  • 1. Data: 2016-04-27 11:04:46
    Temat: NE602 i prostokąt
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Cześć,

    Jest sobie taki układ: http://www.qsl.net/ik2pii/lf/dcrx136.htm

    To odbiornik na pasmo 136 kHz z bezpośrednią przemianą.

    Chcę go zbudować, ale zastanawiam się nad konsekwencją użycia sygnału
    prostokątnego jako sygnału z generatora. Czy nie wprowadzi to
    harmonicznych i nie pogorszy odbioru? Czy nie byłoby lepiej użyć tam
    sinusa z VCO, stabilizowanego generatorem kwarcowym i PLL?

    Jak już przy generatorze jesteśmy, czemu tam jest tak przekombinowany
    generator (lewa część, przed scalonymi dzielnikami)? Jaką on ma zaletę
    w stosunku do najprostszego generatora Pierce'a?

    Bonusowe pytanie: jakiego rdzenia, dostępnego w Ferysterze lub gdzieś
    indziej, użyć zamiast Amidon FT37/43? To toroid, ma wymiar 9.5 x 4.75
    x 3.3 mm (średnica zewn, średnica wewn, grubość) i AL 420.

    --
    http://www.chmurka.net/

  • 2. Data: 2016-04-27 11:20:06
    Temat: Re: NE602 i prostokąt
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Wed, 27 Apr 2016 09:04:46 +0000 (UTC), Adam Wysocki napisał(a):

    > Czy nie byłoby lepiej użyć tam
    > sinusa z VCO, stabilizowanego generatorem kwarcowym i PLL?

    Co doprowadzisz do mieszacza z heterodyny to się zmiesza z sygnałem
    wejściowym i masz potem masę problemów z odfiltrowaniem tego śmiecia.
    Więc zdecydowanie lepiej mieszać ostrożnie, samym sinusem :)
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 3. Data: 2016-04-27 12:05:59
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Adam Wysocki" napisał w wiadomości
> [...]

    >Chcę go zbudować, ale zastanawiam się nad konsekwencją użycia sygnału
    >prostokątnego jako sygnału z generatora. Czy nie wprowadzi to

    Jak powszechnie wiadomo, prostokat sklada sie z sinusa, 3
    harmonicznej, 5, 7 itd.
    Co oczywiscie powoduje odbior niechcianych czestotliwosci.
    Ale latwo je wyciac filtrem na wejsciu.

    > Czy nie byłoby lepiej użyć tam
    >sinusa z VCO, stabilizowanego generatorem kwarcowym i PLL?

    Lepiej ... ale zauwaz, ze wiele mikserow tak naprawde pracuje.
    Duzy poziom generatora i z sinusa robi sie prostokat, ten
    6-tranzystorowy mikser idealnym mnozeniem tez nie grzeszy.

    A jeszcze to zobacz - choc to troche nie na temat
    traktoria.org/files/radio/rf_mixer/Why_NOT_to_use_th
    e_NE602.pdf

    J.

  • 4. Data: 2016-04-27 12:26:30
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Adam,

    Wednesday, April 27, 2016, 11:04:46 AM, you wrote:

> [...]
    > Chcę go zbudować, ale zastanawiam się nad konsekwencją użycia sygnału
    > prostokątnego jako sygnału z generatora. Czy nie wprowadzi to

    Przy zrównoważonym mieszaczu harmoniczne będą poza pasmem akustycznym.

    Jaki to rodzaj modulacji? Jeśli cokolwiek AM, to pamiętaj, że w tym
    paśmie siedzą zasilacze i urządzenia sterowania domem :(

    > Czy nie byłoby lepiej użyć tam sinusa z VCO, stabilizowanego
    > generatorem kwarcowym i PLL?

    Przerost formy nad treścią.

> [...]
    > indziej, użyć zamiast Amidon FT37/43? To toroid, ma wymiar 9.5 x 4.75
    > x 3.3 mm (średnica zewn, średnica wewn, grubość) i AL 420.

    http://allegro.pl/rdzenie-ferrytowe-ft37-43-dla-kons
    truktora-i6095362483.html

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 5. Data: 2016-04-27 16:48:02
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid> wrote:

    > Przy zrównoważonym mieszaczu harmoniczne będą poza pasmem akustycznym.

    Czyli zostać przy prostokącie... ok.

    A nie lepiej (tzn. prościej) zrobić w takim razie jakiś prostszy generator
    tego prostokąta, np. HC4040/60 i podzielić od razu f kwarcu na 8, a potem
    dodatkowy dzielnik na 25?

    > Jaki to rodzaj modulacji? Jeśli cokolwiek AM, to pamiętaj, że w tym
    > paśmie siedzą zasilacze i urządzenia sterowania domem :(

    Tam są głównie odmiany CW (QRSS itd.), odbierane na komputerze, obserwując
    spektrogram.

