  • 1. Data: 2023-12-07 19:46:53
    Temat: Koń co nie jedzie
    Od: Pcimol <...@...com>

    https://zaufanatrzeciastrona.pl/post/o-trzech-takich
    -co-zhakowali-prawdziwy-pociag-a-nawet-30-pociagow/

  • 2. Data: 2023-12-07 21:34:47
    Temat: Re: Koń co nie jedzie
    Od: pytający <r...@p...fm>

    czwartek, 7 grudnia 2023 o 19:46:56 UTC+1 Pcimol napisał(a):
    > https://zaufanatrzeciastrona.pl/post/o-trzech-takich
    -co-zhakowali-prawdziwy-pociag-a-nawet-30-pociagow/
    Historia na całkiem dobry film.
    Według mnie jest to czubek góry lodowej, zapewne jest to jedno z wielu takich
    zabezpieczeń producenckich w szeroko pojętym przemyśle, które ujrzało światło
    dzienne.
    Szkoda tylko że to trafiło na Newag.
    Prawdziwy Revers Engineering w wykonaniu tzw. Hackerów.

  • 3. Data: 2023-12-08 05:09:30
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    Pcimol <...@...com> wrote:

    > https://zaufanatrzeciastrona.pl/post/o-trzech-takich
    -co-zhakowali-prawdziwy-pociag-a-nawet-30-pociagow/

    Tam się grubsza afera szykuje. Newag się wypiera. Poczekamy, zobaczymy.
    Będzie ciekawie :)

    --
    Jaki jest najlepszy sposób na katar?
    - Dwie tabletki Laxigenu i strach kichnąć...

  • 4. Data: 2023-12-08 11:16:13
    Od: RadosławF <r...@o...pl>

    -co-zhakowali-prawdziwy-pociag-a-nawet-30-pociagow/

    > Tam się grubsza afera szykuje. Newag się wypiera. Poczekamy, zobaczymy.
    > Będzie ciekawie :)

    Będzie jak zwykle, Newag nic nie wiedział a te wpisy w soft to jakiś
    złośliwy hakier lub niezadowolony były pracownik zamieścił.

    Pozdrawiam

  • 5. Data: 2023-12-08 11:37:42
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 08.12.2023 o 11:16, RadosławF pisze:

    -co-zhakowali-prawdziwy-pociag-a-nawet-30-pociagow/

    > Będzie jak zwykle, Newag nic nie wiedział a te wpisy w soft to jakiś
    > złośliwy hakier lub niezadowolony były pracownik zamieścił.

    Tu oświadczenie Newagu.
    https://www.newag.pl/wp-content/uploads/2023/12/Oswi
    adczenie-NEWAG-06.12.2023.pdf

    Komu będzie łatwiej? Newagowi obronić stanowisko, że ktoś zmienił
    oprogramowanie, aby im zaszkodzić, czy SPS, że takie oprogramowanie
    (złośliwe) już zastali?

    Wygląda, że Newag jest pewien, że nie ma sposobu na udowodnienie im tego.

    Robert

  • 6. Data: 2023-12-08 11:53:19
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 8 Dec 2023 11:37:42 +0100, Robert Wańkowski wrote:
> [...]
    > (złośliwe) już zastali?
    >
    > Wygląda, że Newag jest pewien, że nie ma sposobu na udowodnienie im tego.

    Było więcej tych pociągów, u różnych klientów, mozna porównać.
    Co prawda wychodzi na to, ze mają możliwosć zdalnego update ...
    ale po tym też ślady mogą zostać.

    Tak czy inaczej - następny kupujący się zabezpieczy.

    A i wczesniejsi - teraz wezwą Newag do serwisu do uruchomienia takiego
    pociągu, i sie zacznie śledzenie linijka po linijce dokumentacji z
    dwoma prawnikami.

    J.

  • 7. Data: 2023-12-08 12:09:36
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 08.12.2023 o 11:16, RadosławF pisze:

    > Będzie jak zwykle, Newag nic nie wiedział a te wpisy w soft to jakiś
    > złośliwy hakier lub niezadowolony były pracownik zamieścił.

    Ale to i tak na nich spada "splendor".
    Nie mam pojęcia na chooj w lokomotywie/pociągu robić możliwość zdalnego
    update? Pewnie Newag nie jest jedyny i to taki trend u wszystkich
    producentów, ale zabawa w radio-stop przy tym co można odwalić ze
    shakowanymi lokomotywami, to mały pikuś jest.

  • 8. Data: 2023-12-08 12:23:00
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 8 Dec 2023 12:09:36 +0100, nadir wrote:

> [...]
    > producentów, ale zabawa w radio-stop przy tym co można odwalić ze
    > shakowanymi lokomotywami, to mały pikuś jest.

    Pewnie to bezpieczniejsze niz radio-stop, ale ryzyko jednak jest.

    A zdalny update ... gdzież go nie ma :-)

    J.

  • 9. Data: 2023-12-08 13:04:55
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 08.12.2023 o 11:53, J.F pisze:
    -co-zhakowali-prawdziwy-pociag-a-nawet-30-pociagow/

    adczenie-NEWAG-06.12.2023.pdf

    > Było więcej tych pociągów, u różnych klientów, mozna porównać.
    > Co prawda wychodzi na to, ze mają możliwosć zdalnego update ...

    Twierdzą, że nie:
    "oprogramowanie systemu sterowania
    jest zainstalowane na fizycznym nośniku zamontowanym w danym Pojeździe
    i ma charakter ,,offline" (brak połączenia z siecią), przez co faktycznie
    niemożliwa jest
    jakakolwiek ingerencja zdalna ze strony NEWAG."

    Wiem, że DS pisał o module, który znaleźli, ale z programu co wynikało?
    Tylko wysyłał czy też odbierał i mógł zdalnie aktualizację wgrać?

> [...]
    >
    > A i wczesniejsi - teraz wezwą Newag do serwisu do uruchomienia takiego
    > pociągu, i sie zacznie śledzenie linijka po linijce dokumentacji z

    No to pójdą w zaparte i będą twierdzić, że oprogramowanie zmieniono.

    Pewnie już w firmie pokasowali co trzeba, to nawet już chyba nic tam nie
    znajdą. No chyba, że prokuratura zleci DS analizę. :)

    Robert

  • 10. Data: 2023-12-08 15:21:41
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 8 Dec 2023 13:04:55 +0100, Robert Wańkowski wrote:
> [...]
    > niemożliwa jest
    > jakakolwiek ingerencja zdalna ze strony NEWAG."

    Jakos jednak aktualizacje chyba robią.
    Nowy ROM w podstawce wymieniają?

    > Wiem, że DS pisał o module, który znaleźli, ale z programu co wynikało?
    > Tylko wysyłał czy też odbierał i mógł zdalnie aktualizację wgrać?

    Calości przecież w 1.5 miesiąca nie przeanalizowali.

    > No to pójdą w zaparte i będą twierdzić, że oprogramowanie zmieniono.

    Moze.
    Ale klienci tez mogą im sie wykruszyc, i juz tylko serwis zostanie :-)