  • 41. Data: 2024-02-16 22:04:25
    Temat: Re: [OT] Fuzz do gitary
    Od: PD <p...@g...pl>

    W dniu 16.02.2024 o 20:52, heby pisze:

    > Nie. To są moje przykłady skrajności brzmienia. Nie jej.
    >
    > Jej zależy na tym, aby gitara brzmiała inaczej niż akustyczna z
    > głosnikiem. Ja zaś wiem, że jak się ktoś uprze, to gitara brzmi jak
    > skrzypce. Szukam czegoś w środku.
    >
    > PS. Dorwałem SF300 do testów. Brzmi bardzo ... przeciętnie. Ponieważ nie
    > mam porównania, to nawet nie wiem czy popsute, czy głuchy jestem. Gitara
    > nie śpiewa, nie mruczy, tylko "gra podobnie, tylko torchę inaczej".

    A dobrze nastrojona? Bo jak źle, to nawet na najlepszym sprzęcie będzie
    lipa. I tu działa zasada "nie można być trochę w ciąźy" - szczególnie
    jeśli grasz na przesterowanym brzmieniu. Musi być dobrze a nie prawie.
    Nie wiem czy to będzie chciana rada czy nie, najwyżej nie zapłacisz ;)
    Pewnie macie stroik na pokładzie i jak diody pokażą to nastrojone. No
    nie. Przyjmijcie że wstępnie nastrojona i trzeba poprawić na ucho.
    Przyjmujesz za odniesienie jedną strunę, którą uznajesz za nastrojoną i
    do niej stroisz pozostałe. Powiedzmy, że będzie to najgrubsza, czyli E.
    Rozkręcasz przester na max - to ważne. Naciskasz sąsiednią strunę, czyli
    A na 7 progu i trącasz obydwie. Innymi słowy grasz oktawę. Nie
    porównujesz wysokości dzwięków tylko szukasz zdudnień na tym co
    słyszysz. Im bardziej są zestrojone tym wolniejsza modulacja, czyli suma
    się podgłaśnia i zanika. Kręcisz kluczem od struny A tak aby to
    zniwelować. Jeśli na iluś sekundach odsłuchu nie słyszysz że się zmienia
    głośność (czyli nie ma modulacji) masz dwie struny zestrojone. Po
    elektronicznemu jak skladasz 2 częstotliwości to masz sygnał sumy i
    różnicy częstotliwości, jak częstotliwości są zbliżone to różnica jest
    mała, nie słyszysz jej jako osobnego dzwięku ale słyszysz jak ten sygnał
    różnicy moduluje sumę. To zjawisko wykorzystujemy przy dokładnym
    strojeniu. Jeśli grasz na czystym dzwięku, to różnica modulująca ma mała
    amplitudę, dlatego przester na maxa i masz boost od alikwot - tu już
    dobrze słychać. Jak nastroisz strunę A, bierzesz się za D i stroisz ją
    tak jak wyżej do struny A. Gdy uważasz że nastroiłeś robisz chceck czy
    wszystko się zgadza. Mianowicie na strunie D na drugim progu masz dzwięk
    E, czyli patrzysz czy nie ma zdudnień pomiędzy tym dzwiękiem, a pustą
    struną E. Itd. I tak jedziesz kolejne struny. Trzeba pamiętać, że
    strojąc strunę H do G, dzwięk H jest na strunie G na 8 progu nie na 7
    jak by wynikało ze schematu na wcześniejszych strunach.
    Inną opcją strojenia choć metoda ta sama to strojenie pustej struny do
    flażoletu na sąsiedniej. Już nie chcę tu opisu robić co to jest
    flażolet, łatwo znajdziesz i zaadoptujesz. Chodzi o to że stroisz
    sąsiednie struny dzwiękami odległymi o 2 oktawy. To jest dokładniejsze
    niż to co opisałem - czyli strojenie 1 oktawą.

    PD

  • 42. Data: 2024-02-16 22:15:37
    Od: PD <p...@g...pl>

    W dniu 16.02.2024 o 22:04, PD pisze:
    > I tak jedziesz kolejne struny. Trzeba pamiętać, że
    > strojąc strunę H do G, dzwięk H jest na strunie G na 8 progu nie na 7
    > jak by wynikało ze schematu na wcześniejszych strunach.

    errata: dzwięk G jest na 8 progu struny H, za szybko PD, za szybko
    piszesz ;)

    PD

  • 43. Data: 2024-02-16 22:28:05
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 16/02/2024 22:04, PD wrote:
    > A dobrze nastrojona?

    To nie problem w strojeniu, fuzz daje efekt, ale jest słaby. No nic, zabawa.

  • 44. Data: 2024-02-16 22:46:25
    Od: PD <p...@g...pl>

    W dniu 16.02.2024 o 22:28, heby pisze:

    > To nie problem w strojeniu, fuzz daje efekt, ale jest słaby. No nic,
    > zabawa.

    Widzę, że Cię nie przekonam. Ale sprawdź. Nawet z obrzydzeniem, ale
    sprawdź ;) Bo stosując analogię adekwatną do tematyki grupy, sytuacja
    wygląda mi na próby poprawienia liniwości wzmacniacza WE poprzez
    poszukiwanie "najbardziej liniowego tranzystora", zamiast uzyskać efekt
    poprzez zrobienie sprzężenia zwrotnego ;)

    PD