  • 1. Data: 2008-04-01 18:55:40
    Temat: Koniec z us-ascii w Internecie?
    Od: "Andrzej P. Wozniak" <u...@p...onet.pl.invalid>

    Nie wiem, czy ktoś zauważył publikację nowych RFC dotyczących rezygnacji
    z us-ascii w Internecie, więc streszczam.

    1. RFC 5198
    Unicode Format for Network Interchange
    Category: Standards Track

    This document proposes to establish "Net-Unicode" as a new
    standardized text transmission form for the Internet, to serve as an
    internationalized alternative for NVT ASCII when specified in new --
    and, where appropriate, updated -- protocols. UTF-8 [RFC3629] is
    chosen for the coding because it has good compatibility properties
    with ASCII and for other reasons discussed in the existing IETF
    character set policy [RFC2277].

    Czyli: zamieniamy us-ascii na utf-8, jako znaków końca linii używamy tylko
    CRLF, wywalamy tabulator, backspace itp. - rzeczy nudne i oczywiste. Całość
    dostępna tu: http://www.rfc-editor.org/rfc/rfc5198.txt

    Drugi RFC jest ciekawszy. Dotyczy tylko nazw domenowych, ale oznacza również
    rezygnację z utf-8.

    2. RFC 5242
    A Generalized Unified Character Code: Western European and CJK Sections
    Category: Informational

    Many issues have been identified with the use of general-purpose
    character sets for internationalized domain names and similar
    purposes. This memo specifies a fully unified coded character set
    for scripts based on Latin, Greek, Cyrillic, and Chinese characters.

    There are four important principles in this work:

    1. If it looks alike, it is alike. The number of base characters
    and marks should be minimized. Glyphs are more important than
    character abstractions.

    2. If it is the same thing, it is the same thing. Two symbols that
    have the same semantic meaning in all contexts should be encoded
    in a way that allows their identity to be discovered by removing
    modifiers, rather than having to resort to external equivalence
    tables.

    3. For simplicity, when a character form can be evaluated on the
    basis of either serif or sanserif fonts, the sanserif font is
    always preferred.

    4. The use of combining characters and modifiers is preferred to
    adding more base characters.

    Based on these principles, it becomes obvious that:

    o Ligatures, digraphs, and final forms are constructed with special
    modifiers so that relationships to basic forms are obvious.

    o Symbols consisting of multiple marks are always constructed from
    combining characters and positional modifiers; thus, the "i"
    character is constructed from the vertical line symbol followed by
    a combining dot above. Similarly "f" is composed of a centered
    vertical line, a right hook in the top position, and an
    appropriately-positioned composing hyphen.

    This document draws strongly from the design and terminology of
    Unicode [Unicode] but represents a radically different approach.

    Nie chce mi się rozwijać sprawy, więc polecam samodzielną lekturę:
    http://www.rfc-editor.org/rfc/rfc5242.txt

    --
    Andrzej P. Woźniak u...@p...onet.pl (zamień miejscami z<->h w adresie)
    ...admin z przypadku często pewnych rzeczy nie wie/nie zna/nie umie/

  • 2. Data: 2008-04-01 19:20:51
    Temat: Re: Koniec z us-ascii w Internecie?
    Od: Grzegorz Jablonski <g...@s...w-s.pl.invalid>

    Andrzej P. Wozniak wrote:

    > 2. RFC 5242
    > A Generalized Unified Character Code: Western European and CJK Sections
    > Category: Informational

    Hehe
    Ten fragment jest najlepszy:

    "
    A designated expert with a background in calligraphy or
    abstract art, and considerable experience in evaluating claims about
    the count of angels on heads of pins, should be selected to advise
    IANA on "looks like".
    "

    Pozdrawiam,
    GWJ

  • 3. Data: 2008-04-01 19:30:14
    Od: "Andrzej P. Wozniak" <u...@p...onet.pl.invalid>

    Osoba podpisana jako Grzegorz Jablonski <g...@s...w-s.pl.invalid> w artykule
    <news:fsu25n$n9f$1@atlantis.news.neostrada.pl> pisze:

> [...]
    > abstract art, and considerable experience in evaluating claims about
    > the count of angels on heads of pins, should be selected to advise

    Trzeba będzie wysłać poprawkę na errata (do) RFC-editor. Powinno być
    przecież dużą literą: Expert.

