  • 1. Data: 2009-10-31 22:56:38
    Temat: Krokowiec
    Od: Pawel O'Pajak <o...@g...pl>

    Powitanko,

    Jest taki silniczek krokowy Mikroma FB-20-4-1A, ma 7 wyprowadzen.
    Pomiedzy 2 jest kilkadziesiat kOhm, co to jest? Jakies wytworzenie
    stalego pola, ktore w normalnym silniku jest magnesem stalym? Ile na to
    podac V? Nie jest to polaczone z pozostalymi.
    Pozostale 5 wyprowadzen jest polaczonych tak, ze 1 to wyprowadzenie
    wspolne, a reszta to cewki, cos takiego:
    http://cnc.4bb.ru/uploads/0002/2e/22/3554-1.jpg
    Ani to bi-, ani unipolarne, jak sie to steruje?

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 2. Data: 2009-11-01 08:25:00
    Temat: Re: Krokowiec
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...slupsk.pl>

    Użytkownik Pawel O'Pajak napisał:
> [...]
    > stalego pola, ktore w normalnym silniku jest magnesem stalym? Ile na to
    > podac V? Nie jest to polaczone z pozostalymi.

    Może to jakiś termistor do pomiaru temperatury silnika. Podgrzej silnik
    suszarką i zobacz czy ta rezystancja się zmienia.

    Typowo unipolarne.

    Pozdrawiam
    Grzegorz

  • 3. Data: 2009-11-02 01:47:43
    Od: "Pawel \"O'Pajak\"" <o...@g...pl>

    Powitanko,

    > Może to jakiś termistor do pomiaru temperatury silnika. Podgrzej silnik
    > suszarką i zobacz czy ta rezystancja się zmienia.

    Bingo, dzieki wielkie, tak wlasnie jest, silnik zagrzany wlasna praca R
    ok. 47kOhm, zimny ok. 80.

    > Typowo unipolarne.

    Typowe maja 2 "srodki" wyprowadzone, ten ma jeden, ale racja, to
    unipolarny. Jak chcialem sterowac dajac prad po dwie cewki (dla
    wiekszego momentu), to niestety szybko sie zagrzal. Co dziwne zagrzaly
    sie tez mocno IRFZ44, ktorymi to steruje. Trzeba bedzie po jednej cewce
    sterowac, ale i tak kopa ma i dla mojego cnc wystarczy.

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 4. Data: 2009-11-02 07:47:15
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...slupsk.pl>

    > Typowe maja 2 "srodki" wyprowadzone, ten ma jeden, ale racja, to
    > unipolarny.

    Dwa środki mają silniki uniwersalne, które mogą być sterowane zarówno
    jako unipolarne (środki zwieramy) jak i bipolarne (środki zostają
    niepodłączone)

> [...]
    > sie tez mocno IRFZ44, ktorymi to steruje. Trzeba bedzie po jednej cewce
    > sterowac, ale i tak kopa ma i dla mojego cnc wystarczy.

    Pewnie traktujesz go zbyt dużym prądem. To jest silnik reluktancyjny czy
    z magnesami ?

    Pozdrawiam
    Grzegorz

  • 5. Data: 2009-11-02 10:21:56
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Grzegorz Kurczyk" <g...@c...slupsk.pl>

    > Dwa środki mają silniki uniwersalne, które mogą być sterowane
    > zarówno jako unipolarne (środki zwieramy) jak i bipolarne (środki
    > zostają niepodłączone)

    Sterowanie unipolarne moze byc ambitniejsze - np podajemy wyzsze
    napiecie tylko na zmieniana sekcje.

    A w zasadzie .. polaczone srodki nie powinny w bipolarnym
    sterowaniu przeszkadzac, przynajmniej takim podstawowym.

    J.

  • 6. Data: 2009-11-02 12:57:17
    Od: Pawel O'Pajak <o...@g...pl>

    Powitanko,

    > Pewnie traktujesz go zbyt dużym prądem.

    Napis na nim glosi: skok 13 o, 0,2 Nm, 28 V, kl. izol. B.
    12 V nie robi na nim zadnego wrazenia, ledwo drgnie, ale kroku nie
    zrobi. Opornosc 1 "galezi" to ok. 20 Ohm, wiec te kilkadziesiat W daje w
    palnik, ale co zrobic. Silnik ma nawet radiator.
    Sterowalem go tak:
    1100
    0110
    0011
    1001
    przy wykorzystaniu L297 i wspomnianych IRFZ44
    Teraz szukam sterownika dajacego:
    1000
    0100
    0010
    0001
    Ale jakos nie moge znalesc czegos gotowego wsrod kosci. Myslalem o
    rejestrze przesuwnym dwukierunkowym, ale wsrod swoich zbiorow o dziwo
    nie mam takiego. Trzeba bedzie chyba Atmelka.

    > To jest silnik reluktancyjny czy
    > z magnesami ?

    Wszystko wskazuje na to, ze z magnesami - chodzi lekko, wirnik zdaje sie
    byc dobrze wywazony, ale rozbierac bym go nie chcial zeby miec pewnosc.

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 7. Data: 2009-11-02 13:23:33
    Od: g...@n...invalid (Adam Wysocki)

    "Pawel \"O'Pajak\"" <o...@g...pl> wrote:

    > ale i tak kopa ma i dla mojego cnc wystarczy.

    Robisz CNC? Masz jakiegoś linka albo szczegóły? Od dłuższego czasu chodzi
    mi po głowie taki temat...

    --
    http://www.gophi.pl/

  • 8. Data: 2009-11-02 14:21:05
    Od: Pawel O'Pajak <o...@g...pl>

    Powitanko,

    > Robisz CNC? Masz jakiegoś linka albo szczegóły? Od dłuższego czasu chodzi
    > mi po głowie taki temat...

    Gotowa frezarke przerabiam, proby z silniczkami z FDD 5,25'' (z
    przekladnia) okazaly sie niezadowalajace i dlatego musze wsadzic
    mocniejsze, nie wiem jeszcze jak rozwiaze os Z, ale bedzie dobrze jak
    zrobie XY. Na cnc.info.pl jest sporo gratow/wiadomosci na ten temat.

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 9. Data: 2009-11-02 21:04:10
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    Pawel O'Pajak wrote:
    ?

    > Wszystko wskazuje na to, ze z magnesami - chodzi lekko,

    Silnik z magnesami, czyli hybrydowy przy pokręcaniu ośką daje wyraźne
    "zaskoki" magnesów, przy zwarciu wyprowadzeń jest jeszcze większy opór.
    Reluktancyjny kręci się luźno - zwarty czy nie.

    Mirek.

  • 10. Data: 2009-11-02 21:15:10
    Od: Pawel O'Pajak <o...@g...pl>

    Powitanko,

    > Reluktancyjny kręci się luźno - zwarty czy nie.

    No to mam wlasnie ten, czy on sie rozni jakos w sterowaniu od hybrydowego?

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa