  • 1. Data: 2020-01-02 05:17:29
    Temat: Li-Ion, ograniczony prąd, ale napięcie nie
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    Kupiłem sobie latarkę. O taką.

    http://allegro.pl/item7463739257.html

    Latarka fajna, na dwa ogniwa 18650. Są w zestawie jakieś Li-Ion UltroFite
    (bardzo lekkie podróbki UltraFire, napisane 6800 mAh, myślę że jak mają
    chociaż 10% z tego to jest dobrze, ale nie mierzyłem).

    W zestawie jest też ładowarka samochodowa. Ładowarka samochodowa składa
    się z rezystora 39 om. I tyle. I to jest podłączone bezpośrednio do ogniw.
    Jest jeszcze LED i rezystor do LEDa, ale tego nie liczę.

    Zastanawiam się, czemu nie słyszy się o masowych wybuchach takich zabawek.
    Przecież to, chyba, musi prędzej czy później wybuchnąć?

    A może jednak, jeśli prąd jest ograniczony ale napięcie nie, to nic nie
    wybuchnie, a jedynie skróci się żywotność akumulatorków ("lithium
    plating")? Jak to jest?

  • 2. Data: 2020-01-02 09:17:00
    Temat: Re: Li-Ion, ograniczony prąd, ale napięcie nie
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    W dniu Thu, 02 Jan 2020 04:17:29 +0000, użytkownik Queequeg napisał:

    > I to jest podłączone bezpośrednio do ogniw.

    A jak to sprawdziłeś?

    --
    Jacek

  • 3. Data: 2020-01-02 10:35:34
    Od: "Andrzej W." <a...@w...pl>

    W dniu 02.01.2020 o 05:17, Queequeg pisze:

> [...]
    >
    > Zastanawiam się, czemu nie słyszy się o masowych wybuchach takich zabawek.
    > Przecież to, chyba, musi prędzej czy później wybuchnąć?

    Część ogniw jest wyposażona w zabezpieczenia, takie np.:
    https://www.banggood.com/1S-3_7V-18650-Lithium-Batte
    ry-Protection-Board-2_5A-Li-ion-BMS-with-Overcharge-
    and-Over-Discharge-Protection-p-1529056.html

    Może właśnie na tym bazuje ta ładowarka, jak podłączysz gołe ogniwo to
    się przeładuje i zrobi bum.

    --
    AWa.

  • 4. Data: 2020-01-02 13:25:51
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Queequeg" napisał w wiadomości grup
    ust.no1...
> [...]

    >ogniw.
    >Jest jeszcze LED i rezystor do LEDa, ale tego nie liczę.

    Kiedys pisalem o podobnym przypadku, ale u mnie bylo bardziej napiecie
    ograniczone.

    >Zastanawiam się, czemu nie słyszy się o masowych wybuchach takich
    >zabawek.
    >Przecież to, chyba, musi prędzej czy później wybuchnąć?

    Sa ogniwa z wbudowanymi zabezpieczeniami.

    Ale czy za 10$ takie dali ?

    Tez jestem ciekaw, o co tu chodzi.
    -malo kto to kupuje, wiec o wybuchach nie slychac,
    -to jakis odrzut z produkcji do utylizacji, ktos tanio kupil, sprzeda
    sie w biednych krajach,

    -malo kto to dlugo w samochodzie laduje ... ale przeciez sa samochody,
    gdzie napiecie w gniazdku jest i na postoju, zostawi ktos na noc,
    zastanie zgliszcza, spokojnie sprawy raczej nie zostawi.

    -ogniwa maja wbudowany zaworek, nie wybuchna, tylko sykna ?

    -ogniwa bezpieczne - dwie warstwy blachy, piaskowe wypelnienie - czyli
    na polski - oszukane ogniwa i balast :-)

    J.

  • 5. Data: 2020-01-02 13:40:11
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Queequeg,

    Thursday, January 2, 2020, 5:17:29 AM, you wrote:

> [...]
    > (bardzo lekkie podróbki UltraFire, napisane 6800 mAh, myślę że jak mają
    > chociaż 10% z tego to jest dobrze, ale nie mierzyłem).

