  • 1. Data: 2010-04-19 20:48:09
    Temat: Prosty filtr PWM do slabego audio na piezoelektryk
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    Witam.

    Potrzebuję generować popiskiwanie, być może jakieś efekty dzwiękowe na
    membranie piezoelektryka. Nikt nie będzie słuchał na tym mp3, ale jesli
    będzie "ding" około-sinusoildalny to będzie fajnie. Przetowrnik to
    najzwyklejszy buzzer montowany wprost na płytkę.

    Mam wyjście PWM które mogę pogonic do 200kHz. Interesuje mnie zakres od
    "nie wiem ile ale około 200Hz" do 10kHz wyjściowego sygnału.

    Czy mogę zastosować filtr pasywny w postaci kondensatora i rezystora +
    wzmacniacz, czy powinienem raczej zbudować filtr aktywny? Ma ktoś
    doświadczenia?

    Jak mówie urzadzenie będzie wydawało piski, więc nie musi mieć żadnych
    audiofilskich charakterystyk. Chodzi tylko o to zeby te piski byly
    przyjemne dla ucha, nic więcej.

  • 2. Data: 2010-04-19 21:06:38
    Od: "Piotr \"Curious\" Slawinski" <c...@b...internetdsl.tpnet.lp>

    Sebastian Biały wrote:

> [...]
    >
    > Jak mówie urzadzenie będzie wydawało piski, więc nie musi mieć żadnych
    > audiofilskich charakterystyk. Chodzi tylko o to zeby te piski byly

    z doswiadczen z przetworniczkami piezo + modulem pcspk - 40-80khz pwm
    wystarcza do sluchania mp3, kompletnie bez zadnych filtrow.
    przy 200khz mysle jakosc dzwieku bedzie glownie ograniczona 'od dolu'
    wielkoscia membrany , i w zupelnosci zadowalajaca.

    przetworniczki piezo maja jednak jedna przykra wade - maja czestotliwosc
    rezonansowa, o bardzo waskim Q. im wieksza membranka, tym nizsza jest
    czestotliwosc. im mniejsza - tym cichszy przetwornik, i tym mniej wydajny w
    niskich czestotliwosciach.
    jesli czestotliwosc rezonansowa wypada w czestotliwosciach slyszalnych, to
    pomimo dosc dobrego 'odbioru' pewne tony beda wyraznie glosniejsze, do
    punktu gwizdania/piszczenia. jesli nie sluchamy na tym muzyki tylko maja to
    byc jakies dzwieki, to mozna je dobrac tak zeby ta czestotliwosc po prostu
    nie wystepowala i jest ok . jesli to ma byc np. mowa czy muzyka to jest
    problem. mozna oczywiscie odciac wszystko 'dolnoprzepustowo' tak zeby
    przetworniczek w rezonans nie wpadal, z tym ze zwykle sa one projektowane
    zeby wpadac w rezonans przy 1, 4 czy 8khz ;)
    mozliwe ze da sie te czest. rezonansowa wyciac jakimis filtrami aktywnymi,
    ew. cyfrowymi (jesli uzywa sie sampli to akurat dosc proste, tj. mozna je
    obrobic w programie muzycznym przed wrzuceniem do urzadzenia...) , z tym ze
    imho jesli juz chcemy pakowac jakas dodatkowa elektronike... ktora zajmuje
    miejsce... to nie lepiej zamiast tego wpakowac zwykly , byle jaki glosniczek
    dynamiczny ? :)

  • 3. Data: 2010-04-19 21:22:36
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    Piotr "Curious" Slawinski wrote:
    > z doswiadczen z przetworniczkami piezo + modulem pcspk - 40-80khz pwm
    > wystarcza do sluchania mp3, kompletnie bez zadnych filtrow.

    Czyli wprost z nogi PWM uC do piezo ? Czy jakiś driver/tranzystor ?

    > przetworniczki piezo maja jednak jedna przykra wade - maja czestotliwosc
    > rezonansowa

    Nie jest żadnym problemem dla mnie, jak mowie będą generowane wszelakie
    "dingsy" i jesli coś zabrzmi głosniej, to nic sie nie stanie.

    Bardziej martwi mnie, czy popędzanie membrany bezposrednio z 200kHz nie
    powoduje jakiś innych efektów (np chmurki rozpylonej mgly ;).

    Swoją droga zakladając że jednak jakis głosniczek - wymaga on
    wzmacniacza. Co mogę najprostszego wziąść? Idealnie cztery nogi: vcc,
    gnd, we wy. Do we noga PWM do wy głośnik do masy.

  • 4. Data: 2010-04-20 06:12:26
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    Sebastian Biały pisze:

    > Czy mogę zastosować filtr pasywny w postaci kondensatora i rezystora +
    > wzmacniacz, czy powinienem raczej zbudować filtr aktywny? Ma ktoś
    > doświadczenia?

    Kombinujesz jak koń pod górkę. Do zwykłego piszczenia wystarczyu jak
    puścisz PWM przez jakiś driver na piezo. Do wysterowania wystarczy
    tranzystor (potrzebny będzie rezystor równolegle z piezo), albo kilka
    bramek połączonych równolegle.

