  • 1. Data: 2020-04-26 00:34:43
    Temat: LED i ściemniacz
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    Kupiłem ściemniacz, który obsługuje LED'y (ściemniane).
    Nawet napisano w instrukcji, że 0-100 W dla LED'ów max 10 szt. (skąd te
    max 10 szt?) a kompletny odjazd to te 0 W, ale ok, może zaokrąglili w dół.
    Żarowe od 10 W, a CFL od 5 W.
    https://www.ospel.pl/sites/all/pliki/do_pobrania/ins
    trukcje/sciemniacz_uniwersalny.pdf

    Ale tych moich LED'ów nie mogę wyłączyć. Żarzą się. Mają po 9 W sztuka.
    Nawet 4 świecą nadal.
    Włączenie razem z nimi jakiejś innej żarówki LED gasi je, ale ta
    dodatkowa się lekko świeci.
    Chyba się domyślam dlaczego tak się dzieje, aczkolwiek mierząc prąd w
    stanie niby wyłączenia wynosi on dobre 1 mA. A one się lekko świecą!

    I teraz... czy mam złe LED'y czy zły ściemniacz.
    Mam dwa różne komplety ściemnialnych.

    Opornik równolegle może je zgasić? 200k 5W?

    Robert

  • 2. Data: 2020-04-26 02:38:23
    Temat: Re: LED i ściemniacz
    Od: "Andrzej W." <awa_wp@na_wp_oczywiscie.pl>

    W dniu 26.04.2020 o 00:34, Robert Wańkowski pisze:

    > I teraz... czy mam złe LED'y czy zły ściemniacz.
    > Mam dwa różne komplety ściemnialnych.
    >
    > Opornik równolegle może je zgasić? 200k 5W?

    Zły ściemniacz, do LEDów trzeba taki na trzy przewody, do ściemniacza
    musi dochodzić L i N.
    Żarówki ledowe świecą mi się nawet z wyłącznikami z neonówką, a tam
    chyba coś koło 0,5mA.

    Rezystor równoległy?
    Na początku musisz sprawdzić przy jakim napięciu te żarówki jeszcze świecą.
    Jeśli przestaje świecić przy 15V to dla 1mA rezystor wychodzi 15k co
    przy 230V daje jakieś 3,5W.
    Już lepiej by było jakieś PTC dać. LEDy poświecą jeszcze chwilkę po
    wyłączeniu i zgasną.

    --
    AWa.

  • 3. Data: 2020-04-26 11:46:05
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sun, 26 Apr 2020 02:38:23 +0200, "Andrzej W."
    <awa_wp@na_wp_oczywiscie.pl> wrote:
    > Zły ściemniacz, do LEDów trzeba taki na trzy przewody, do
    > ściemniacza
    > musi dochodzić L i N.

    Niekoniecznie. Wystarczy dwuprzewodowy ściemniacz do LED z fizycznym
    wyłącznikiem.

    --
    Marek

  • 4. Data: 2020-04-26 12:01:39
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2020-04-26 o 02:38, Andrzej W. pisze:
    > do LEDów trzeba taki na trzy przewody,
    Nawet nie wiedziałem, że są tokowe.

    Robert

  • 5. Data: 2020-04-26 12:13:05
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2020-04-26 o 11:46, Marek pisze:
    > Wystarczy dwuprzewodowy ściemniacz do LED z fizycznym wyłącznikiem.
    Miałem taką nadzieję, że ściemniacz gdzie docelowa wsi lampa będzie miał
    wyłącznik, bo pokrętło kręci się tylko 270°. Ale nie!
    Ja testowałem na takim z linka wyżej. Tam jest enkoder w włączanie
    naciśnięciem.
    Powinni zrobić, że naciśnięcie pokrętła fizycznie zamyka obwód i
    wtenczas uruchamiana jest elektronika sterująca.

    Robert

  • 6. Data: 2020-04-26 12:22:31
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

> [...]
    >
    > I teraz... czy mam złe LED'y czy zły ściemniacz.
    > Mam dwa różne komplety ściemnialnych.
    >
    > Opornik równolegle może je zgasić? 200k 5W?

    Prawdopodobnie przyczyną jest obwód gasika w ściemniaczu. Opornik
    powinien pomóc, ale raczej 20k, nie 200k.

    P.P.

  • 7. Data: 2020-04-26 13:01:32
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    trukcje/sciemniacz_uniwersalny.pdf

    > Prawdopodobnie przyczyną jest obwód gasika w ściemniaczu. Opornik
    > powinien pomóc, ale raczej 20k, nie 200k.

    Tak, 20k coś pomyliłem. Celowałem w okolice 1 mA.

    Robert

  • 8. Data: 2020-04-26 13:04:49
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    > raczej 20k,
    Namieszałem. :-( Czyli 10 mA.

    Robert

  • 9. Data: 2020-04-26 13:52:11
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sun, 26 Apr 2020 12:13:05 +0200, Robert Wańkowski<r...@w...pl>
    wrote:
    > Powinni zrobić, że naciśnięcie pokrętła fizycznie zamyka obwód i
    > wtenczas uruchamiana jest elektronika sterująca.

    I takie są, np Simon 54

    https://allegro.pl/oferta/sciemniacz-do-led-5-215w-o
    brotowy-bialy-simon-54-8441998656?bi_s=ads&bi_m=list
    ing%3Amobile%3Aquery&bi_c=ZTRjNjkyOTctMzY5Yi00OTQ2LT
    g1YzUtOGVlMDRmMmY3MjJlAA&bi_t=ape&referrer=proxy&emi
    ssion_unit_id=9e961db4-ecbf-4269-ab94-33fd3d77565b

    --
    Marek

  • 10. Data: 2020-04-26 14:13:53
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2020-04-26 o 13:52, Marek pisze:

> [...]
    g1YzUtOGVlMDRmMmY3MjJlAA&bi_t=ape&referrer=proxy&emi
    ssion_unit_id=9e961db4-ecbf-4269-ab94-33fd3d77565b

    Ale wiesz to z empirii? :-) Może działa jak napisano z LED'ami, ale czy
    przycisk faktycznie uruchamia elektronikę?
    No i dlaczego też są podane minimalne moce?

    Robert