    Ktoś podrabia UltraFire? Po co?

> [...]
    > Zastanawiam się, czemu nie słyszy się o masowych wybuchach takich zabawek.
    > Przecież to, chyba, musi prędzej czy później wybuchnąć?

    Chyba, że ogniwa mają zabezpieczenie albo obok są Zenerki...

    > A może jednak, jeśli prąd jest ograniczony ale napięcie nie, to nic nie
    > wybuchnie, a jedynie skróci się żywotność akumulatorków ("lithium
    > plating")? Jak to jest?

    j.w.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 6. Data: 2020-01-02 14:37:09
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    ..

    >Ktoś podrabia UltraFire? Po co?

    UltraFire maja marke i renome.

    https://www.ultrafire.com/Batteries-c854/UltraFire-1
    8650-3-7V-3000mAh-Rechargeable-Lithium-Batteries-Wit
    hout-Protection-2PCS-p8284?src=Batteries-c854

    3000mAh w 18650 to nie tak latwo kupic ... o ile prawdziwe.

    UF chyba ogniw nie produkuje ... wiec gdzie kupuje i ile naciaga ? :-)

    J.

  • 7. Data: 2020-01-02 17:51:13
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    > W zestawie jest też ładowarka samochodowa. Ładowarka samochodowa składa
    > się z rezystora 39 om. I tyle.
    trochę nie wierzę. Rezystor może być, ale tam jest jeszcze jakaś
    elektronika, nie koniecznie w ładowarce, może być w samej latarce.
    Sprawdź prąd ładowania - będziesz wiedział. poza tym, zastosowana tam
    odmiana 18650 jest odporna na wszystko, płacą za to bezpieczeńśtwo
    żenująco małą pojemnością.
    ToMasz

  • 8. Data: 2020-01-03 21:21:57
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    Jacek Maciejewski <j...@g...pl> wrote:

    > A jak to sprawdziłeś?

    Pomiarem rezystancji między pinami baterii a pinami na ładowarce. Jest
    zwarcie. Poza tym na gnieździe ładowania, gdy ładowarka jest wyłączona,
    jest napięcie baterii.

  • 9. Data: 2020-01-03 21:38:16
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    W dniu Fri, 03 Jan 2020 20:21:57 +0000, użytkownik Queequeg napisał:

    > Pomiarem rezystancji między pinami baterii a pinami na ładowarce. Jest
    > zwarcie.
    Tego nie rozumiem. Wysil się nieco i podkręć jasność.

    Poza tym na gnieździe ładowania, gdy ładowarka jest wyłączona,
    > jest napięcie baterii.
    Na gnieździe ładowania które jest na pojemniku z ogniwami, w sytuacji gdy
    wtyczka ładowarki nie jest wetknięta ma prawo być napięcie baterii.

    --
    Jacek

  • 10. Data: 2020-01-03 21:50:21
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    >Tego nie rozumiem. Wysil się nieco i podkręć jasność.

    No normalnie - mierzysz opor miedzy stykiem gniazdka a stykiem do
    baterii, wychodzi 0 ohm - czyli w srodku jest drucik.
    To samo na drugiej parze, i juz wiesz, ze gniazdko bezposrednio
    polaczone z bateria.

    >Na gnieździe ładowania które jest na pojemniku z ogniwami, w sytuacji
    >gdy
    >wtyczka ładowarki nie jest wetknięta ma prawo być napięcie baterii.

    jesli jednak jest to dokladnie napiecie baterii, to sugeruje, ze w
    srodku sa dwa druciki, a nie jakis cwany uklad zabezpieczajacy.
    Wiec wracamy do tego, ze caly uklad ladowania miesci sie w tej
    dodatkowej ladowarce ... a kolega zajrzal co tam jest.

    Co prawda te nowoczesne mosfety maja niski opor i moglby byc problem z
    zauwazeniem innego napiecia ... ale po co wstawiac dwa mosfety, gdy
    wystarczy jeden.
    No i omomierz w pierwszym akapicie mierzyl uklad bez zasilania, to
    mosfety nie byly otwarte ...

    J.