę rynkową.

    Oczywiście, ludzie z dużym doświadczeniem bywają czasamu uciążliwi, ale
    dotyczy to głównie zespołów nastawionych na odpierniczanie dzadostwa,
    jak najszybciej. Jeśli zespół orientowany jest na jakość, przyjęcie 50+
    szybko się opłaci, bo albo wprowadzi nowe rozwiązania, albo nowe
    koncepcje, nawet jesli ktoś uzna to za "wymądrzanie" się, co często mam
    miejsce, tak mentalność ludzi.

    Innymi słowy, owszem, istnieją firmy preferujący młodych i szybkie
    rotacje. Ale prawda taka, że w dłuższej perspektywie potrzeba jest obu
    grup: ludzi którzy drzemią w pracy majac raz na jakiś czas genialny
    pomysł i młodych gniewnych reimplementujacych 74 wersję wektora w C.

    Zaznaczam, że nie mówią o "korpo" outsourcingowych. Tam dla seniorów nie
    ma miejsca i nie ma potrzeby. A takich ofert pracy jest w tej chwili na
    rynku dośc dużo i nalezy bardzo ostrożnie sprawdzać z czym ma się do
    czynienia. Takie korpo traktują pracowników jako numerki.

  • 10. Data: 2024-02-28 10:14:56
    Od: pytajacy <r...@p...fm>

    W dniu 28.02.2024 o 09:15, heby pisze:
> [...]
    > trzymać seniorów, bo oni mają wiedzę pozwalajacą realizować cele. W
    > wielu wypadkach mają wiedzę kluczową, jeśli korpo ma specjalistyczną
    Piszesz o korpo z lokalizacją w Polsce czy gdzieś na zachodzie europy
    np. w UK?