  • 51. Data: 2009-01-06 20:29:34
    Temat: Re: Mikrofalówka - nie grzeje
    Od: " Wmak" <w...@N...gazeta.pl>

    tornad <t...@v...pl> napisał(a)

    Na jednej kuchni się wszystkiego nauczyłeś ?
    Ok 1990 roku byłem jedynym na Polskę serwisantem gwarancyjnym serii ok 2500
    szt kuchenek mikrofalowych.
    Proste kuchnie z elektromechanicznymi zegarami i "regulatorami mocy"

    Przez dwa lata serwisowania w całej tej ilości urządzeń padło: jeden timer,
    jedna lub dwie diody, jeden magnetron i z 5 transformatorów sieciowych.
    W mikrofalówkach innych, przypadkowo mi się trafiających producentów, kilka
    diod wymieniałem.

    Magnetron i transformatory wysiadały z winy użytkowników - magnetron
    nie "polubił" prawdopodobnie długotrwałego włączenia pustej kuchni a
    transformatory przebijały z powodu wilgoci - w przydrożnych barach, gdzie po
    nocnych chłodach personel włączał czajniki obok mikrofali i raz w
    mieszkaniu, gdzie ciągle suszono pieluchy dla dwóch niemowląt.
    Ciekawostka, że transformatory były 50/50% "made in England" i "made in
    Korea" - koreański nie spalił się żaden.

    Od pojemności kondensatora zależy prąd magnetronu i generowana moc, więc w
    Twojej kuchni 2kW mogło to być 2.2uf i dioda na większy prąd.
    W domowych kuchenkach pojemności są mniejsze i ,POWTARZAM, muszą być
    dokładnie dobrane, by nie przeciążyć magnetronu i zapewnić stabilizację mocy
    mikrofal.
    Diody na 0,5.A wystarczą ale na pewno nie wytrzymają takie na 5kV.
    Proponuję zajrzeć na stony sprzedawców (Google ! )- niektórzy podają
    parametry. Bez powodu "na wyrost" z trzykrotnym zapasem by nie dawali.

    Te "moje" kuchnie , nominalnie na 240V/50Hz zaczynały generować przy ok 185-
    190V a w zakresie od 200 do 220V moc rosła tylko o kilkanaście %, do 245V
    charakterystyka plaska a potem do 265V znów moc malała o ok. 10%.
    "Cóś" musiało tę moc stabilizować, bo w/g prawa oma na elemencie liniowym
    moc wzrastałaby przy takich zmianach napięcia o ok. 75%.
    Nie wiem, czy wszystkie mikrofalówki tak mają ale w innych modelach, które
    czsem mi się trafiały do naprawy lub przeróbki była identyczna
    konstrukcja "transformatora" sieciowego - pomiędzy pierwotnym a wtórnym
    uzwojeniem były wprasowane w okna rdzenia zwory magnetyczne (z pakietu
    blachy transformatorowej) a biorąc pod uwagę pracę blisko nasycenia i
    precyzyjny dobór pojemności działało to jak prosty stabilizator magnetyczny,
    coś, jak kiedyś było używane do telewizorów marki Rubin, jeśli ktoś jeszcze
    pamięta.
    Przy przeróbkach mikrofalówek z USA, na 60Hz, kondensatory dobierałem, by
    uzyskać nominalną moc mikrofal.
    Wmak

  • 52. Data: 2009-01-06 22:51:11
    Od: "tornad" <t...@v...pl>

> [...]
    > pamięta.
    > Przy przeróbkach mikrofalówek z USA, na 60Hz, kondensatory dobierałem, by

    Z szacunkiem; doceniam Twoje wiadomosci i doswiadczenie, wiec ponawiam pytanie
    dlaczego tego nie napisales. Musi co stosowales zasade, ze im klient glupszy
    tym wiecej roboty mial bede.
    A co do tej jednej kuchni... Wczesniej i to duzo, gdy tych kuchni chyba
    jeszcze nie produkowano, odsluzylem w woju dwa lata w kompanii
    radiolokacyjnej. I tak sie zlozylo, ze swoja wypasiona stacje, dokladnie PRW
    Konus, jej schemat i najdrobniejsze szczegoly konstrukcyjne musialem znac o
    ile nie na pamiec to w stopniu umozliwiajacym jej naprawe na wczoraj. Moc tej
    stacji wynosila, drobiazg 2.2 MW (w impulsie). Co Ciekawe magnetron mial
    prawie te same wymiary. Tyle, ze wneki rezonansowe mial zlocone No bo
    czestotliwosc byla tez bardzo zblizona do mikrofal kuchennych. A potem
    jeszcze polibude skonczylem. Tak, ze taki znowu bajkopisarz za jakiego mnie
    zapewne uwazasz, calkowity nie jestem.
    Pewnie, ze pewne rzeczy sie zapomina (jestem mlody... emeryt) ale dopoki tej
    wiedzy jeszcze troche we lbie zostalo, to o poprawne wnioski nie trudno. Z
    drugiej strony siedem fachow osma bida. Ale w sumie dobrze sie stalo, jestem
    Ci wdzieczny, gdyz wiele rzeczy sobie przypomnialem i zaktualizowalem. Czy mi
    sie to jeszcze na co przyda? Tu nikt "makrowejow" nie naprawia...
    Pzdr.

  • 53. Data: 2009-01-07 09:21:20
    Od: Jacek Maciejewski <j...@o...pl>

    Dnia Tue, 06 Jan 2009 20:23:28 +0100, Mirek napisał(a):

    > dotykasz przez tą diodę: świeci
    > jedna z elektrod - dioda sprawna.