    > Jak mówie urzadzenie będzie wydawało piski, więc nie musi mieć żadnych
    > audiofilskich charakterystyk. Chodzi tylko o to zeby te piski byly
    > przyjemne dla ucha, nic więcej.

    Możesz zamiast piezo dać piszczyk z wkładką dynamiczną
    http://www.maritex.com.pl/pl/shop/products/ggid/9436

  • 5. Data: 2010-04-20 08:35:31
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 19 Apr 2010 22:48:09 +0200, Sebastian Biały wrote:
> [...]
    >będzie "ding" około-sinusoildalny to będzie fajnie. Przetowrnik to
    >najzwyklejszy buzzer montowany wprost na płytkę.

    Ty najpierw sprawdz jak to zagra. One lubia wyzsze napiecie niz 5V.

    J.

  • 6. Data: 2010-04-20 14:32:23
    Od: "Piotr \"Curious\" Slawinski" <c...@b...internetdsl.tpnet.lp>

    Sebastian Biały wrote:

    > Czyli wprost z nogi PWM uC do piezo ? Czy jakiś driver/tranzystor ?

    a to juz zalezy od glosnosci jaka chcesz uzyskac. jesli to ma popiskiwac w
    cichym pokoju to bezproblemow z nogi uC sie da.
    jesli to ma byc glosny sygnal to potrzebne niestety wyzsze napiecie (piezo
    maja duza rezystancje wewn.) , czyli np. tranzystor kluczujacy npn i piezo
    zasilane z +12V

> [...]
    >
    > Bardziej martwi mnie, czy popędzanie membrany bezposrednio z 200kHz nie
    > powoduje jakiś innych efektów (np chmurki rozpylonej mgly ;).

    raczej nic sie sensacyjnego nie wydarzy, ten przetworniczek sie tylko wygina
    w-te-i-nazad - podobnie jak pusta myjka ultradzwiekowa nie powoduje zadnych
    'efektow' tak samo i on nic sam nie zdziala.

    > Swoją droga zakladając że jednak jakis głosniczek - wymaga on
    > wzmacniacza. Co mogę najprostszego wziąść? Idealnie cztery nogi: vcc,
    > gnd, we wy. Do we noga PWM do wy głośnik do masy.

    z glosniczkiem jest prosciej bo nie wymaga on wyzszego napiecia - ma niska
    rezystancje. mozna prosty push-pull zrobic , ale z doswiadczenia - wystarczy
    tak samo, jeden tranzystorek npn i wsio, z tym ze to opcja glosnik do plusa.
    na bd139 nawet dosc glosno bedzie gralo ;) glosnik do - tranzystorek pnp,
    z tym ze ryzykujemy problemy gdy mikrokontroler sie 'zawiesi' zanim zdazy
    przeinicjalizowac wyjscie (czyli poda na sztywno stan niski...) .

  • 7. Data: 2010-04-20 16:08:27
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    J.F. wrote:
    > Ty najpierw sprawdz jak to zagra. One lubia wyzsze napiecie niz 5V.

    Gra wystarczająco głośno prosto z pinu SAM7, ale to partyzantka. Bedzie
    tam tranzystor docelowo.

  • 8. Data: 2010-04-20 19:01:41
    Od: EM <e...@p...onet.pl>

    Sebastian Biały pisze:

    > Gra wystarczająco głośno prosto z pinu SAM7, ale to partyzantka. Bedzie
    > tam tranzystor docelowo.

    Jeśli ma być głośniej to albo tranzystor i dławik, albo dodatkowy
    negator i piezo wpięte pomiędzy jego wejście i wyjście.

    Pozdr
    EM

  • 9. Data: 2010-04-20 19:49:37
    Od: __Maciek <i...@c...org>

    Tue, 20 Apr 2010 16:32:23 +0200 "Piotr \"Curious\" Slawinski"
    <c...@b...internetdsl.tpnet.lp> napisał:

    >raczej nic sie sensacyjnego nie wydarzy, ten przetworniczek sie tylko wygina
    >w-te-i-nazad - podobnie jak pusta myjka ultradzwiekowa nie powoduje zadnych
    >'efektow' tak samo i on nic sam nie zdziala.

    Włączona pusta myjka ultradźwiękowa może się zepsuć. W instrukcji
    obsługi i nie tylko przestrzegają aby pod żadnym pozorem nie włączać
    myjki jeżeli zbiornik nie jest conajmniej do połowy napełniony płynem,
    podobno grozi to pęknięciem przetwornika. Buzzer piezo raczej się nie
    zepsuje.

  • 10. Data: 2010-04-20 20:31:13
    Od: BartekK <s...@N...org>

    W dniu 2010-04-20 21:49, __Maciek pisze:
> [...]
    > myjki jeżeli zbiornik nie jest conajmniej do połowy napełniony płynem,
    > podobno grozi to pęknięciem przetwornika. Buzzer piezo raczej się nie
    Gwizdki piezo większej mocy (np w syrenkach od alarmow itp) bardzo
    często się psują - pękają (lub pęka napylona warstwa przewodząca?), w
    ciemności podczas pracy widać wręcz jak po pęknięciach biegają iskierki :)

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173