  • 1. Data: 2015-10-18 02:06:43
    Temat: Nagrzewający się elektrolit na wejściu przetwornicy
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Mam w zegarze nixie przetwornicę na UC3845D.
    Na jej wejściu był kiedyś dany (ze sporym zapasem) kondensator 1000uF.
    Po paru tygodniach pracy zauważyłem, że kondensator spuchnął. Wymieniłem
    go więc i skontrolowałem pobór prądu przez cały układ. Amperomierz
    wpięty chwilowo w miejsce bezpiecznika pokazał około 1A (układ zawiera
    przetwornicę zasilającą 6 multipleksowanych lamp nixie i dwie neonówki,
    ESP8266, Atmegę644PA i trochę drobnicy).
    Właśnie podczas tego testu zauważyłem, że kondensator nagrzał się dość
    mocno w ciągu krótkiej chwili.

    Wymieniłem ponownie kondensator (tym razem na 470uF) i włożyłem
    bezpiecznik. Teraz elektrolit już nie zrobił się gorący od razu, ale po
    chwili był zauważalnie ciepły. Na bezpieczniku występuje spadek około 0,3V.

    Co jest powodem takiego zachowania? Coś mi się wzbudza? Czy powinienem
    dać na wejściu zasilania przetwornicy jakiś mały rezystor?

  • 2. Data: 2015-10-18 02:11:25
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    Szkoda że nie podałeś , na jakie napięcie ten kondensator, i jakie
    faktycznie na nim jest.

  • 3. Data: 2015-10-18 09:29:21
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2015-10-18 o 02:11, sundayman pisze:

    > Szkoda że nie podałeś , na jakie napięcie ten kondensator, i jakie
    > faktycznie na nim jest.

    Nie no, to wydało mi się tak oczywiste, że nawet o tym nie pisałem. ;)
    Na wejściu jest 9V ze stabilizowanego zasilacza impulsowego.
    Kondensatory miały napięcia rzędu 25 - 50V.
    Czyżby trafiło mi się pod rząd kilka uszkodzonych sztuk, z jakimś
    upływem? A może coś się tam wzbudza?

  • 4. Data: 2015-10-18 10:07:03
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Z góry też uprzedzam, że żaden kondensator nie został wlutowany
    odwrotnie. ;)

  • 5. Data: 2015-10-18 11:19:22
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

> [...]
    > Kondensatory miały napięcia rzędu 25 - 50V.
    > Czyżby trafiło mi się pod rząd kilka uszkodzonych sztuk, z jakimś

    Albo masz trzaśniętą jakąś niewykorzystywaną sekcję.
    Robiłem znajomemu radio, które, po prostu, milczało.
    Przyczyną bezpośrednią okazała się awaria klucza, włączająca napięcie
    scalakowi TDA2822, o prądzie spoczynkowym rzędu pojedynczych mA, co jest
    kluczowe w sprawie. Wymieniłem ten klucz, prosty, jakiś tranzystor serii BC,
    nie pamiętam numeru. To był radiobudzik. radio ożyło, gra, budzi, takie tam.
    Ale za moment czuję smród smażonego tranzystora. Już nie pamiętam, czy i ten
    wypalantował (przezornie kupiłem kilka kluczy, skoro kosztowały chyba po
    złotówce, czy jeszcze mniej), czy zdążyłem wyłączyć. To cóż,
    miliamperomierz, w szereg... i leci coś ze ćwierć ampera prawie, to nie
    dziwota, że taki mały BC ileś-tam szybko się zgrzał i dupł-był.
    Ale radio gra i ma wszystkie funkcje... Cóż, wymieniam TDA i... bierze
    niecałe 10mA, tranzystor-klucz chłodny... Ergo, strzeliła druga sekcja
    TDA2822 i stąd taki pobór prądu. Może w twoim przypadku zachodzi coś
    analogicznego, albo może, coś nie ścina impulsów z zasilacza i składowej
    stałej jest, ile trzeba, ale składowej przezmiennej jest więcej i ona grzeje
    kondzioła? Co mówi oscyloskop zapięty na "felernym" zasilaniu?