    A masz gwarancję że te diody w środku nie są czymś pobocznikowane gwoli
    równego rozkładu napięcia czy tłumienia zakłóceń?
    --
    Jacek

  • 54. Data: 2009-01-07 12:48:59
    Od: " Wmak" <w...@N...gazeta.pl>

    tornad <t...@v...pl> napisał(a):

    Na początku nie rozpisywałem się, bo inicjator wątku wykazał się niezbyt
    dużą wiedzą "w temacie" i dosyć szybko zdecydował się oddać sprzęt fachowcom.
    Nie mnie - zajmowałem się tym przez dwa lata i naiwnie myślałem, że po
    zakończeniu umowy z Importerem będę miał stały dochód przez jeszcze kilka
    lat.
    Niestety, po okresie gwarancyjnym miałem tylko ze trzy pytania o przepaloną
    nietypową żarówke albo stłuczony talerz obrotowy.
    Nie zarobiłem ani grosza, ludzie pewno wyrzucali popsute i kupowali nowe.
    Sam transformator albo magnetron kosztował "na Zachodzie" więcej, niż cała
    nowa kuchenka.

    Dopiero, gdy wątek się rozwinął, zdecydowałem się sprostować nieścisłe
    informacje.
    O ryzyku związanym z niefachowym grzebaniem w mikrofali inni trochę napisali,
    może zbyt delikatnie, bo te ok 2500V AC, po wyprostowaniu prawie 4000V i
    wydajności prądowej z pół ampera nie tylko "trząchnie" ale może być całkiem
    skutecznym, śmiertelnym krzesłem elektrycznym.

    Pozdrawiam,
    Wmak

  • 55. Data: 2009-01-07 13:02:46
    Od: " Wmak" <w...@N...gazeta.pl>

    Jacek Maciejewski <j...@o...pl> napisał(a):

    > A masz gwarancję że te diody w środku nie są czymś pobocznikowane gwoli
    > równego rozkładu napięcia czy tłumienia zakłóceń?

    Mierzyłem upływność przy kilkuset V - prąd wsteczny znikomy, rezystorów nie
    ma.
    Usiłowałem 1N4007 sprawdzić neonówką - taka w śtubokręcie tylko słabiej
    świeciła, nie dało się odróżnić, która elektroda, jeśli obwód był Faza-dioda-
    próbnik-moje ciało-drewniana podłoga.
    Może pomiędzy fazą a zerem lub uziemieniem by coś pokazało.
    Przy próbie z małą wkręcaną neonówką na 220V tylko błyskało w momencie
    dotykania i gasło - nie wiem, może tam jest w cokole szeregowy kondensator a
    nie rezystor.

    Tak, czy inaczej - testowanie diod, szczególnie diod dużej mocy neonówką
    wydaje mi się, delikatnie mówiąc, "mało profesjonalne", szczególnie, gdy
    multimetr kosztuje kilkanaście zł a zasilaczy i baterii chyba każdy ma pół
    szuflady.
    wmak

  • 56. Data: 2009-01-07 19:19:51
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    Wmak wrote:

    > Tak, czy inaczej - testowanie diod, szczególnie diod dużej mocy neonówką
    > wydaje mi się, delikatnie mówiąc, "mało profesjonalne"

    A jak sprawdzałeś stosy selenowe?

    Mirek.

  • 57. Data: 2009-01-07 22:08:56
    Od: " Wmak" <w...@N...gazeta.pl>

    Mirek <i...@z...adres> napisał(a):

    > A jak sprawdzałeś stosy selenowe?
    >
    > Mirek.

    Nie potrzebowałem sprawdzać.
    Spalone straszliwie śmierdziały, siarkowodorem lub żywym g...em na kilometr.
    Wmak

  • 58. Data: 2009-01-07 23:33:27
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    Wmak wrote:

    > Nie potrzebowałem sprawdzać.
    > Spalone straszliwie śmierdziały, siarkowodorem lub żywym g...em na kilometr.

    "Mało profesionalne" ;)

    Mirek.

  • 59. Data: 2009-01-08 13:11:11
    Od: " Wmak" <w...@N...gazeta.pl>

    Mirek <i...@z...adres> napisał(a):

    > "Mało profesionalne" ;)
    >
    > Mirek.

    Nie doceniasz profesjonalizmu mojego (w młodości) nosa.
    W przypadku selenowego prostownika w telewizorze Belweder najpewniejsze
    było "badanie organoleptyczne" - na nos (ten smród) i na oko (spalony
    bezpiecznik).
    Diagnozy nie trzeba było potwierdzać przyrządami.
    Wmak

  • 60. Data: 2009-01-12 08:22:20
    Od: "bhk" <bkot@_USUN_polsoft.pl>

    Witam,
    Dzieki wszystkim z pomoc i udział w temacie,
    a zwłaszcza Jackowi Maciejewskiemu (ale nie tylko), dzieki,
    któremu dowiedziałem sie co nieco o działaniu kuchenek
    mikrofalowych, zawsze to jakieś dodatkowe wiadomości.
    Z przyczyn permamentnego braku czasu nie mogłem wcześniej
    sprawdzić diody, tak jak mi Jacek radził. Ostatecznie udało się
    sprawdzić przez podłaczenie przez nia kondensatora do 220V
    okazała się sprawna. Podłaczyłem ją też z kondensatorem
    w kuchence i też nic nie wybuchło.
    W tym momencie skończyła się cierpliwość
    szanownej małżonki i kazała mi ją w końcu zawieść do serwisu
    (z reszta i tak nie miałem pomysłu co sprawdzić jeszcze).
    Ostatecznie okazało się, że poszedł jedynie bezpiecznik.
    Cała reszta była sprawna i podobno działa (podobno bo jeszcze
    nie odebrałem kuchenki z serwisu).

    Pozdrawiam i jeszcze raz dzięki
    bhk