  • 111. Data: 2019-10-04 08:18:07
    Temat: Re: POpularno?? j?zyk?w programowania ??
    Od: AK <n...@n...net>

    On 2019-10-03 22:26, heby wrote:
    > To jest niestety dyskutowalne. Pascal nie ma absolutnie żadnych narzędzi
    > gotowych do pisania algorytmami wysokiego poziomu.

    Przepraszam, co Ty smolisz?
    Pisalem w Pascalu na Odrze na _naprawde_/wylacznie wysokim poziomie.

    AK

  • 112. Data: 2019-10-04 08:23:26
    Od: AK <n...@n...net>

    On 2019-10-03 22:26, heby wrote:
    > Pseudo argumentem jest gadanie o wyższości Pascala w obliczu biliona
    > implementacji listy dwukierunkowej z czego 60% była błędna
    > algorytmicznie. Drzewo czerwono-czarne znalazłem jedno, w projekcie
    > komercyjnym. Też z błedami. Kwadratowe koła to ogólnie najczęściej
    > spotykany przeze mnie bug w Pascalu.

    Zapewniam Ci ze w _kazdym_ jezyku biblioteki posiadaja wiele bugow
    (zwlaszcza w C/C++ - mam na to dowody - do Turbo C 2.0 musialem
    napisac - tak tak, w assemblerze, a jakze - _calą_ bibliotekę
    standardową, aby mozna bylo to C uzywac _w ogole_.

    To jednak nijak nie swiadczy o jezyku, ale o producentach
    kompilatorow (w tych czasach najbardziej zbuggowany byl MS C/C++)
    z jego slynnym wyrobem QuickC - tenze quick _w ogole_ nie dzialal
    (GFP itp itd) poza trybem debug.

    AK

  • 113. Data: 2019-10-04 16:40:43
    Od: J-23 <B...@p...fm>

    W dniu 04.10.2019 o 08:18, AK pisze:

    > Przepraszam, co Ty smolisz?
    > Pisalem w Pascalu na Odrze na _naprawde_/wylacznie wysokim poziomie.

    Ja już przestałem komentować jego wywody bo to nie ma sensu.

    Prawda jest taka że polityka Embarcadero sprawiła że Pascal jest do
    tylu. Lazarus rozwija się zbyt wolno. Tak jak pisałem gdyby ktoś się
    wziął z pełną energią za Lazarusa to on byłby dalej niż obecnie Delphi

    Pozdrawiam

  • 114. Data: 2019-10-04 16:44:45
    Od: Roman Tyczka <n...@b...no>

    On Fri, 4 Oct 2019 16:40:43 +0200, J-23 wrote:

> [...]
    > tylu. Lazarus rozwija się zbyt wolno. Tak jak pisałem gdyby ktoś się
    > wziął z pełną energią za Lazarusa to on byłby dalej niż obecnie Delphi

    Tylko po co skoro są języki i środowiska lepsze, kompletniejsze, bogatsze,
    z większym community i sprawniejszym teamem deweloperskim?

    I piszę to mimo, że na codzień w tym łajnie siedzę.

    --
    pozdrawiam
    Roman Tyczka

  • 115. Data: 2019-10-04 20:21:00
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 04/10/2019 07:48, Maciej Sobczak wrote:
    > Tak. I nawet każdy z nich ma swój fanclub. Ale do rakiety się nie nadają.

    Wątek wyrasta głównie z tezy ze Pascal się nadaje lepiej niż inne.

    Natomiast Ada to tylko taka mała mina na którą co chwile wchodzisz i
    wybuchasz. Niezmiennie.

    > Dopiero co dyskutowaliśmy tu o tym, ale można jeszcze raz.

    Wiem, działa za każdym razem.

    > Czym nie jest? Fajną furą? Użyteczny masowo?

    Nie jest ani jednym ani drugim.

    > Wybrany przez ESA do najnowszego projektu?

    Jeszcze by tego brakowało.

    > Znam natomiast nowy projekt z Adą, link powyżej.

    Ja znam milion nowych w Verilogu. Też krytycznych, często bardziej niż
    żelastwo w kosmosie. I wiesz co, wybrali tym razem język wyjątkowo
    gówniany. Co robić, taki świat.

  • 116. Data: 2019-10-04 20:26:48
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 04/10/2019 07:51, Maciej Sobczak wrote:
    > Nadal nie rozwiązałeś tego problemu.

