  • 11. Data: 2014-09-13 23:40:45
    Temat: Re: Mycie płytek po montażu (ręcznym)
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > Trzeba jeszcze dodać elementy MEMS takie jak mikrofony, czujniki
    > ciśnienia, akcelerometry.

    Racja. Mam też wątpliwość czy myć kabelki. Mam na płytce wlutowane 2
    przewody o przekroju 1mm, która na końcach mają konektorki do
    podłączenia przełącznika.

    I zawsze się zastanawiam, czy lutować przed myciem czy po :)
    Trochę się obawiam, że woda podczas płukania wlezie w przewód, i potem
    jakaś korozja się wda... I dlatego lutuje przewody do już umytej płytki.

  • 12. Data: 2014-09-13 23:52:27
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

    On 13.09.2014 23:40, sundayman wrote:

> [...]
    > Trochę się obawiam, że woda podczas płukania wlezie w przewód, i potem
    > jakaś korozja się wda... I dlatego lutuje przewody do już umytej płytki.

    Chyba jednak ich się nie myje. Nie wiem jednak czy to wynika z
    możliwości "zalania" wnętrza, czy raczej z technologi montażu końcowego
    urządzeń. Jak się spojrzy na fabryczne urządzenia, w których jest kilka
    płytek połączonych lutowanymi przewodami to widać, że płytki
    czyściutkie, a miejsce lutowania przewodu już niekoniecznie.

    Jakub Rakus

  • 13. Data: 2014-09-14 23:02:07
    Od: Bogdan Ryszkiewicz <b...@w...pl>

    On 2014-09-13 13:10:15 +0000, pytajacy said:

    > W izopropanol-u i nie koniecznie w myjce.
    >
    > pytajacy

    W IPA próbowałem. Myje się jakoś ale nie wszędzie nawet pędzelkiem
    dochodzę a wlać IPA do myjki jakoś tak nie bardzo mnie się widzi. Mocno
    lotne toto itd.

  • 14. Data: 2014-09-14 23:04:41
    Od: Bogdan Ryszkiewicz <b...@w...pl>

    On 2014-09-13 15:20:12 +0000, Marek said:

    > Zauważyłem, że po izopropanolu pozostają czasami smugi, no i żeby
    > dobrze umyć dużo niego się marnuje.

    Zgadza się. Smugi nie takie straszne ale w sumie szkoda go jakby albo
    potem zlewać do innego kanistra i próbować później ale po dwóch, trzech
    myciach smugi są już murowane.

    > Ja ostatnio myje silnym strumieniem gorącej wody. Później szybkie
    > suszenie suszarką. Wychodzi tanio i szybko.

    Nawet w zmywarce do naczyń nie wszystkie resztki schodzą czasami.

  • 15. Data: 2014-09-14 23:05:47
    Od: Bogdan Ryszkiewicz <b...@w...pl>

    On 2014-09-13 15:30:57 +0000, Zachariasz Dorożyński said:

    > Na sitku z frytkownicy wkładałem do garnka z rozpuszczalnikiem nitro.
    > Trochę potrząsałem i do wody z ludwikiem i do opłukania prysznicem.
    > Schły same.Płytki były wielkości listka gumy do żucia. I było ich
    > bardzo dużo. Metoda się sprawdziła.

    Tego nie próbowałem! :-) Może w tym jest metoda.

  • 16. Data: 2014-09-14 23:12:17
    Od: Bogdan Ryszkiewicz <b...@w...pl>

    On 2014-09-13 16:33:01 +0000, sundayman said:

    > równie dobrze można sobie przetrzeć płytkę wacikiem...
    >
    > Porządne mycie to myjka ultradźwiękowa , przynajmniej taka:
    >
    > http://allegro.pl/myjka-wanna-ultradzwiekowa-duza-17
    0-w-2-5l-i4562591856.html

    > ale zdecydowanie polecam coś lepszego, ze spustem ze zbiornika -
    > inaczej to jest męczarnia z wylewaniem, myciem (myjka powinna być
    > utrzymana w czystości - a po porządnym myciu pozostaje zawsze syf na
    > dnie).

    Myjek mam pod dostatkiem. Nawet i taka jak wyżej też się gdzieś
    znajdzie choć generalnie to całe mycie US to dość mocno
    przereklamowanym znajduję.

    Niemniej właśnie o myciu w myjce myślałem bo do tego celu, przy
    odpowiednim środku powinno zadziałać lepiej niż np. pędzelkowanie IPA.

    > Do tego specjalny środek do mycia PCB : Aquanox firmy Kyzen
    > (http://www.kyzen.pl/node/3)

    I to jest prawdopodobnie prawidłowa odpowiedź! :-)

    > Płyn jest dość drogi (około 300zł za 5L), ale po pierwsze można
    > poprosić o jakąś próbkę (nie jestem pewien - trzeba do nich zadzwonić)
    > , po drugie to jest koncentrat - mocno się go rozcieńcza, i wystarcza
    > na baardzo długo.
    > Takie opakowanie 5L to przypuszczam, że dla amatora to na całe życie -
    > sam kupiłem opakowanie 5L chyba z 2 lata temu, i mimo że myję sporo
    > płytek (mała produkcja) mam jeszcze chyba z połowę.

    Dobrze wiedzieć - dzięki za info z pierwszej ręki.

    > Oczywiście roztwór nie jest "jednorazowy" - można go używać całkiem długo.
    >
    > Takie mycie jest niezwykle skuteczne - płytka wygląda (i pachnie) jak z
    > fabryki.

    Pewnie fabryki używają czegoś podobnego. O taki efekt właśnie mi
    chodzi. Jeżeli te zmyje te resztki kalafonii z całości i zakamarków to
    będzie super. Napisałem do nich. Zobaczymy co odpiszą.

  • 17. Data: 2014-09-14 23:14:42
    Od: Bogdan Ryszkiewicz <b...@w...pl>

    On 2014-09-13 21:40:45 +0000, sundayman said:

> [...]
    > Trochę się obawiam, że woda podczas płukania wlezie w przewód, i potem
    > jakaś korozja się wda... I dlatego lutuje przewody do już umytej płytki.

    A co tam za korozja się może wdać? Miedź skonsumuje i przerobi na
    proszek pod izolacją? W broszurze do tego płynu, o którym pisałeś
    mówią, że ,,ochrania miedź" ;-)

  • 18. Data: 2014-09-14 23:17:44
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sun, 14 Sep 2014 23:05:47 +0200, Bogdan Ryszkiewicz
    <b...@w...pl> wrote:
    > Tego nie próbowałem! :-) Może w tym jest metoda.

    Nitro może zniszczyć niektóre tworzywa....

    --
    Marek

  • 19. Data: 2014-09-14 23:31:57
    Od: Bogdan Ryszkiewicz <b...@w...pl>

    On 2014-09-14 21:17:44 +0000, Marek said:

    > Nitro może zniszczyć niektóre tworzywa....

    Prawda. Nawet sporo. Wprawdzie u mnie to właściwie tylko płytka, typowe
    elementy i tyle. Ale jakby się człowiek przyzwyczaił to potem mógłby
    się zdziwić po wrzuceniu płytki z czymś więcej.

  • 20. Data: 2014-09-14 23:38:44
    Od: Zachariasz Dorożyński <k...@g...com>

    W dniu niedziela, 14 września 2014 23:17:44 UTC+2 użytkownik Marek napisał:

    > Nitro może zniszczyć niektóre tworzywa....
    >

    > --
    >
    > Marek

    Może, pod warunkiem że na płytce te tworzywa są.