  • 1. Data: 2010-04-19 20:36:00
    Temat: Mały akumulator do pracy buforowej
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    Szukam pomysłu na podtrzymanie zasilania małego urządzenia (któremu
    rzadko kiedy będzie zanikać główne zewnętrzne źródło zasilania).
    Idealnym byłby akumulator żelowy, ale potrzebuję czegoś o wiele
    mniejszego. Wystarczą mi ze 2Ah @ 6V, może być nawet 3V6. Wymagana
    wydajność prądowa średnio 500mA ale w pikach może być i 2A (zasilanie
    modułu GSM).

    No i tu klops, bo zwykłe NiMHy ani LiIony nie nadają się raczej do pracy
    buforowej. Jakieś pomysły?

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/

  • 2. Data: 2010-04-19 21:01:29
    Temat: Re: Mały akumulator do pracy buforowej
    Od: "Plumpi" <p...@o...pl>

    Użytkownik "Adam Dybkowski" <a...@4...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > ale w pikach może być i 2A (zasilanie modułu GSM).
    >
    > No i tu klops, bo zwykłe NiMHy ani LiIony nie nadają się raczej do pracy

    Mały żelowy 1,2Ah 12V + podwójne buforowanie tzn. główne zasilanie
    podtrzymywane z centrali, a dodatkowo sam moduł GSM buforowany małym
    akumulatorkiem żelowym. Sprawdza się to idealnie.

  • 3. Data: 2010-04-19 21:41:40
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    W dniu 2010-04-19 23:01, Plumpi pisze:

    > Mały żelowy 1,2Ah 12V + podwójne buforowanie tzn. główne zasilanie
    > podtrzymywane z centrali, a dodatkowo sam moduł GSM buforowany małym
    > akumulatorkiem żelowym. Sprawdza się to idealnie.

    Miałem wcześniej nadzieję, że da się uniknąć "podwójnego buforowania". W
    normalnych rozwiązaniach do pracy cyklicznej bardzo dobrze sprawdza się
    pojedynczy akumulator Li-Ion (a przy niepotrzebnym akumulatorze piki
    prądowe zje skutecznie superkondensator Cap-X).

    Ale ad rem - czy istnieją mniejsze akumulatory żelowe? Na przykład 1,2Ah
    6V? Nawet taki by mi wystarczył. A może w ogóle inna chemia (LiFe?) ?
    Dobrze też gdyby ogniwa były niewrażliwe na położenie a podobno żelowym
    szkodzi praca do góry nogami.

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/

  • 4. Data: 2010-04-19 21:52:59
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    Jeszcze jedno mi przyszło na myśl - a może by po prostu zasilać
    urządzenie normalnie (przez większość czasu będzie dostępne zasilanie
    zewnętrzne), a tylko w momencie padu przełączać się na rezerwowe?
    Chociażby "wybór" zwykłym sumatorem diodowym, wystarczyłoby odpowiednio
    dobrać napięcia aby nie zjadać akumulatora. A wtedy akumulatorem mogłoby
    być właściwie dowolne ogniwo, o możliwie niskim samorozładowaniu.
    Eneloopy? :) Zgrzane np. w pakiet 4 ogniw.

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/

  • 5. Data: 2010-04-19 21:53:04
    Od: Jerry1111 <j...@w...pl.pl.wp>

    On 19/04/2010 22:41, Adam Dybkowski wrote:
> [...]
    > 6V? Nawet taki by mi wystarczył. A może w ogóle inna chemia (LiFe?) ?
    > Dobrze też gdyby ogniwa były niewrażliwe na położenie a podobno żelowym

    4 Eneloopy?

    --
    Jerry1111

  • 6. Data: 2010-04-19 22:07:11
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Adam,

> [...]
    > modułu GSM).
    > No i tu klops, bo zwykłe NiMHy ani LiIony nie nadają się raczej do pracy

    Pierwszy raz słyszę, żeby LiIon nie nadawały się do pracy buforowej.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 7. Data: 2010-04-19 22:12:33
    Od: Tom <t...@n...spam.invalid>

    Adam Dybkowski wrote:

> [...]
    > 6V? Nawet taki by mi wystarczył. A może w ogóle inna chemia (LiFe?) ?
    > Dobrze też gdyby ogniwa były niewrażliwe na położenie a podobno żelowym

    Moze cos takiego - http://www.jaycar.com.au/products_uploaded/SB2495.pd

    Tomek

  • 8. Data: 2010-04-19 22:17:19
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    > Pierwszy raz słyszę, żeby LiIon nie nadawały się do pracy buforowej.

    A jakim algorytmem chciałbyś takie ogniwo doładowywać?

    Normalnie LiIon-y ładuje się z ograniczeniem napięcia (do 4V2/4V3) i
    prądu (np. 1C) a potem ładowanie przerywa po spadku prądu poniżej
    określonego progu (50-100mA). Kiedy ponownie go doładować?

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/

  • 9. Data: 2010-04-19 22:18:35
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    W dniu 2010-04-20 00:12, Tom pisze:

    > Moze cos takiego - http://www.jaycar.com.au/products_uploaded/SB2495.pd

    Czyli jednak normalny żelowy 6V. Wielki i ciężki (w porównaniu do paczki
    4xAA Eneloop). Zalet nie widzę.

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/

  • 10. Data: 2010-04-19 22:29:05
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Adam,

    Tuesday, April 20, 2010, 12:17:19 AM, you wrote:

> [...]

    > prądu (np. 1C) a potem ładowanie przerywa po spadku prądu poniżej
    > określonego progu (50-100mA). Kiedy ponownie go doładować?

    LTC4054 ma wbudowaną histerezę 150mV, czyli włącza ponownie ładowanie
    po spadku do 4.05V. Akumulatory w laptopach też sobie radzą.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl