  • 1. Data: 2021-08-27 19:46:47
    Temat: Kondensator w zasilaczu beztransformatorowym
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    Oryginalnie było coś takiego: CBB22 0.68uF +-10% 630VAC 25/85/21 C PO SH
    Niestety z tego 680n zrobiło się koło 10n i to w kilkunastu urządzeniach.
    Normalny X1 tam nie wejdzie.
    Jedyne co wchodzi to taki:
    https://www.tme.eu/pl/details/mpp-680nr20_400/konden
    satory-polipropylenowe-standardowe/sr-passives/
    - bardzo podobny rozmiarami i wyglądem do oryginału.

    Nie zapali się?
    Jest tam normalny bezpiecznik rurkowy...
    ... no i właśnie - jeśli by zrezygnować z tego bezpiecznika wraz z
    oprawką,,, i pewnie z rezystora rozładowującego, który też może przebić
    - to wszedłby na leżąco X1...

    --
    Mirek.

  • 2. Data: 2021-08-28 12:00:45
    Od: Desoft <b...@a...pl>

    W dniu 2021-08-27 o 19:46, Mirek pisze:
> [...]
    satory-polipropylenowe-standardowe/sr-passives/

    > - bardzo podobny rozmiarami i wyglądem do oryginału.

    Kiedy pojawiły się te kondensatory - takie z wieloma certyfikatami
    wybitymi na obudowie (czytaj: takie przepisy), to generalnie bez
    mierzenia wymieniałem, co ożywiało urządzenie.

    Te kondensatory spełniają jakieś normy niepalności i diabli wiedzą co
    jeszcze, ale są bardzo awaryjne.

    I teraz są takie problemy jak piszesz.
    Też miałem takie i:
    W kuchence sąsiadki założyłem oryginał.
    W moim (dosłownie) liczniku energii elektrycznej dałem stary kondensator
    produkcji ZSRR.

    Naprawiasz komuś, to te kondensatory, wyłączniki sieciowe i bezpieczniki
    (coś jeszcze?) musisz wymienić na zgodne ze specyfikacją - to są względy
    bezpieczeństwa.

    --
    Desoft

  • 3. Data: 2021-08-28 12:09:10
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2021-08-27 o 19:46, Mirek pisze:
    > Oryginalnie było coś takiego: CBB22 0.68uF +-10% 630VAC 25/85/21 C PO SH
    > Niestety z tego 680n zrobiło się koło 10n i to w kilkunastu urządzeniach.
    To jest efekt za małego rezystora szeregowego z tym kondensatorami,
    płynie za duży prąd który szybko degraduje kondensatory, spotkałem się
    nawet zwartościami 47om, daj dwa razy większy jak masz i powinno być lepiej.

> [...]
    satory-polipropylenowe-standardowe/sr-passives/

    > - bardzo podobny rozmiarami i wyglądem do oryginału.
    Ale ma za niskie napięcie,musisz szukać podobnego na 630V.

> [...]
    > ... no i właśnie - jeśli by zrezygnować z tego bezpiecznika wraz z
    > oprawką,,, i pewnie z rezystora rozładowującego, który też może przebić

    Nie robiłbym tego, bezpiecznik jest potrzebny,a jak Cię trzepnie
    kondensator to i zrozumiesz po co tam jest ten opornik.

    --
    Janusz

  • 4. Data: 2021-08-28 12:44:50
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 28.08.2021 12:09, Janusz wrote:
> [...]
    > płynie za duży prąd który szybko degraduje kondensatory, spotkałem się
    > nawet zwartościami 47om, daj dwa razy większy jak masz i powinno być

    IMHO nie w tym przypadku. Ten rezystor ma za zadanie złagodzić udar przy
    włączaniu, a te zasilacza były włączone na stałe do sieci.
    A jakie mają rezystory w szereg kondensatory X1 w filtrze?
    Wg mnie badziewne kondensatory i tyle.
    Albo genialnie zaprojektowane żeby straciły pojemność po gwarancji.

    satory-polipropylenowe-standardowe/sr-passives/

    > Ale ma za niskie napięcie,musisz szukać podobnego na 630V.

    https://www.tme.eu/pl/details/mpp-680nr20_630/konden
    satory-polipropylenowe-standardowe/sr-passives/
    No właśnie nie wejdzie - 2mm za wysoki i nie zamknie się obudowa.

    > Nie robiłbym tego, bezpiecznik jest potrzebny,a jak Cię trzepnie
    > kondensator to i zrozumiesz po co tam jest ten opornik.

    Trzepnęło mnie nie raz, a tak jak już pisałem te urządzenia są włączone
    na stałe - to tylko rozważania teoretyczne, nie zamierzam tak robić.

    --
    Mirek.

  • 5. Data: 2021-08-28 15:07:18
    Od: "Rutkowski, Jacek" <j...@w...pl>

    W dniu 8/28/2021 o 12:44 PM, Mirek pisze:

> [...]
    > Wg mnie badziewne kondensatory i tyle.
    > Albo genialnie zaprojektowane żeby straciły pojemność po gwarancji.

    Nie tylko przy włączaniu.
    Przy pikach w sieci np od komutacji silników czy przepięć od burzy
    też te kondensatory dostają i to zdrowo.

    Tak miałem z czujnikami zmierzchowymi F&F 230VAC montowanymi pod
    masztami RTCN.
    Co burza padały kondensatory szeregowe w zasilaczu.

    Po zmianie rezystor bodajże z 47R na 2KR 5W nagle po 5 lat
    nie traciły pojemności.

    Co się dzieje w sieci nie wiesz i jak duże piki występują...

    --
    pzdr, j.r.

  • 6. Data: 2021-08-28 15:18:47
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 28.08.2021 15:07, Rutkowski, Jacek wrote:

    > Co burza padały kondensatory szeregowe w zasilaczu.
    >
    > Po zmianie rezystor bodajże z 47R na 2KR 5W nagle po 5 lat
    > nie traciły pojemności.
    >
    > Co się dzieje w sieci nie wiesz i jak duże piki występują...

    No fajnie, ale te porządne, w filtrach nie padają a nie mają żadnego
    rezystora.

    --
    Mirek.

  • 7. Data: 2021-08-28 20:15:07
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Mirek,

    Saturday, August 28, 2021, 3:18:47 PM, you wrote:

    > No fajnie, ale te porządne, w filtrach nie padają a nie mają żadnego
    > rezystora.

    W filtrach masz kondensatory o lepszej konstrukcji. Nie bez powodu są
    większe i droższe.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 8. Data: 2021-09-10 10:37:18
    Od: Piotr Wyderski <b...@p...com>

    Mirek wrote:

    > No właśnie nie wejdzie - 2mm za wysoki i nie zamknie się obudowa.

    A X2? Mają wytrzymać tylko do 2.5kV, a X1 do 4kV, więc są mniejsze.
    Czasami nawet znacznie mniejsze.

    Pozdrawiam, Piotr