    Ten problem (czyli pomyłka mnożenia z dodawaniem) rozwiazuje każda
    kolejna warstwa inżynierii programowania od co najmniej 50 lat. Od unit
    testów, przez code review po testy integracyjne, wszędzie zostanie
    wyłapana z dokładnością do asymptoty. Na 99% bug taki zostanie wyłapany
    już w unit testach, przynajmniej u mnie i zaryzykuje że w każdym
    poważniejszym programowaniu. Jeśli Ci się wydaje że o takie błedy chodzi
    wybierając kilka kompilatorów to naprawdę postaraj się zakładać że
    rozmówcy nie są idiotami i od razu będzie lepiej.

    Kiedy już te i masę innych etapów weryfikacji przejdziezsz po drodze
    ktos zapyta czy dajesz wiarę w kompilator. Prawdłowa odpowiedź brzmi:
    zalezy od ryzyka. Istnieją ryzyka gdzie nie można zaufa kompilatorowi.
    Nie da się też go zweryfikować formalnie. Choć można mocno wierzyć, ale
    to raczej nie przejdzie podczas certyfikacji.

  • 117. Data: 2019-10-04 20:29:24
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 04/10/2019 08:16, AK wrote:
    > Czy Ci sie to podoba czy nie, Ada jest jednak _najbezpieczniejszym_
    > jezykiem programowania. O (kilka?)rzad wielkosci bezpieczniejszym
    > od C/C++ czy nawet Pascala.

    Nikt nie twierdzi inaczej.

    > Stawianie wiec Ady na rowniz z C/C++ czy assemblerem jest po prostu
    > horrendum... :(

    I nikt jej tutaj nie stawia. Wskazuje jednak palcem że możesz sobie
    wybrać dowolny język weryfikowalny po zęby i dalej mieć bugi. Co usilnie
    religia Adowców próbuje wciskać do głów managerów to opinia jakoby
    magicznie rozwiązują się wszelakie problemy inżynierii programowania i
    weryfikacji kodu. Najwidoczniej wyjatkowo dobrze zadziałało to z
    Ariane5. Wolałbym też aby na tej religii nie był projektowany respirator
    którego może będę musiał kiedyś użyć.

  • 118. Data: 2019-10-04 20:54:41
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 04/10/2019 08:17, Maciej Sobczak wrote:
    > Na jakiej podstawie tak uważasz?
    > Nie dość, że testował, to jeszcze używał:
    > "unless proves necessary, it was not wise to make changes in software which WORKED
    WELL on Ariane 4"

    "Skoro silnik do motorówki pracował na jeziorze to nie ma sensu
    weryfikować czy się sprawdziw odrzutowcu bo pracował przecież dobrze".

    Tak, weryfikowali jak widać.

    "internal variable related to the horizontal velocity of the launcher
    exceeding a limit which existed in the software of this computer."

    No przecież w motorówce działało!

    > Nie czytałeś. Inżynier systemowy założył, że można część testów zrobić na
    symulatorze a nie na fizycznym module. 3.1 Findings, podpunkt s).

    Czyli software nie jest gotowy na jakieśtam wskazania czujników i nie ma
    ani grama zabezpieczenia przed tym kiedy te czujniki wariują. Bo
    symulator przecież nie wariuje. Great job, dev!

    > "It is important to note that the decision [...] was taken jointly by project
    partners at several contractual levels."
    > Wiesz, co to są "contractual levels"?

    "Heniek, a programiści nie mają nic przeciwko żeby to wsadzić do
    większej rakiety?"

    "Eeee, nie, dwóch się zwolniło a ten trzeci w kiblu siedzi, więc
    zakładamy że zadziała, przecież to Ada, co może pójść źle?".

    > No właśnie - jak się zakończyły następne projekty?

    Tego teamu nie ma zapewne. Po takiej przewrotce ludzie może i robią to
    samo ale nie tak samo.

    > Czyli nie czytałeś. To był wynik rzutowania z 64-bitowego float'a.

    Przecież to tylko ironia. Ponadto i tak mam racje:

    "The floating point number which was converted had a value greater than
    what could be represented by a 16-bit signed integer."

    > W jaki sposób byś to przetestował? Rzutując większe wartości i dostając wyjątek i
    stwierdzając, że reakcja jest poprawna?
    > Właśnie taka reakcja była.
    W dowolny. Jeśli reakcją rakiety jest detonacja bo czyjnik lub inny
    element systemu zwrócił za dużą wartość (z powodu mechaniki czy błedu
    systemu) to nie jest to dobra reakcja. Choć nie wykluczam że TAK BYŁO W
    SPECYFIKACJI.

