  • 1. Data: 2021-08-24 20:03:50
    Temat: Spadek napięcia wraz ze wzrostem obciążenia L7805CV
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Próbuję rozwikłać następującą zagadkę.
    Jakiś czas temu złożyłem sobie amatorski komputerek na procesorze
    MOS6502. Konstrukcja modułowa, trzy płytki, z czego jedna zawiera
    kontroler obrazu oraz obwód zasilania - bezpiecznik, niewielki mostek
    Graetza (zabezpieczenie przed odwrotnym podpięciem zasilania),
    stabilizator 7805CV przykręcony do solidnego radiatora, kondensatory.
    Wszystko działa jak powinno. Na wejściu mam 9V, za mostkiem nieco ponad
    7V, na wyjściu stabilizatora 5V nawet pod pełnym obciążeniem.

    Teraz zabrałem się budowę bliźniaczej konstrukcji na procesorze Motorola
    MC6802. Komplet płytek właściwie identyczny, niewielkie modyfikacje
    dotyczą właściwie tylko. Skończyłem właśnie składać ostatnią płytkę (tę
    z obwodem zasilania i kontrolerem CRT) i połączyłem wszystko w całość.
    Ku mojemu zaskoczeniu komputerek nie ruszył, choć pozostałe dwie płytki
    wcześniej działały prawidłowo na zasilaczu warsztatowym.

    Sprawdziłem napięcie na linii 5V - jest tam zaledwie 4V, gdy podłączone
    są wszystkie płytki. Wykonałem kilka testów:
    1) Wyjęcie z podstawek układów scalonych wchodzących w skład kilku
    (jeszcze) nieużywanych peryferiów zwiększyło napięcie do koło 4,6V -
    przy nim komputerek już działa.
    2) Podłączenie płytki z obwodem zasilania z drugiego komputera daje
    ładne 5V, czyli raczej nie da się obarczyć winą jakiegoś zwarcia.
    3) Na wyjściu stabilizatora bez obciążenia mam jakieś 4.98V. Jeśli
    obciążę go przez włożenie w podstawki układów wchodzących w skład
    kontrolera CRT, napięcie spada tylko nieznacznie - raczej nie chodzi
    więc o jakiś błąd w tej części płytki, który powodowałby za duży pobór
    prądu.

    Sprawdziłem z dwoma różnymi egzemplarzami 7805CV, przy czym obydwa
    należą do tej samej serii i były kupione w w jednym sklepie (innych w
    tej chwili nie mam). Trafiły mi się jakieś trefne stabilizatory, czy
    jeszcze gdzieś mogę szukać przyczyny?

  • 2. Data: 2021-08-24 20:54:53
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Zapomniałem o najważniejszym - spróbowałem też usunąć mostek Graetza, by
    podnieść napięcie na wejściu stabilizatora. To też nie pomogło...

  • 3. Data: 2021-08-24 21:26:32
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2021-08-24 o 20:54, Atlantis pisze:
    > Zapomniałem o najważniejszym - spróbowałem też usunąć mostek Graetza, by
    > podnieść napięcie na wejściu stabilizatora. To też nie pomogło...
    A ten 7805 nie ma wyraźnie cieńszej blaszki? bo ja już na takie trafiłem
    i one więcej niż 0,5A nie dają. I jeszcze,7V to mało, powinno być min 7,5V.

    --
    Janusz

  • 4. Data: 2021-08-24 21:49:46
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 24.08.2021 21:26, Janusz wrote:

    > A ten 7805 nie ma wyraźnie cieńszej blaszki? bo ja już na takie trafiłem
    > i one więcej niż 0,5A nie dają. I jeszcze,7V to mało, powinno być min 7,5V.

    Te z bardzo cienką blaszką kojarzę. Tutaj jest typowa, niemniej chyba to
    właśnie będzie ta sytuacja - znalazłem jakiś inny egzemplarz 7805.
    Niestety z wylutu, więc ze względu na zbyt krótkie wyprowadzenia nie
    jestem w stanie przykręcić go do radiatora. Wlutowałem go tymczasowo i
    nałożyłem mały radiatorek. Grzeje się niemiłosiernie, ale nawet z
    mostkiem graetza działa prawidłowo, dając stabilne 4.95V pod obciążeniem,

    Druga kwestia: czy mostek Graetza wymaga jakiegoś dodatkowego
    chłodzenia? Mała obudowa w rozmiarze DIP8, zgodnie z danymi katalogowymi
    n 1A. Wedle miernika komputerek pobiera poniżej 500 mA (trudno
    stwierdzić ile w impulsie). Mostek dość mocno się grzeje. To normalne?
    Powinienem go jednak usunąć i zrezygnować z zabezpieczenia przed złą
    polaryzacją?

