  • 1. Data: 2013-08-15 20:05:55
    Temat: Ładowanie akumulatora samochodowego z baterii słonecznej
    Od: ToMasz <n...@n...neostrada.pl>

    witam

    JEst bateria słoneczna trochę większa od kartki a4. w stanie jałowym ma
    21V, około 10Wat, maksymalny prąd 0.6A. tak sobie myślę żeby ją
    podłączyć do zapalniczki samochodowej w celu podładowania akumulatora.
    aby akumulator się nie rozładował dam diodę. Zastanawiam się nad
    potrzebą ograniczenia prądu np za pomocą żarówki, ale chyba niema potrzeby.
    Sprzedawca baterii i osprzętu, twierdzi ze do tego celu jest potrzebny
    super hiper regulator aby nie uszkodzić baterii i akumulatora
    samochodowego...
    Co Wy na to? Mój minimalistyczny układ zabezpieczający doprowadzi do
    tragedii czy nie?

    ToMasz

  • 2. Data: 2013-08-15 20:19:11
    Od: Tomasz Wójtowicz <n...@s...com>

    W dniu 2013-08-15 20:05, ToMasz pisze:
> [...]
    > samochodowego...
    > Co Wy na to? Mój minimalistyczny układ zabezpieczający doprowadzi do

    Gwarancji nikt ci nie da.

    Ale z tego co wiem, to bateria słoneczna jest źródłem prądowym. Więc
    podłączona bezpośrednio do akumulatora powinna dawać 12V 0.6A, ale nie
    mogę za tą teorię poręczyć, bo nie wiem, czy dana bateria słoneczna jest
    dokładnie tym, co znam z teorii. Jeśli jednak by tak było, to możesz
    spokojnie zasilać akumulator tą baterią. Prąd 0.6 na pewno krzywdy nie
    zrobi.

  • 3. Data: 2013-08-15 20:24:28
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@p...onet.pl>

    Tomasz Wójtowicz <n...@s...com> napisał(a):
    > Ale z tego co wiem, to bateria słoneczna jest źródłem prądowym.

    Raczej napięciowym. Przy pobieraniu coraz większego prądu napięcie zmienia
    się nieznacznie, dopiero od pewnego punktu, bliskiego prądowi zwarciowemu,
    napięcie gwałtownie spada.
    http://www.mpoweruk.com/images/pv_VI.gif

    --
    Grzegorz Niemirowski
    http://www.grzegorz.net/

  • 4. Data: 2013-08-15 20:30:23
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 15 Aug 2013 20:05:55 +0200, ToMasz napisał(a):
> [...]
    > aby akumulator się nie rozładował dam diodę. Zastanawiam się nad
    > potrzebą ograniczenia prądu np za pomocą żarówki, ale chyba niema potrzeby.

    Zadnego - pol ampera, co chcesz ograniczac.
    Bezpieznik dac ... na wypadek awarii :-)

> [...]
    > samochodowego...
    > Co Wy na to? Mój minimalistyczny układ zabezpieczający doprowadzi do

    Tak w ogolnosci to te pol ampera gazowalo by troche akumulator i przez
    dluzszy czas ... kto wie czy szkody mu nie zrobilo. Trzeba by zrobic
    uklad ktory wylacza ladowanie po przekroczeniu 14V.

    Ale ogniwo w samochodzie, jak dlugo moze te pol ampera dawac - pare
    godzin i to tylko w szczesliwe dni ?

    J.

  • 5. Data: 2013-08-15 20:43:47
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Użytkownik ToMasz napisał:
> [...]
    > samochodowego...
    > Co Wy na to? Mój minimalistyczny układ zabezpieczający doprowadzi do

    0,6A to troszkę sporo, sugerowałbym ograniczyć do 0,1 - 0,2
    Mam fabryczny panel 2W do podtrzymania, spisuje się zgodnie z
    założeniami. Nie ma żadnych zabezpieczeń poza diodą, Imax ogniw jest tu
    jedynym ogranicznikiem prądu.

    --
    AlexY
    http://nadzieja.pl/inne/spam.html

  • 6. Data: 2013-08-15 20:52:33
    Od: Tomasz Wójtowicz <n...@s...com>

    > Raczej napięciowym. Przy pobieraniu coraz większego prądu napięcie
    > zmienia się nieznacznie, dopiero od pewnego punktu, bliskiego prądowi
    > zwarciowemu, napięcie gwałtownie spada.
    > http://www.mpoweruk.com/images/pv_VI.gif

    Dzięki za wykres. Właśnie dlatego nie byłem pewny, czy o tym samym mówię.

  • 7. Data: 2013-08-15 22:05:12
    Od: BartekK <s...@d...org>

> [...]
    > samochodowego...
    > Co Wy na to? Mój minimalistyczny układ zabezpieczający doprowadzi do
    Tragedii nie, ale szczytem sprawności też nie będzie grzeszył - panel
    obciążony do 12-13v będzie chodził poniżej punktu pracy "mocy
    maksymalnej". Lepiej dorzuć te 5zł i dorób mu stepdown (np LM2576adj?)
    ustawiony na 14 (14.4v?), dzięki temu na panelu bedziesz miał wyższe
    napięcie i mniejszy prąd, a na akumulatorze - trochę większy prąd
    ładowania (gdy aku rozładowany) i zabezpieczenie automatyczne - gdy się
    naładuje do pełna (14-14.4v) to prąd ładowania sam zaniknie...

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 8. Data: 2013-08-16 10:41:54
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

    Przyjmując że masz aleternator w samochodzie, to brakuje tylko
    zabezpieczenia przed przeładowaniem.

> [...]
    > obciążony do 12-13v będzie chodził poniżej punktu pracy "mocy
    > maksymalnej". Lepiej dorzuć te 5zł i dorób mu stepdown (np LM2576adj?)

    Dlaczego 14,4V? Do takiego napięcia ładuje się akumultor "dorywczo".
    W pracy buforowej - ładowanie bezprzerwowe to 13,8V

    Podczas jazdy nie ma co liczyć na ładowanie. Zresztą jest alternator.
    Opcja dobra jak zostawia samochód na 2-3 tygodnie bez jazdy.
    Potrzebuje wtedy 150-300mA żeby wyrównać straty.
    Wydaje mi się, że dioda prostownicza i jedna zenerka. Proste, nie do
    zepsucia.

    --
    Desoft

  • 9. Data: 2013-08-16 20:57:49
    Od: ToMasz <n...@n...neostrada.pl>

    > Opcja dobra jak zostawia samochód na 2-3 tygodnie bez jazdy.
    Tak będzie
    > Potrzebuje wtedy 150-300mA żeby wyrównać straty.
    Więc oferowane 650mA w praktyce powinno dać 300mA :)
    > Wydaje mi się, że dioda prostownicza i jedna zenerka. Proste, nie do
    > zepsucia.

    Jak ta zenerka i prostownicza mają być połączone? (jaka zenerka?)

    ToMasz

  • 10. Data: 2013-08-17 08:20:27
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Użytkownik ToMasz napisał:

    > Tak będzie
    > Więc oferowane 650mA w praktyce powinno dać 300mA :)
    >
    > Jak ta zenerka i prostownicza mają być połączone? (jaka zenerka?)

    Zenerka równolegle po stronie ogniw coby zjadła za wysokie napięcie a za
    nią prostownicza szeregowo do akumulatora.