  • 1. Data: 2010-08-25 10:33:06
    Temat: Oleje - pytanie o lepkość
    Od: "Agent" <w...@o...ue>

    Zastanawiam się po co podaje się górny zakres temperatur np 5W30 jest od
    około -30 do +30. Rozumiem że dolna granica jest istotna aby olej zachowywał
    lepkość w niskich temperaturach ale po co jest górna? W silniku te +30 to
    mamy krótko a potem już cały czas 80-120 stopni (mówie o temp. oleju a nie
    płynu chłodzącego). Więc jest to już nie istotne dla praktycznie każdego
    współczesnego oleju silnikowego czy będzie to XW30 czy XW50. Ma ktoś
    wyjaśnienie?

  • 2. Data: 2010-08-25 10:37:51
    Temat: Re: Oleje - pytanie o lepkość
    Od: szymo <s...@w...pl>

    > Zastanawiam się po co podaje się górny zakres temperatur np 5W30
    To obawiam się nie jest temperatura .... :)

  • 3. Data: 2010-08-25 10:38:32
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 25 Aug 2010 10:33:06 +0200, Agent wrote:
> [...]
    >płynu chłodzącego). Więc jest to już nie istotne dla praktycznie każdego
    >współczesnego oleju silnikowego czy będzie to XW30 czy XW50. Ma ktoś

    Bo to nie jest temperatura. To jest lepkosc w temperaturze 100C o ile
    dobrze pamietam. Lepkosc przeindeksowana do prostej liczby, wiec "30"
    to sa jakies widelki rzeczywistej lepkosci, a "50" oznacza gestszy
    olej na goraco.

    Podobnie 5 to jest temperatura tylko przeindeksowana lepkosci bodajze
    w -18C

    Owszem, czasem sie mozna zastanowic czemu niektorzy zalecaja inny olej
    na lato, jesli temperatura jest nadal taka sama ..

    J.

  • 4. Data: 2010-08-25 10:44:32
    Od: "Agent" <w...@o...ue>

> [...]
    >
    > Owszem, czasem sie mozna zastanowic czemu niektorzy zalecaja inny olej
    > na lato, jesli temperatura jest nadal taka sama ..

    Ok. Przeindeksowana ale tutaj
    http://www.serwismajewscy.pl/porady/ogolne/lepkosc-o
    leju-np-10w30.html
    podają jakiś zakres temperatur. Piszą bzdury? Takie wykresy można spotkąc
    dośc często równiez w instrukni do mojego auta. Tam też piszą bzdury?

  • 5. Data: 2010-08-25 11:07:41
    Od: "Agent" <w...@o...ue>

    Użytkownik "szymo" <s...@w...pl> napisał w wiadomości
    > To obawiam się nie jest temperatura .... :)

    Przecież tego nie napisałem.

  • 6. Data: 2010-08-25 12:06:58
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 25 Aug 2010 10:44:32 +0200, Agent wrote:

> [...]
    >podają jakiś zakres temperatur. Piszą bzdury? Takie wykresy można spotkąc
    >dośc często równiez w instrukni do mojego auta. Tam też piszą bzdury?

    Na moj gust pisza bzdury. O ile z dolna temperatura dylemat jest
    mniejszy, to ciekawa jest ta gorna temperatura skoro silnik ma prawie
    stala.

    J.

  • 7. Data: 2010-08-25 12:09:22
    Od: "Agent" <w...@o...ue>

    -oleju-np-10w30.html

    > Na moj gust pisza bzdury. O ile z dolna temperatura dylemat jest
    > mniejszy, to ciekawa jest ta gorna temperatura skoro silnik ma prawie
    > stala.

    Nie wiem ale na bank miałem taki wykres w instrukcji do Citroena i teraz
    jest do Toyoty. Kojarzy mi się że do Skody tez jest ale muszę sprawdzić.
    Zaciekawiło mnie to i dlatego pytam.

  • 8. Data: 2010-08-25 15:08:06
    Od: Maciej Leszczynski <z...@j...cy>

    "Agent" <w...@o...ue> wrote in news:i52kg3$jfu$1@news.onet.pl:

    > istotne dla praktycznie każdego współczesnego oleju silnikowego czy
    > będzie to XW30 czy XW50. Ma ktoś wyjaśnienie?

    im wyzsza temp. otoczenia tym wyzsza temp. oleju - w wiekszosci wypadkow oleje o
    wiekszej lepkosci
    zalecane sa jezeli silnik eksploatowany jest w ciezszych warunkach (np. duzo wyzsza
    temp. otoczenia,
    szybsza jazda, jazda z przyczepa)
    im wyzsza temp. silnika, tym wyzsza temp. oleju, a to oznacza wieksza podatnosc na
    zerwanie filmu
    olejowego, stad czasami warto wlac olej, ktory jest mniej podatny na zrywanie tegoz,
    a mozna to uzyskac
    przez stosowanie oleju o wiekszej lepkosci

  • 9. Data: 2010-08-25 19:06:27
    Od: Maciej Leszczynski <z...@j...cy>

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote in

    > Na moj gust pisza bzdury. O ile z dolna temperatura dylemat jest
    > mniejszy, to ciekawa jest ta gorna temperatura skoro silnik ma prawie
    > stala.

    w moim samochodzie podczas normalnej jazdy temp. oleju to 95-105C, podczas szybszej
    jazdy jakies 110-
    115, a upalanie ponad 5min to juz 122-128C

  • 10. Data: 2010-08-25 20:12:53
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 25 Aug 2010 17:06:27 +0000 (UTC), Maciej Leszczynski wrote:
    >J.F. <j...@p...onet.pl> wrote in
    >
    >w moim samochodzie podczas normalnej jazdy temp. oleju to 95-105C, podczas szybszej
    jazdy jakies 110-
    >115, a upalanie ponad 5min to juz 122-128C

    A zima ?
    I jak przy tym wyglada temperatura wody ?

    J.