  • 11. Data: 2020-04-27 10:21:06
    Temat: Re: LED i ściemniacz
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Robert Wańkowski" napisał w wiadomości grup
    pl...
    >Kupiłem ściemniacz, który obsługuje LED'y (ściemniane).
    >Nawet napisano w instrukcji, że 0-100 W dla LED'ów max 10 szt. (skąd
    >te max 10 szt?) a kompletny odjazd to te 0 W, ale ok, może
    >zaokrąglili w dół.
    >Żarowe od 10 W, a CFL od 5 W.
    >https://www.ospel.pl/sites/all/pliki/do_pobrania/in
    strukcje/sciemniacz_uniwersalny.pdf

    >Ale tych moich LED'ów nie mogę wyłączyć. Żarzą się. Mają po 9 W
    >sztuka. Nawet 4 świecą nadal.
    >Włączenie razem z nimi jakiejś innej żarówki LED gasi je, ale ta
    >dodatkowa się lekko świeci.
    >Chyba się domyślam dlaczego tak się dzieje, aczkolwiek mierząc prąd w
    >stanie niby wyłączenia wynosi on dobre 1 mA. A one się lekko świecą!

    1mA na LED ... calkiem sporo. Choc na 4 szt to juz nie tak.

    >I teraz... czy mam złe LED'y czy zły ściemniacz.

    Albo za bardzo uwierzyles w reklamy

    >Opornik równolegle może je zgasić? 200k 5W?

    1mA na 100k da 100V. a to nadal moze byc za duzo dla LEDowki - czyli
    moze swiecic.

    a) nie przejmowac sie, niech sobie swieca,
    b) dolozyc mechaniczny wylacznik,
    c) faktycznie rezystor ... moze w szereg z kondensatorem, co by straty
    zmniejszyc
    d) dolozyc jedna zwykla zarowke.

    ciekawe czy to Trailing Edge cos daje dla lamp z szeregowym
    kondensatorem.
    Albo i z przetwornicą.

    No i jak to zrobili ... IGBT czy jakis GTO ...

    J.

  • 12. Data: 2020-04-27 10:48:05
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sun, 26 Apr 2020 00:34:43 +0200, Robert Wańkowski napisał(a):

    > I teraz... czy mam złe LED'y czy zły ściemniacz.

    A to ciekawe. Mam zwykły dwuprzewodowy ściemniacz, używany całe lata do
    żarówek. Ostatnio wkręciłem ściemnialnego leda i żadnego niewyłączania
    do końca nie widzę. A ściemniacz nie ma żadnego wyłącznika, zwykła gałka
    do kręcenia bez wyczuwalnych progów.
    Więc masz zły ściemniacz, zły led albo oba :)
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 13. Data: 2020-04-27 12:10:36
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sun, 26 Apr 2020 14:13:53 +0200, Robert Wańkowski<r...@w...pl>
    wrote:
    > Ale wiesz to z empirii? :-) Może działa jak napisano z LED'ami, ale
    > czy
    > przycisk faktycznie uruchamia elektronikę?
    > No i dlaczego też są podane minimalne moce?

    Używam taki, dlatego podałem jako przykład, nie zauważyłem, żeby ledy
    świeciły gdy jest wylaczony.

    --
    Marek

  • 14. Data: 2020-04-27 13:01:36
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

> [...]
    > do kręcenia bez wyczuwalnych progów.
    > Więc masz zły ściemniacz, zły led albo oba :)

    Może są ściemniane i bardziej ściemniane :-)

    https://ekatalog.kontakt-simon.com.pl/download/507/L
    ista%20sciemnianych%20zrodel%20swiatla%20dzialajacyc
    h%20ze%20sciemniaczem.PDF

    Robert

  • 15. Data: 2020-04-27 13:06:16
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2020-04-27 o 10:21, J.F. pisze:
> [...]
    > Albo i z przetwornicą.
    >
    > No i jak to zrobili ... IGBT czy jakis GTO ...

    Jak na razie to wywaliłem ściemniacz. Kupię dziś rezystory to zobaczę
    czy zaradzą i czy będą znacząco się grzać.
    W docelowym miejscu był ściemniacz, ale też nie wyłączał i na dodatek
    słabo regulował. Model sprzed 6 lat, ale jak widać nie ma wyłącznika
    mechanicznego na którego istnienie liczyłem.

