  • 1. Data: 2024-04-28 19:22:10
    Temat: Lustra w maszynie ASML
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    To technologia kosmiczna a nawet wiecej, dokładność powierzchni wynosi
    50pm dla lustra o średnicy 450mm, aby mieć świadomość wyzwania przed
    jaki stanęli w Carl Zeiss to można sobie uświadomić tak że atom helu ma
    średnicę 62pm a jakby powiększyć lustro do wielkości USA około 4500km to
    max 'górka' to 0.4um :)

    https://www.youtube.com/watch?v=V__HbVlnICc

    --
    Janusz

  • 2. Data: 2024-04-28 19:50:12
    Temat: Re: Lustra w maszynie ASML
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 28.04.2024 o 19:22, Janusz pisze:
> [...]
    > jaki stanęli w Carl Zeiss to można sobie uświadomić tak że atom helu ma
    > średnicę 62pm a jakby powiększyć lustro do wielkości USA około 4500km to
    Pomylił się, 0.5mm ale to i tak kosmos.

  • 3. Data: 2024-04-29 09:02:14
    Od: nadir <n...@h...org>

> [...]
    > jaki stanęli w Carl Zeiss to można sobie uświadomić tak że atom helu ma
    > średnicę 62pm a jakby powiększyć lustro do wielkości USA około 4500km to

    Czym to czyścić?

  • 4. Data: 2024-04-29 18:22:49
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 29.04.2024 o 09:02, nadir pisze:

    > Czym to czyścić?

    W zasadzie w ogóle nie czyszczą, jest nadmuchiwany wodór aby związać
    cynę a po 3000 godzin jest wymiana na nowe. Stare jest pewnie albo
    trawiona ta cyna i polerowane albo szlifowanie i nakładanie warstw
    odblaskowych od nowa i polerka.

    --
    Janusz

  • 5. Data: 2024-04-30 10:15:12
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 28 Apr 2024 19:22:10 +0200, Janusz wrote:
    > To technologia kosmiczna a nawet wiecej,

    Zdecydowanie wiecej :-)

    teraz w ogole wyznacznikiem jakosci jest technologia półprzewodnikowa
    :-)

    Ale wzorca kg z krzemu nie chca zrobic, a bylby taki piekny -
    konkretna ilosc atomów, monokryształ taki, szescian czy inna figura,
    o rozmiarach w atomach ... za to cos pisza o kuli.

> [...]
    > jaki stanęli w Carl Zeiss to można sobie uświadomić tak że atom helu ma
    > średnicę 62pm a jakby powiększyć lustro do wielkości USA około 4500km to

    Hm, internet twierdzi, ze atom helu ma 208 lub 260pm.

    Ale moment - lustro zapewne zrobione z atomów krzemu i tlenu ...

    > https://www.youtube.com/watch?v=V__HbVlnICc

    I Chinczycy musza to jakos przeskoczyc ...

    J.

  • 6. Data: 2024-04-30 11:51:56
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2024-04-30, J.F <j...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    >
    > Hm, internet twierdzi, ze atom helu ma 208 lub 260pm.
    >
    > Ale moment - lustro zapewne zrobione z atomów krzemu i tlenu ...

    Czytam tę dyskusję i mam cholerny problem z tymi 50pm. To jest jakieś
    0.5 do 0.25 długości wiązania kowalencyjnego. To co przepraszam, to
    spolerowali wiązania do połowy? A jeszcze wiadomo, że na powierzchni
    cząsteczki zachowują się inaczej niż w masie materiału bo nie są
    ograniczone/przyciągane innymi cząsteczkami. A temperatura to są okolice
    zera absolutnego dla tych 50pm? Przecież atomy w cząsteczce "wibruje" a
    amplituda OIDP jest tego samego rzędu co długość wiązania.

    https://asset-downloads.zeiss.com/catalogs/download/
    smt/2f5250f6-00a1-4d8e-a468-6bf812335b10/high-na-euv
    -optics_preparing-lithography-for-the-next-big-step.
    pdf

    Co prawda te 50pm to jest rms dla obszaru o średnicy 5mm, ale to nadal MZ
    trudne do uwierzenia.

    --
    Marcin

  • 7. Data: 2024-04-30 12:07:53
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 30 Apr 2024 09:51:56 GMT, Marcin Debowski wrote:

    > Czytam tę dyskusję i mam cholerny problem z tymi 50pm. To jest jakieś
    > 0.5 do 0.25 długości wiązania kowalencyjnego.

    Cięższe atomy mniejsze ?

> [...]
    pdf

    > Co prawda te 50pm to jest rms dla obszaru o średnicy 5mm, ale to nadal MZ

    Tez mnie ciekawi, no ale jak się mysli o technologii 1.6nm,
    to lustra muszą być dokładne.

    Swoją drogą - to znacznie mniej od długości fali światła.
    Jak oni to zrobili ?

    J.

  • 8. Data: 2024-04-30 12:17:05
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2024-04-30, J.F <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Cięższe atomy mniejsze ?

    Powłoka na tych lustrach jest zdaje się cynowa. Atom cyny ma średnicę
    coś ze 160pm. Wiązanie z tego co szukam, ale widzę tylko w kryształach,
    w granicach 2-3A.

> [...]
    > to lustra muszą być dokładne.
    >
    > Swoją drogą - to znacznie mniej od długości fali światła.

    Ja nie wiem co oni właściwie mierzą i jak bo w końcu te 50pm coś im
    mierzy. "Micro Interferometer" się nazywa. Trochę ogólna nazwa.

    --
    Marcin

  • 9. Data: 2024-04-30 12:42:36
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 30 Apr 2024 10:17:05 GMT, Marcin Debowski wrote:

> [...]
    >
    > Ja nie wiem co oni właściwie mierzą i jak bo w końcu te 50pm coś im
    > mierzy. "Micro Interferometer" się nazywa. Trochę ogólna nazwa.

    O lustrach to ja nie wiem, ale EUV uzywa promieniowania cyny
    o długosci fali 13.5nm. Co jeszcze moze do 7nm pasuje,
    ale teraz ma byc 1.6nm ... znow w wodzie, czy co?

    A jak oni pozycjonują i chip i resztę ... są o tym kolejne filmy.

    J.