    > Jakiś link do standardu, który tak nakazuje.

    Zdrowy rozsądek nie miewa standardów niestety.

    > Jeśli wystąpiło niemożliwe, to znaczy, że nie wiesz, co się dzieje. Wtedy odpala
    się procdurę awaryjną, którą w przypadku Ariane 5 było samozniszczenie.

    Procedura awaryjna którą jest samozniszczenie. Fantastycznie. A
    wystarczyło dodać ifa. Ale TAK BYŁO W SPECYFIKACJI ZEBY GO NIE DODAĆ
    AKURAT W TEJ FUNKCJI CHOĆ WSZEDZIE INDZIEJ BYŁO.

    > Gdzie w tym raporcie jest takie stwierdzenie?

    Skoro funkcja pobiarająca dane z czunika lub innej częsci systemu nie
    jest zabezpieczona przed randomizami na wejściu to jest to ODPIERDALANIE
    i powie Ci to każdy programista embedded. Nie musisz mieć na to raportu
    bo raporto nie służy do szukania przyczyn kolokwialnych a jedynie w
    opisaniu przyczyn technicznych.

    > Nikt nie twierdzi inaczej. Niektórzy twierdzą jednak, że w dobrym języku o
    fajerwerki jest trudniej.

    Jak widać trudniej nie znaczy że Heniek z Frankiem nie dali rady
    odpierdniczyć byle jak, nawet język nie dał rady się obronić.

    "The data conversion instructions (in Ada code) were not protected from
    causing an Operand Error, although other conversions of comparable
    variables in the same place in the code were protected."

    "Ty, Heniek, to może tutaj nie będziemy robić tych ifów, na h. to komu a
    rom się kończy...".

    > I który punkt raportu stwierdza, że tego nie było?

    Nie było testu weryfikującego odczyt warości z poza zakresu. Czyli mniej
    wiecej *PIERWSZY* test jaki robisz w celu znalezienia niepokrytych
    stanów w jakimś fragmencie kodu.

    > Dlatego powtórzę: to nie była wina Ady, to nie była wina programistów i nic więcej
    nie miałbyś tam do powiedzenia.

    Wiesz że może nawet się zgodzę. W systemach krytycznych 10x ważniejsze
    jest testowanie kodu niż pisanie kodu. Może nawet 100x wazniejsze.
    Dlatego rynek systemów krytycznych mniej wiecej w takiej proporcji
    oferuje narzędzia weryfikacyjne vs narzędzia do pisania kodu.

    > Przeczytaj ten raport.

    Ale ja go czytałem. Kilka razy. Masz podejście religijne a ja
    praktyczne. Ponadto ja tylko troluje. Najzwyczajniej w świecie spuszczam
    powietrze z Ady, bo wiele więcej tam nie ma poza nudnym na wskroś
    następnym językiem imperatywnym tyle że z dużą liczbą wyznawców.

    Ada tak. Ale na rany koguta, z TESTOWANIEM.

  • 119. Data: 2019-10-04 20:56:59
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 04/10/2019 08:18, AK wrote:
    > Przepraszam, co Ty smolisz?

    Znajdź w Paskalu mapę. Jakieś drzewo. Coś do grafów. Cokolwiek z kilku
    pierwszych stron książki o algorytmach.

    > Pisalem w Pascalu na Odrze na _naprawde_/wylacznie wysokim poziomie.

    Nie wątpie. Wysoki poziom programowania zawsze uzyskuje się tylko w ASM.

  • 120. Data: 2019-10-04 20:59:34
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 04/10/2019 08:23, AK wrote:
> [...]
    > napisac - tak tak, w assemblerze, a jakze - _calą_ bibliotekę
    > standardową, aby mozna bylo to C uzywac _w ogole_.

    Zapewniam Cię że w każdym ręcznie wydziobdzianym algorytmie przez
    domowego hackera znajdzie się ich o rzędy wielkości więcej błędów niż w
    kodzie dostarczanym z kompilatorem (sprawdzić czy nie Borland i MS).

    > To jednak nijak nie swiadczy o jezyku

    Brak takowych gotowców świadczy o braku zastosowania języka do
    czegokolwiek poważnego. No, może poza "edukacją" którą niektórzy
    rozumieją jako naukę budowania domów poprzez kopanie rowów łopatą o
    nazwie Pascal.