    --
    Andrzej P. Woźniak u...@p...onet.pl (zamień miejscami z<->h w adresie)

  • 4. Data: 2008-04-01 19:46:25
    Od: Szymon Sokół <s...@b...operator.from.hell.pl>

    On Tue, 1 Apr 2008 20:55:40 +0200, Andrzej P. Wozniak wrote:

    > Nie wiem, czy ktoś zauważył publikację nowych RFC dotyczących rezygnacji
    > z us-ascii w Internecie, więc streszczam.

    Moją pierwszą myślą było "o, 1IV, tradycja zachowana", ale oczywiście
    primaaprilisowe RFC to 5241.

    --
    Szymon Sokół (SS316-RIPE) -- Network Manager B
    Computer Center, AGH - University of Science and Technology, Cracow, Poland O

  • 5. Data: 2008-04-02 12:54:37
    Od: MarekM <m...@w...interia.i-popraw-tld.polska>

    Szymon Sokół pisze:

    > Moją pierwszą myślą było "o, 1IV, tradycja zachowana", ale oczywiście
    > primaaprilisowe RFC to 5241.

    Przeczytałeś całe 5242?

    Kto powiedział, że primaaprilisowe może być tylko jedno? :)

    Marek

  • 6. Data: 2008-04-03 20:41:00
    Od: Piotr KUCHARSKI <c...@s...waw.pl>

    Szymon Sokół <s...@b...operator.from.hell.pl> wrote:
    > Moją pierwszą myślą było "o, 1IV, tradycja zachowana", ale oczywiście
    > primaaprilisowe RFC to 5241.

    No to akurat (rezygnacja z us-ascii) wygląda ok. Następne nie.

    p.

  • 7. Data: 2008-04-04 13:11:18
    Od: Dariusz Sznajder <d...@s...org>

    Dnia 03.04.2008 Piotr KUCHARSKI <c...@s...waw.pl> napisał/a:

    > No to akurat (rezygnacja z us-ascii) wygląda ok. Następne nie.
    Skoro ona mają wyraźnie podkreślone 1 April, to tym razem chyba mamy dwa
    tradycyjne po prostu.

    --
    Dariusz Sznajder
    DSZ1-RIPE

  • 8. Data: 2008-04-04 13:21:19
    Od: Dariusz Sznajder <d...@s...org>

    > No to akurat (rezygnacja z us-ascii) wygląda ok. Następne nie.
    Skoro oba mają wyraźnie podkreślone April 1, to tym razem chyba mamy dwa
    tradycyjne po prostu.

    --
    Dariusz Sznajder
    DSZ1-RIPE

  • 9. Data: 2008-04-10 19:33:28
    Od: Piotr KUCHARSKI <c...@s...waw.pl>

    Dariusz Sznajder <d...@s...org> wrote:
    > Skoro oba mają wyraźnie podkreślone April 1, to tym razem chyba mamy dwa
    > tradycyjne po prostu.

    Hm? Rezygnacja z us-ascii, rfc 5198, "Unicode Format for Network Interchange"
    jest "March 2008". Wygląda ok, brzmi rozsądnie.

    p.

  • 10. Data: 2008-04-11 10:13:36
    Od: MarekM <m...@w...interia.i-popraw-tld.polska>

    Piotr KUCHARSKI pisze:

    > Hm? Rezygnacja z us-ascii, rfc 5198, "Unicode Format for Network Interchange"
    > jest "March 2008". Wygląda ok, brzmi rozsądnie.

    Oba, czyli:
    1. RFC 5241 (o którym mowa 4 posty wyżej)
    2. RFC 5242 (które jest drugim w temacie "rezygnacja z us-ascii", obok
    poważnego RFC 5198).

    Marek