    > http://allegro.pl/rdzenie-ferrytowe-ft37-43-dla-kons
    truktora-i6095362483.html

    O, super. Nie pomyślałem o tym ;)

    A poleciłbyś jeszcze jakiś rdzeń na L1 i L2? Ten stopień jest opisany
    lepiej tutaj: http://www.qsl.net/ik2pii/lf/prea136.htm a cewki opisane
    jako "slug tunable 70 microhenry surplus pot core coils".

    Pomijając to, że na schemacie jest 700uH, a w tekście 70uH, ale to już
    sobie policzę (tzn. która wartość jest prawidłowa)...

    --
    http://www.chmurka.net/

  • 6. Data: 2016-04-27 16:49:34
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > A jeszcze to zobacz - choc to troche nie na temat
    > traktoria.org/files/radio/rf_mixer/Why_NOT_to_use_th
    e_NE602.pdf

    No proszę, ciekawostka... czego więc użyć? Naprawdę lepiej np. 4066, niż
    dedykowanego mieszacza? Wtedy chyba można pędzić go prostokątem, bo on i
    tak pracuje binarnie (albo full on, albo full off), tak? Czy może przy
    sterowaniu kluczy sinusem przechodzi w jakiś liniowy tryb pracy?

    --
    http://www.chmurka.net/

  • 7. Data: 2016-04-27 16:55:42
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Adam,

    Wednesday, April 27, 2016, 4:49:34 PM, you wrote:

> [...]

    > tak pracuje binarnie (albo full on, albo full off), tak? Czy może przy
    > sterowaniu kluczy sinusem przechodzi w jakiś liniowy tryb pracy?

    Po co Ci ten liniowy tryb? Harmoniczne masz poza pasmem.

    Chcesz bardziej liniowo - rób na S042P - ale odwrotnie niż robią
    głowice UKF - generator na pary różnicowe a wejście na jedno z dolnych
    źródeł (lub różnicowo na oba).

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 8. Data: 2016-04-27 17:37:28
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Adam Wysocki" napisał w wiadomości grup

    >Czyli zostać przy prostokącie... ok.

    Ale to tylko pol zagadnienia - mieszacz prostokatny umozliwia
    przejscie harmonicznym z wejscia !
    Czyli jakies 411kHz, 685, 959 ... musisz je wycinac filtrem
    wejsciowym - w tym projekcie przewidzianym zreszta.

> [...]
    >generator
    >tego prostokąta, np. HC4040/60 i podzielić od razu f kwarcu na 8, a

    Ostatni podzial powinienes miec przez 2, aby uzyskac symetryczny
    sygnal.
    A to by chyba wcale jakos prosciej nie bylo - kosci tyle samo,
    podzielic przez 25 na 4040/60 wcale nie tak latwo.

    J.

  • 9. Data: 2016-04-27 20:04:52
    Od: "PcmOl" <...@...com>

    "Adam Wysocki" <g...@s...invalid> wrote in message

    e_NE602.pdf

    > No proszę, ciekawostka... czego więc użyć? Naprawdę lepiej np. 4066, niż
    > dedykowanego mieszacza?

    Jeszcze lepiej 74LVC4066.

  • 10. Data: 2016-04-28 10:27:39
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Ale to tylko pol zagadnienia - mieszacz prostokatny umozliwia
    > przejscie harmonicznym z wejscia !
    > Czyli jakies 411kHz, 685, 959 ... musisz je wycinac filtrem
    > wejsciowym - w tym projekcie przewidzianym zreszta.

    No tak, ten filtr wejściowy będzie.

    Zastanawiam się czy nie zastosować też jakiegoś filtra dolnoprzepustowego
    na wyjściu mieszacza...

    > Ostatni podzial powinienes miec przez 2, aby uzyskac symetryczny
    > sygnal.
    > A to by chyba wcale jakos prosciej nie bylo - kosci tyle samo,
    > podzielic przez 25 na 4040/60 wcale nie tak latwo.

    Tak naprawdę najprościej byłoby użyć do tego mikrokontrolera - wiem że to
    overkill, ale chyba jednak najprościej...

    Tyle że AVR-a nie popędzę z 27.1 MHz, więc i tak będę musiał zrobić
    najpierw kwarc + 4060 i podział, i dopiero tym podzielonym sygnałem pędzić
    zegar AVR-a (np. podział na 2 na 4060, i w AVR-ze podział na 100 + wyjście
    symetryczne).

    Ewentualnie pora zainteresować się PIC-ami (nie znam ich w ogóle, nie wiem
    jaki maksymalnie kwarc można z nimi użyć).

    Teraz, mając prostokąt 135.5 kHz (i drugi zanegowany, w przeciwfazie) i
    4066, robimy tak:

    - sygnał w.cz. (z filtra) na wejścia dwóch switchy (połączone razem)
    - sygnał z generatora na wejście enable jednego ze switchy
    - zanegowany sygnał z generatora na wejście enable drugiego ze switchy
    - wyjścia dwóch switchy tam, gdzie podłączone są wyjścia 4 i 5 z NE602 na
    oryginalnym schemacie (na wzmacniacz różnicowy)

    Zgadza się? O czymś jeszcze powinienem pamiętać?

    --
    http://www.chmurka.net/