    Robert

  • 16. Data: 2020-04-27 13:09:39
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2020-04-27 o 12:10, Marek pisze:

    > Używam taki, dlatego podałem jako przykład, nie zauważyłem, żeby ledy
    > świeciły gdy jest wylaczony.

    To jest ten? Bo niby to ten Twój.
    https://ekatalog.kontakt-simon.com.pl/download/403/M
    173v03%20-%20instrukcja%20..S9L.pdf

    Jaką moc LED'ów masz instalowaną?
    Może kupię tego Twojego Simon'a jeżeli klient będzie się upierał przy
    regulacji.
    A miało być tak łatwo :-)

    Robert

  • 17. Data: 2020-04-27 13:28:10
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Robert Wańkowski" napisał w wiadomości grup
    a.pl...

    >Jak na razie to wywaliłem ściemniacz. Kupię dziś rezystory to zobaczę
    >czy zaradzą i czy będą znacząco się grzać.

    Ile sie beda grzac, to wiadomo - 20k @230V = 2.6W.

    Stosownie duzy rezystor/radiator musi byc.

    >W docelowym miejscu był ściemniacz, ale też nie wyłączał i na dodatek
    >słabo regulował. Model sprzed 6 lat, ale jak widać nie ma wyłącznika
    >mechanicznego na którego istnienie liczyłem.

    Trzeba sie bylo domacac, albo doczytac :-)

    J.

  • 18. Data: 2020-04-27 13:37:33
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Robert Wańkowski" napisał w wiadomości grup
    a.pl...

    I zasila jedna lampe LED, czy dodatkowo pare zarowek rownolegle ?

    >Może są ściemniane i bardziej ściemniane :-)
    >https://ekatalog.kontakt-simon.com.pl/download/507/
    Lista%20sciemnianych%20zrodel%20swiatla%20dzialajacy
    ch%20ze%20sciemniaczem.PDF

    A to niewatpliwie - istnieja "zwykle LED" kilku typow i takie
    sciemnialne.

    Te pierwsze raczej kiepsko reaguja na sciemniacz.

    J.

  • 19. Data: 2020-04-27 15:37:52
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Mon, 27 Apr 2020 13:37:33 +0200, J.F. napisał(a):

    > I zasila jedna lampe LED, czy dodatkowo pare zarowek rownolegle ?

    No wiesz, napisałbym :) Tylko 1 ledówkę.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 20. Data: 2020-04-27 19:02:13
    Od: kilokitu <k...@o...pl>

    > I teraz... czy mam złe LED'y czy zły ściemniacz.
    Jest jeszcze "trzecia możliwość"... zła instalacja elektryczna. A dokładniej to za
    duże pojemności międzyprzewodowe. W instalacjach "bezpuszkowych" każdy wyłącznik
    świateł nie jest na kablu "po drodze" od skrzynki bezpiecznikowej do żarówki tylko ma
    swój kabel od skrzynki ze złączkami do wyłącznika. Kabel do żarówki też jest
    poprowadzony od skrzynki ze złączkami. Taki układ kabli powoduje, że przy wyłączonym
    wyłączniku pozostaje pojemność międzyprzewodowa pomiędzy żyłami kabla do wyłącznika.
    Ta pojemność, w zależności od konstrukcji kabla może wynosić nawet prawie 100pF na
    metr długości kabla. Taka pojemność wystarczy żeby led ściemnialny minimalnie
    świecił, a led nieściemnialny co jakiś czaś "mrugnął". LED nieściemnialny ma na
    wejściu prostownik i kondensator elektrolityczny... potem jest przetwornica i diody
    LED. Ta minimalna pojemność międzyprzewodowa wystarcza żeby po jakimś czasie
    naładować kondensator do takiej wartości napięcia żeby przetwornica ruszyła
    -powstanie błysk bo pobierany przez przetwornicę prąd zaraz kondensator rozładuje.
    Najlepszym rozwiązaniem tego problemu jest podłączenie w żyrandolu równolegle z
    żarówką połączonego szeregowo kondensatora i rezystora. Kondensator powinien mieć
    minimalnie pojemność 10nF/1000V, a rezystor wystarczy gdy będzie miał 1k/0,5W.