    --
    Telespamerzy:
    814605413 222768000 616285002 845383900 224093185 896510439 896126048

  • 6. Data: 2015-10-18 11:23:55
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Atlantis,

    Sunday, October 18, 2015, 2:06:43 AM, you wrote:

> [...]

    > Co jest powodem takiego zachowania? Coś mi się wzbudza? Czy powinienem
    > dać na wejściu zasilania przetwornicy jakiś mały rezystor?

    Powinieneś zablokować zasilanie kondensatorem ceramicznym o dużej
    pojemności. Jakbyś dał jakiś schemat, to napisałbym Ci, w którym
    dokładnie punkcie to zrobić. Swoją drogą - coś za dużo pobiera ta
    Twoja przetwornica.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 7. Data: 2015-10-18 11:53:35
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2015-10-18 o 11:19, ACMM-033 pisze:

    > albo może, coś nie ścina impulsów z zasilacza i składowej stałej jest,
    > ile trzeba, ale składowej przezmiennej jest więcej i ona grzeje
    > kondzioła? Co mówi oscyloskop zapięty na "felernym" zasilaniu?

    Co prawda mój oscyloskop ma już swoje lata i nie wiem na ile jest
    wiarygodny, ale wszystko wydaje się być w porządku. Przy ustawieniu na
    pomiar napięcia stałego pokazuje prostą linię w okolicy 9V. Gdy
    przełączę na zmienne, linia spada w okolice zera.
    Muszę dopiero przestawić oscyloskop w okolice dolnego zakresu
    pomiarowego, żeby pojawiły się jakieś przebiegi mierzone w mV, które
    równie dobrze mogą być śmieciami zbieranymi z otoczenia.

    Dziwi mnie jeszcze jedna sprawa - mniejszy kondensator (100uF) na tym
    samym obwodzie 9V, tylko bliżej gniazdka zasilania i bezpiecznika nie
    grzeje się ani trochę.

    Aha, no i jeszcze jedna ważna obserwacja - dałem jeszcze inny
    kondensator (470uF). Sprawa nieco się poprawiła - pomiar na gniazdku
    bezpiecznika pokazuje już tylko jakieś 200mA, a kondensator po dłuższej
    pracy układu jest tylko nieznacznie ciepły. Mam wrażenie, że mógł
    nieznacznie spuchnąć (uniesiona góra) ale równe dobrze może być to mylne
    wrażenie wynikające z kąta obserwacji przed i po wlutowaniu.

    Czyżby trafiło mi się tak, że akurat kilka ostatnich kondensatorów o
    takich pojemnościach na te napięcia, jakie miałem w swoich zapasach,
    było akurat (w większym lub mniejszym stopniu) wadliwe?

  • 8. Data: 2015-10-18 12:00:48
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

> [...]
    > pojemności. Jakbyś dał jakiś schemat, to napisałbym Ci, w którym
    > dokładnie punkcie to zrobić. Swoją drogą - coś za dużo pobiera ta

    Jak już pisałem w innym miejscu - wymiana kondensatora na jeszcze inny
    egzemplarz o pojemności 470uF spowodowała, że pobór prądu mierzony na
    gniazdku bezpiecznika spadł do około 200 mA. Kondensator nie grzeje się
    już tak, ale jest delikatnie ciepły. Odnoszę też wrażenie (być może
    mylne), że po kilku godzinach pracy urządzenia mógł bardzo delikatnie
    spuchnąć.

    Tam już jest równoległy kondensator - bodajże 100nF, SMD 1206.
    Podłączony w ten sposób, żeby jego jedna strona znajdowała się jak
    najbliżej cewki, a druga wspólnego punktu masy scalaka przetwornicy,
    kondensatora elektrolitycznego i paru innych elementów.

  • 9. Data: 2015-10-18 12:03:12
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    BTW jaka jest najmniejsza, wystarczająca pojemność elektrolitu na
    wejściu takiej przetwornicy?

  • 10. Data: 2015-10-18 12:20:37
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Atlantis,

    Sunday, October 18, 2015, 12:00:48 PM, you wrote:

> [...]
    > najbliżej cewki, a druga wspólnego punktu masy scalaka przetwornicy,
    > kondensatora elektrolitycznego i paru innych elementów.

    Uparłeś się, żeby Ci nie pomóc i nie dasz schematu :(

    --
    Best regards,
    RoMan