  • 1. Data: 2016-02-20 21:23:16
    Temat: Oniwo Peltiera
    Od: "Mariusz" <l...@w...pl>

    Czy takie ogniwo przymocowane do grzejnika od centralnego jedną stroną ma
    szanse zadziałać, tzn zaświecic jakąś żaróweczkę ?

  • 2. Data: 2016-02-20 21:41:38
    Temat: Re: Oniwo Peltiera
    Od: John Smith <d...@b...pl>

    On 20-02-2016 21:23, Mariusz wrote:
    > Czy takie ogniwo przymocowane do grzejnika od centralnego jedną stroną ma
    > szanse zadziałać, tzn zaświecic jakąś żaróweczkę ?

    Nie.
    K.

  • 3. Data: 2016-02-22 14:23:25
    Od: Waldemar <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 20.02.2016 um 21:23 schrieb Mariusz:
    > Czy takie ogniwo przymocowane do grzejnika od centralnego jedn? stron? ma
    > szanse zadzia?aae, tzn za?wiecic jak?? ?aróweczke ?
    O ile drugą stronę wychłodzisz odpowiednio, to tak.

    Waldek

  • 4. Data: 2016-02-22 14:51:23
    Od: Czarek <c...@n...fm>

    W dniu 22.02.2016 o 14:23, Waldemar pisze:
    > O ile drugą stronę wychłodzisz odpowiednio, to tak.

    Zawsze druga strona będzie chłodniejsza czyli "jakąś" żaróweczkę
    zaświeci ;-)

    --
    Czarek

  • 5. Data: 2016-02-22 15:22:24
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Czarek" napisał w wiadomości grup
    >Zawsze druga strona będzie chłodniejsza czyli "jakąś" żaróweczkę
    >zaświeci ;-)

    proponuje wpisac do google: ann makosinski

    Zaczela od latarki zasilanej cieplem dloni
    http://www.huffingtonpost.ca/2013/09/24/ann-makosins
    ki-google-science-fair-victoria_n_3982074.html

    ale teraz widze, ze w CV przybylo
    https://en.wikipedia.org/wiki/Ann_(Andini)_Makosinsk
    http://www.huffingtonpost.ca/2015/12/23/ann-makosins
    ki-inventions_n_8868916.html

    I dwa ciekawe uklady
    http://www.linear.com/product/LTC3108
    http://www.linear.com/product/LTC3105
    Przetwornice ... na napiecia miliwoltowe.

    Co do kaloryfera ... to moze nie byc taka calkiem darmowa energia, bo
    jesli przyklejone ogniwo utrudni chlodzenie grzejnika i wzrosnie
    temperatura, to podzielnik ciepla wiecej zliczy, a spoldzielnia
    bardziej obciazy.

    J.

  • 6. Data: 2016-02-22 16:50:04
    Od: Waldemar <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 22.02.2016 um 15:22 schrieb J.F.:
> [...]
    > jesli przyklejone ogniwo utrudni chlodzenie grzejnika i wzrosnie
    > temperatura, to podzielnik ciepla wiecej zliczy, a spoldzielnia bardziej

    To będzie działało tylko przez kilka minut, dopóki "zimna" strona
    Peltiera się nie ogrzeje. A ogrzeje się dość szybko. Ogniwo Peltiera nie
    "produkuje" zimna czy ciepła, nie tworzy też energii elektrycznej z
    ciepła, potrzebuje gradientu temperatury. Tak z ciekawości właśnie
    spróbowałem, ogniwo Peltiera położyłem na stole, temperatura stołu
    25.3C, i przycisnąłem ręką, temperatura powierzchni 30.6C, czyli deltaT
    około 5 stopni, ale dość słaba wymiana ciepła. Osiągnąłem napięcie 60mV,
    prądu nie mierzyłem. W idealnych warunkach (idealne chłodzenie strony
    ciepłej, idealna izolacja między płytkami) ten konkretny egzemplarz
    produkuje deltaT 60K, przy 12V/8A. Tylko, on się też grzeje, te prawie
    100W też trzeba odprowadzić i to szybko. Praktycznie osiągnąłem nim
    deltaT = 40K. Sprawność ogniwa jest rzędu 10%, jak dobrze odizolujesz
    obie strony. W drugą stronę jest jeszcze gorzej. Musisz zarówno
    dostarczyć ciepło z jednej strony (i to szybko), z drugiej strony
    odprowadzić (też szybko).
    Bottom line: może lampka zabłyśnie, ale nie na długo. Mogę jutro
    sprawdzić, jak szef nie będzie się patrzył ;-)

    Waldek

  • 7. Data: 2016-02-22 16:52:16
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 22 Feb 2016 15:22:24 +0100, "J.F."
    <j...@p...onet.pl> wrote:
    > proponuje wpisac do google: ann makosinski
    > Zaczela od latarki zasilanej cieplem dloni

    http://www.youtube.com/watch?v=lw8bftb5I6s&feature=y
    outube_gdata_player

    To ta sama co wynalazła super baterię do telefonów?

    --
    Marek

  • 8. Data: 2016-02-22 17:52:21
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 22 Feb 2016 16:50:04 +0100, Waldemar
    <w...@z...fu-berlin.de> wrote:
    > Bottom line: może lampka zabłyśnie, ale nie na długo. Mogę jutro
    > sprawdzić, jak szef nie będzie się patrzył ;-)

    Lampka Makosinski świeci przez pół godz. bez dotykania.

    --
    Marek

  • 9. Data: 2016-02-22 18:15:38
    Od: Waldemar <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 22.02.2016 um 17:52 schrieb Marek:

    > Lampka Makosinski świeci przez pół godz. bez dotykania.

    Ale tam MUSI być różnica temperatur. Zgodzę się, wsadzisz latarkę do
    lodówki na trochę, i wtedy świeci ona przez pewien czas (zależy od
    pojemności cieplnej latarki), jak ją weźmiesz do ręki. Dopóki gradient
    temperatury będzie wystarczający. By był przepływ energii elektrycznej
    potrzebujesz przepływu innej energii (tu cieplnej) w drugą stronę.
    Inaczej budujesz perpetuum mobile.

    Waldek

  • 10. Data: 2016-02-22 18:30:53
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Waldemar" napisał w wiadomości grup

    >Ale tam MUSI być różnica temperatur.

    Ale roznica jest. Ty masz 36 stopni, powietrze powiedzmy 20 stopni, to
    moze sobie latarka dzialac dlugo.
    Oczywiscie wymaga stosownego radiatora.

    Musze to sobie kiedys zrobic, bo prawde mowiac tez nie bardzo
    dowierzam.

    Ale ... ogniwo (a raczej bateria) podgrzewane swieczka i zasilajace
    LED, swieci mocniej niz ta swieczka :-)

    J.