  • 5. Data: 2021-08-24 22:17:29
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2021-08-24 o 21:49, Atlantis pisze:

> [...]
    > nałożyłem mały radiatorek. Grzeje się niemiłosiernie, ale nawet z
    > mostkiem graetza działa prawidłowo, dając stabilne 4.95V pod obciążeniem,
    No to sam widzisz że chjińczyki nawet 7805 potrafią spierdolić, przedłuż
    mu nogi i wlutuj zamiast tamtego.

> [...]
    > n 1A. Wedle miernika komputerek pobiera poniżej 500 mA (trudno
    > stwierdzić ile w impulsie). Mostek dość mocno się grzeje. To normalne?
    Normalne,ale0,5A to chyba max na taki mostek.

    > Powinienem go jednak usunąć i zrezygnować z zabezpieczenia przed złą
    > polaryzacją?
    Daj jedną schotkę na przewodzenie będziesz miał mniejsze straty napięcia
    ale7805 będzie się bardziej grzał.

    --
    Janusz

  • 6. Data: 2021-08-24 22:33:01
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 24.08.2021 o 21:49, Atlantis pisze:

> [...]
    > stwierdzić ile w impulsie). Mostek dość mocno się grzeje. To normalne?
    > Powinienem go jednak usunąć i zrezygnować z zabezpieczenia przed złą

    Kiedyś stosowało się "prądowe" ze sporym nadmiarem, widać takie trendy
    są teraz że się nie stosuje :) Szkoda tylko tego ciepła w powietrzu, no
    chyba że ktoś sobie dogrzewa garaż :) Tak wiem, miniaturyzacja ale bez
    przesady :>

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPiS>>>

  • 7. Data: 2021-08-24 23:53:16
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 24.08.2021 o 20:03, Atlantis pisze:
> [...]
    > Wszystko działa jak powinno. Na wejściu mam 9V, za mostkiem nieco ponad
    > 7V, na wyjściu stabilizatora 5V nawet pod pełnym obciążeniem.

    A wystarczyłaby zwykła ładowarka 2A od starego telefonu :)

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPiS>>>

  • 8. Data: 2021-08-25 08:27:08
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest>

    > Normalne,ale0,5A to chyba max na taki mostek.

    1A jak pracuje na AC, a jak na DC to połowa nie pracuje. Dla mnie ryzykowne.

    Miłego.
    Irek.N.
    ps. Jedna dioda wystarczy jako zabezpieczenie.

  • 9. Data: 2021-08-25 08:30:21
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 24.08.2021 22:17, Janusz wrote:

    > Daj jedną schotkę na przewodzenie będziesz miał mniejsze straty napięcia
    > ale7805 będzie się bardziej grzał.

    7805 jest przynajmniej przykręcony do sporego kawałka aluminiowego
    kątownika, który skutecznie rozprasza ciepło. Na razie zrezygnowałem z
    zabezpieczenia przed odwrotnym podłączeniem zasilania i wlutowałem
    diodę. W kolejnej wersji płytki pewnie zastosuję rozwiązanie z mosfetem.

  • 10. Data: 2021-08-25 10:45:03
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 24 Aug 2021 21:49:46 +0200, Atlantis wrote:
> [...]
    > n 1A. Wedle miernika komputerek pobiera poniżej 500 mA (trudno
    > stwierdzić ile w impulsie). Mostek dość mocno się grzeje. To normalne?

    Tam jest spadku napiecia ok 1.4V. Czyli 0.7W
    Bedzie goracy ... ale czy do dopuszczalne, to bys musial w katalogu
    sprawdzic. Ostatnio jakos elektronika lubi goraco :-)

    > Powinienem go jednak usunąć i zrezygnować z zabezpieczenia przed złą
    > polaryzacją?

    Zawsze mozesz dac diode rownolegla.
    Bedzie odwrotnie to spali bezpiecznik lub zasilacz :-)

    J.