  • 1. Data: 2016-02-20 10:38:16
    Temat: Oporniki w zasilaczu
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

    Czołem,

    We wzmacniaczu na STK4044 (stara japońska hybryda) kondensatory
    zasilacza są zbocznikowane opornikami o dziwnej wartości 500 omów. Przy
    napięciu 50V taki opornik to niezła grzałka. Jaki jest sens montowania
    tych oporników. Przy okazji: w datasheecie Sanyo jest takie zalecenie.

    P.|P.

  • 2. Data: 2016-02-20 11:47:33
    Temat: Re: Oporniki w zasilaczu
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 20 Feb 2016 10:38:16 +0100, Paweł Pawłowicz napisał(a):
> [...]
    > napięciu 50V taki opornik to niezła grzałka. Jaki jest sens montowania
    > tych oporników. Przy okazji: w datasheecie Sanyo jest takie zalecenie.

    A zasilanie symetryczne ?
    Moze chodzi o rowne wyladowanie obu stron ?

    J.

  • 3. Data: 2016-02-20 12:36:25
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>

    W dniu 2016-02-20 o 10:38, Paweł Pawłowicz pisze:
> [...]
    > napięciu 50V taki opornik to niezła grzałka. Jaki jest sens montowania
    > tych oporników. Przy okazji: w datasheecie Sanyo jest takie zalecenie.

    Wyrównanie napięć na kondensatorach albo po prostu do szybkiego
    rozładowania po wyłączeniu. Patrząc na to, że zasilacz symetryczny to
    nie ma czego wyrównywać, ale patrząc na wartości to te 10mF jakoś trzeba
    rozładować.

    Pozdrawiam

    DD

  • 4. Data: 2016-02-20 13:20:56
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

    W dniu 2016-02-20 o 12:36, Dariusz Dorochowicz pisze:

> [...]
    > rozładowania po wyłączeniu. Patrząc na to, że zasilacz symetryczny to
    > nie ma czego wyrównywać, ale patrząc na wartości to te 10mF jakoś trzeba

    Każda końcówka wżera około 100mA prądu jałowego. Do tego dochodzą LEDy
    podłączone przez oporniki 3k do 50V i zasilanie przedwzmacniacza. Prądu
    do rozładowania aż nadto.

    P.P.

  • 5. Data: 2016-02-20 13:46:47
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    Paweł Pawłowicz pisze tak:

    > Każda końcówka wżera około 100mA prądu jałowego. Do tego dochodzą
    > LEDy podłączone przez oporniki 3k do 50V i zasilanie
    > przedwzmacniacza. Prądu do rozładowania aż nadto.

    hmm, być może dlatego dają te rezystory, że regulations rzecz święta.

    "Designers of switch mode power supplies seem to think the circuit is a
    suitable discharge path when the circuit works 100%, however when there
    is a fault in the circuit and under repair on the bench, there is no
    suitable discharge path this is why bleeder resistors need to be
    added."

    https://en.wikipedia.org/wiki/Bleeder_resistor#Elect
    rical_regulations

    tu 50v nie zabije ale robiąc spinolę można zniszczyć urządzenie śmiało
    i zamiast zysku za naprawę mamy trochę w plecy czasu i pieniedzy.

    --
    Piter

    Let me see your war face.

  • 6. Data: 2016-02-20 14:34:32
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Paweł,

    Saturday, February 20, 2016, 10:38:16 AM, you wrote:

> [...]
    > napięciu 50V taki opornik to niezła grzałka. Jaki jest sens montowania
    > tych oporników. Przy okazji: w datasheecie Sanyo jest takie zalecenie.

    Chodzi o szybkie rozładowanie kondensatorów po wyłączeniu zasilania.
    Wartość 500? jeszcze w latach 70-tych była bardzo popularna. Później
    została wyparta przez 470? z szeregu E6 lub 510? z szeregu E12.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 7. Data: 2016-02-20 15:29:33
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>

    W dniu 2016-02-20 o 13:20, Paweł Pawłowicz pisze:

    > Każda końcówka wżera około 100mA prądu jałowego. Do tego dochodzą LEDy
    > podłączone przez oporniki 3k do 50V i zasilanie przedwzmacniacza. Prądu
    > do rozładowania aż nadto.

    Wcale nie tak bardzo. Dla 10mF masz dla tych wartości kilka (2?) sekund
    stałej czasowej, czyli że po kilku sekundach napięcie zejdzie z 50 do
    coś koło 20V - to jeszcze wciaż sporo, a potem będzie się rozładowywało
    wolniej. Jak dasz oporniki, to się na pewno rozładuje w rozsądnym
    czasie. Nie patrzyłem na schemat wewnętrzny, ale też może być że po
    spadku napięcia poniżej pewnej wartości ukłąd praktycznie przestaje
    pobierać prąd. Takie oporniki to całkiem rozsądna rzecz. Co najwyżej
    można by zamiast nich dać jakiś układ załączający je po zaniku zasilania.

    Pozdrawiam

    DD

  • 8. Data: 2016-02-20 15:52:27
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

    > Chodzi o szybkie rozładowanie kondensatorów po wyłączeniu zasilania.
    [...]
    I tu właśnie sęk, po co to robić? Dlaczego powolny spadek napięcia
    przeszkadza. A 10W idzie w powietrze.

    Paweł

  • 9. Data: 2016-02-20 16:18:21
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Paweł,

    Saturday, February 20, 2016, 3:52:27 PM, you wrote:

    > [...]
    > I tu właśnie sęk, po co to robić? Dlaczego powolny spadek napięcia
    > przeszkadza. A 10W idzie w powietrze.

    Może szybkie i równomierne rozładowanie zapobiega trzaskom w
    głośnikach po wyłączeniu.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 10. Data: 2016-02-20 20:26:41
    Od: t-1 <t...@t...pl>

    W dniu 20.02.2016 o 15:52, Paweł Pawłowicz pisze:

    > I tu właśnie sęk, po co to robić? Dlaczego powolny spadek napięcia
    > przeszkadza. A 10W idzie w powietrze.
    >
    > Paweł

    A może po to, aby napięcie na kondensatorach zmieniało się przy zmianach
    obciążenia mniej niż mogło by, gdyby nie było bliderów.
    przecież na nieobciążonych kondensatorach rośnie ono do wartości szczytowej.