  • 21. Data: 2011-04-19 16:10:35
    Temat: Re: Moc bierna
    Od: "Pa.pa5merf" <f...@P...zł>

    Órzytkownik "J.F." napisał:
    > Glupich pytan ciag dalszy - a jak napiecie tez ma harmoniczne,
    > albo co gorsza - nie ma okresu, nie ma w ogole zadnych harmonicznych ? :-)

    ma charmoniczne, tylko są one zmienne w czasie:O)
    jeśli dobrze mi się zdaje to moc bierną mamy ftedy gdy prąd i napięcie mają
    pszeciwne znaki, więc da się to policzyć numerycznie bez żadnych sinusuf czy
    fi:O)
    po prostu prubkujesz odpowiednio gęsto i sumujesz sobie iloczyny prądu i
    napięcia, sumy dodatnie to moc czynna, sumy ujemne to moc bierna!:O)
    ale mnie tak zastanawia jaki fizyczny sens ma ta moc bierna, co to włąściwie
    jest?:O)

  • 22. Data: 2011-04-19 16:45:28
    Od: "pawel" <p...@p...onet.pl>

    > Glupich pytan ciag dalszy - a jak napiecie tez ma harmoniczne,
    > albo co gorsza - nie ma okresu, nie ma w ogole zadnych harmonicznych ? :-)
    To jest to suma mocy wytworzonych przez każdą harmoniczną napięcia z każdą
    harmoniczną prądu oddzielnie.

    Podałem wcześniej przykład szczególny gdy napięcie jest sinusoidalne czyli
    posiada tylko jedną harmoniczną.

    Jednak w przypadku układów nieliniowych moc pozorna S nie jest równa
    sqrt(P^2 + Q^2). Dochodzi do tego
    jeszcze tzw: moc odkształcenie oznaczana literką D.
    S=sqrt(P^2+Q^2+D^2)

    Również w przypadku układów nieliniowych moc czynna wyznaczana jest wzorem
    P=Usk*Isk*wsp_mocy
    gdzie wsp_mocy to nie jest znany z liniowych cos(fi)

    Paweł

  • 23. Data: 2011-04-19 16:56:17
    Od: "pawel" <p...@p...onet.pl>

    Moja pamięć tak daleko nie sięga.
    Z tego co mapiętam dla przebiegów nieokresowych to moc liczyło się
    całkując moc chwilową za okres gdzie okres dążył do nieskończoności :)
    Ale przyznam że dawno to było i nie chcem do tego wracać bo coś "mnie
    bierze".

    Paweł

  • 24. Data: 2011-04-19 17:25:37
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "pawel" <p...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > nieskończoności :)
    > Ale przyznam że dawno to było i nie chcem do tego wracać bo coś

    Tylko ze czynna latwo tak policzyc - tzn wiadomo jak to sie robi, a
    zastanowilo mnie ze na bierna jakos nie ma podobnie prostego wzoru
    :-)

    J.

  • 25. Data: 2011-04-19 17:56:28
    Od: PeJot <P...@o...pl>

    W dniu 2011-04-19 14:39, J.F. pisze:

    > Czyli jaka - taka jak PeJota ?

    Nie moja tylko przepisana z dokumentacji. OIDP starsze modele Zimmera
    (~20 lat ) liczyły tak samo.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 26. Data: 2011-04-19 18:33:16
    Od: "4CX250" <tarnusmtv@poćta.łonet.pl>

    > zmierzyc/wyliczyc oczywiscie mozna, ale co dalej ? :-)

    Więc wracamy dopunktu w którym trzeba wyznaczyć/zmierzyć kąt.
    Wydaje mi się że zbyt złośliwie podchodzisz do tematu. Zmiany obciążenia
    chyba raczej nie są tak upierdliwe jak wspomniałeś tak często.
    Napewno są na tyle powtarzalne że da się wyznaczyć kąt. Nie chcie mi się
    wierzyć że typowe urzadzenia z jakimi na codzień się spotykamy
    pobierają w jakiś dziwny nie ustalony a może wręcz losowy sposób prąd
    impulsowo i tak szybko się zmieniający.

    Marek

  • 27. Data: 2011-04-19 18:38:22
    Od: "4CX250" <tarnusmtv@poćta.łonet.pl>

    Użytkownik "Mario" <m...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > To jest akurat wzór na czynną :)

    A bo wątek obok był o lidlowych miernikach mocy czynnej i tak mi zostało w
    głowie.
    Oczywiście *sin(fi)

    Marek

  • 28. Data: 2011-04-19 18:46:35
    Od: "4CX250" <tarnusmtv@poćta.łonet.pl>

    > Wtedy tych "sinusów fi" jest nieskończenie wiele i każdy wytwarza swoją
    > moc bierną Q1, Q3,Q5 itd....
    > i Q=Q1+Q3+Q5+....
    > Moc czynna P=Usk*Isk*wsp_mocy
    > W tym przypadku wsp_mocy != cos(fi)

    Całkować

    Marek

  • 29. Data: 2011-04-19 18:55:51
    Od: "4CX250" <tarnusmtv@poćta.łonet.pl>

    > Glupich pytan ciag dalszy - a jak napiecie tez ma harmoniczne,
    > albo co gorsza - nie ma okresu, nie ma w ogole zadnych harmonicznych ? :-)

    Napięcie przemienne nie ma okresu? Jaki to prąd przemienny? Nawet ten
    prostokąt z UPSa ma okres.
    Gdy nie ma harmonicznych to znaczy że jest idealna sinusoida więc problemu
    wogóle nie ma.

    Marek

  • 30. Data: 2011-04-19 20:01:10
    Od: Jaroslaw Berezowski <p...@g...pl>

    Dnia Tue, 19 Apr 2011 15:22:22 +0200, 4CX250 napisał(a):

    > Chyba się nie da. Przynajmniej ja nie wiem jak w inny sposób.
    W dobie energoelektroniki i walk z THDI robi sie raczej tak:
    http://republika.pl/oporek/wykl_el/02_przeb_niesin.p
    df
    http://www.iel.waw.pl/strony/wydawnictwo/zal/222/03.
    pdf