  • 31. Data: 2024-04-12 16:10:52
    Temat: Re: LEDówki i korki?
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 12 Apr 2024 15:04:36 +0200, Piotr Gałka wrote:

    > Nie wiedziałem, ale też się nigdy nie zastanawiałem nad tym jak to jest
    > zrobione.
    > A zwłoczne celowo nie mają elektromagnesu? :)

    Ten "automatyczny" ma dwa czlony rozłączające:
    -termiczny/bimetaliczny, ktory przy niewielkim przeciążeniu działa
    powoli, bo i przewody mozna trochę przeciążyc i pożaru nie będzie,
    I to mogą być grube minuty - choc im wieksze przeciążenie,
    tym szybciej działa. Jest na to stosowny rysunek i norma.

    -elektromagatyczny, który działa szybko, ale żeby nie wywalał
    jak np zarówka na starcie bierze 10x większy prąd, to jest ustawiony
    znacznie wyżej, niż prąd znamionowy. I to bodajże jest 3x w przypadku
    bezpieczników typu B, i 5x dla C.
    Ten człon sie przydaje przy zwarciach, bo rozłacza szybko.

    -są chyba jeszcze odporniejsze dla silników, które przy starcie biorą
    duży prąd, a rozpędzają się dość długo.

    Tak czy inaczej - pare razy widziałem, jak zwarcie potrafiło
    wywalic bezpiecznik obwodowy i ten wyższy/licznikowy, na wyższy prąd,
    albo co ciekawe - tylko ten wyższy.
    25A wyskoczył, a 16A nie wyskoczył.

    J.

  • 32. Data: 2024-04-12 16:38:23
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    J.F <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Tak czy inaczej - pare razy widziałem, jak zwarcie potrafiło
    > wywalic bezpiecznik obwodowy i ten wyższy/licznikowy, na wyższy prąd,
    > albo co ciekawe - tylko ten wyższy.
    > 25A wyskoczył, a 16A nie wyskoczył.

    Pytanie jaki prąd płynął przez każdy z nich. Może ten wyższy miał na sobie
    też inne obwody, które dodawały mu amperów.

    --
    Podchodzi kulturysta na plaży nudystów do kobiety, napina mięśnie i
    mówi do niej z nieukrywaną satysfakcją:

  • 33. Data: 2024-04-12 16:40:28
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    io <i...@o...pl.invalid> wrote:

    > No dobrze, może i powstaje łuk, który nie ma się czym wygasić poza
    > bezpiecznikiem, ale głównie chodziło mi o to, że nie tylko przy
    > zapalaniu się palą.

    Przy zapalaniu zimnej żarówki masz duży prąd udarowy. Jak drucik jest już
    cienki, bo mu się odparowało podczas pracy, to taki prąd udarowy może go
    przepalić.

    --
    - Mamusiu, jezdem w ciąży.
    - Bój się Boga! Dwa miesiące przed maturą, a ty mówisz "jezdem"?

  • 34. Data: 2024-04-12 21:16:02
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 12.04.2024 o 16:10, J.F pisze:

> [...]
    > Ten człon sie przydaje przy zwarciach, bo rozłacza szybko.
    >
    > -są chyba jeszcze odporniejsze dla silników, które przy starcie biorą

    Charakterystyka "silnikowa" to mniej więcej 13x.

    --
    P. Jankisz
    Sygnaturka zastępcza

  • 35. Data: 2024-04-12 21:56:55
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 12 Apr 2024 13:09:29 +0200, Piotr Gałka wrote:

    > To była właśnie nowa myśl na którą wpadłem przy tej okazji. Od dziecka
    > wiem, że jak się żarówka przepali to niczemu nie szkodzi jak ona
    > pozostanie nadal wkręcona. A nawet lepiej bo zapobiega zbieraniu się
    > kurzu w oprawce.
    > A rzeczy, które się wie od dziecka, przyjmuje się za pewnik bez analizy
    > ich co jakiś czas.
    > Dlatego to przy tej okazji pomyślałem po raz pierwszy, że w przypadku
    > LEDówek może to nie być prawdą.

    IMO - przy "przepaleniu" tam często przerywa jedna LED w szeregu.

    A reszta pod napięciem - przetwornica moze pracować i eksplodować,
    kondensator elektrolityczny moze wylać i zewrzec ... choc one raczej
    wysychają i pojemność tracą ...

    J.

  • 36. Data: 2024-04-13 13:57:09
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 12.04.2024 o 12:38, Piotr Gałka pisze:

    > Nigdy o zwykłych żarówkach nie mówiłem/słyszałem 'żarówki żarowe' więc
    > chciałem się upewnić, czy pytając 'a nie mają gdzieś' nie mówisz o
    > jakichś specjalnych.

    Od czasów LED i wcześniej świetlówek kompaktowych używam do wyróżnienia
    wolframowych od całej reszty.
    Czyli wolframowa poprawniejsza/powszechniejsza?

    > Wyobraziłem sobie, że może są jakieś (nieznane mi) źródła
    > przyciemnionego, żarzącego się światła i masz powód podejrzewać je
    > akurat o taki efekt.

    Takie też były. I nie pamiętam, czy do oświetlenia tych skrzyneczek z
    numerem domu czy typowo ozdobna. Druz zygzakiem góra-dół rozciągnięty i
    tylko się żarzył.

    Robert

  • 37. Data: 2024-04-13 14:20:40
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Robert Wańkowski napisał:

> [...]
    [...]
    > Takie też były. I nie pamiętam, czy do oświetlenia tych
    > skrzyneczek z numerem domu czy typowo ozdobna. Druz zygzakiem
    > góra-dół rozciągnięty i tylko się żarzył.

    Sto lat temu wszystkie takie były -- żarnik w postaci długiego,
    nieskręconego włókna rozpiętego na wspornikach. Dzisiaj byśmy
    o nich powiedzieli, że niedowoltowane -- świeciły żółtawą barwą
    przy niskiej temperaturze. Z czym wiązała się spora trwałość,
    ale za to bardzo niska sprawność. Najdłużej świaci taka jedna
    u amerykańskich strażaków, od 1901 roku. Z tym że ona nie jest
    wolframowa, tylko węglowa.

    --
    Jarek

  • 38. Data: 2024-04-14 03:54:49
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    > Najdłużej świaci taka jedna u amerykańskich strażaków, od 1901 roku. Z
    > tym że ona nie jest wolframowa, tylko węglowa.

    Nawet sobie pooglądać można...

    https://www.centennialbulb.org/cam.htm

    https://www.centennialbulb.org/photos.htm

    --
    Jeż chciał bardzo iść na dziwki, ale się wstydził iść sam, wiec poprosił
    zająca (playboya), aby go zaprowadził do burdelu. Wiec idą aż tu nagle

  • 39. Data: 2024-04-15 16:41:57
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 12 Apr 2024 14:38:23 -0000 (UTC), Arnold Ziffel wrote:

    > Pytanie jaki prąd płynął przez każdy z nich. Może ten wyższy miał na sobie
    > też inne obwody, które dodawały mu amperów.

    Raczej nie. Poza tym w zwarciu prąd duży.

    J.

  • 40. Data: 2024-04-16 01:29:38
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    W dniu 15.04.2024 o 16:41, J.F pisze:

    > Raczej nie. Poza tym w zwarciu prąd duży.

    Nie Misiu. Chodzi o szybkość zadziałania :)

    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>