  • 251. Data: 2019-10-06 14:02:21
    Temat: Re: POpularno?? j?zyk?w programowania ??
    Od: AK <n...@n...net>

    On 2019-10-06 13:48, Mateusz Viste wrote:
    > Ja takim
    > geniuszem nie jestem, muszę walczyć z własnymi ograniczeniami.

    To nie jest zaden "geniusz".
    Po prostu polaczenie jakze osobniczej cechy (wybitne "wzrokowstwo")
    + przymus wynikajacy z rzadkiego dostepu do komputera.

    PS: Piszac stdlib w assemblerze po jakims czasie zauwazylem ze znam
    wiekszosc kodow mnemonikow assemblerowych na pamiec.
    Dzis pamietam tylko kilka:
    nop 90h
    far ret CBh
    near ret (chyba) C3h

    AK

  • 252. Data: 2019-10-06 14:02:50
    Temat: Re: [OT] Re: POpularno?? j?zyk?w programowania ??
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 06/10/2019 13:27, AK wrote:
    > Trzeba _codziennie_ myslec o Polsce.

    Myślę codziennie. Nie wyjechałem mimo nastu okazji. W sklepie kupuje
    polskie nawet jeśli droższe. Chodż do małych sklepików i kupuje u nich a
    nie w hipermerketach. Ustępuje staruszkom miejsca i tępie debili w
    polityce. Pomogłem w życiu więcej ludziom niż jestem w stanie
    optymistycznie oszacować. Płacę podatki. Pewnie by się tego dużo wiecej
    znalazło. Ale nie mam ojca w AK. No i dupa zbita, lewacki pomiot jak
    nic. Dlatego pytam jak mieć ojca w AK. Jak byś był w stanie zdradzić sekret.

    > Myslec jak o swym jedynym ukochanym dziecku, dla ktorego jest sie
    > w stanie zrobic wszytsko.

    Nie, wszystko nie bo to silnie zależy od definicji. Przykładowo częśc
    obecnych "patriotów" robiła wszystko wbrew Polsce w PRL. Czyli ukochane
    dziecko zalezy od poglądów politycznych.

    > Trzeba ja budowac (wlasciwie od 0) na wiedzy.

    Tak. Przy czym zauważę, na aktualniej, Nie na Algolu.

    > Na _prawdziwej_ wiedzy (czyli wlasnie np. IT), a nie takiej,
    > ktora polega jedynie na wykonywaniu pracy niewolnika zachodnich
    > korporacji

    O a to ciekawe. Czyli to taki h..owy patriotyzm i za chwile będzie coś o
    Żydach?

    > Bo tylko taka Polska jest w stanie przetrwac.

    Ależ jest w stanie przetrwać na wiele róznych sposobów. Twój jest tylko
    jednym z wielu, w dodatku ten który kipesko działa. Najłatwiej wygrywa
    się gospodarczo i militarnie. Na oba nas nie stać, nas stać obecnie co
    najwyżej na machanie szabelką, podrdzewiałą z resztą.

    > Oparta na wiedzy z tzw "lekką" infrastrukturą (warsztat w głowie)
    > i oparta o militarny sojusz z USA/obecna wojskową.

    No patrz, jakie to proste. Tymczasem kilka bombek jądrowych z Chin czy
    innej Rosji załatwi całość tych bredni w 10 sekund. Jesteś pewnien że
    przedwojenne mądrości mają obecnie zastosowanie?

    > To nie wystarczy. Potrzeba jest jeszcze duża (min 25% populacji)
    > silna i lojalna (wzorem Żydowskiej) w stosunku do Ojczyzny diaspora
    > (tak: tez po to, aby było z czego ew. odtworzyć naród)

    O cholera, a myślałem że już dzisiaj słuchałem Radia Maryja.

    A mówiłem że o Żydach będzie!

    > Aby to zrobic, trzeba byc niezaleznym/odwaznym/skrajnie
    > pracowitym/otwartym na wiedze-nowosci i przede wszystkim
    > _samodzielnie myslacym_/umiejacym sie sprzeciwic nawet _calemu swiatu_
    > jesli idzie w zlym (dla Polski czy ogolnie pojetej wiedzy) kierunku.

    A kto kierunki i jego złość określa? Bo chwilowo największa partia
    bredzi o prawicowości będąc jednoczesnie na kilometr na lewo od SLD.
    Dzisiaj prawica to lewica a lewica to prawica. I wszędzie tyle samo
    idiotów, spoglądają na mnie codziennie z plakatów.

    > Najwazniejsze: Trzeba robic wszystko w zyciu z mysla "pro publico
    > bono" (a nie tylko o wlasnej d..pie). Tak robila moja Mama i Tata
    > (nawet po powrocie z Syberii - tak robil do konca - nielatwego
    > zycia).

    Jak wielu w IT. Cieżko harują na wygnaniu w korporacjach żeby potem
    wydawać resztki gorsza na kawę w starbuksie albo rurki w Lee. Ciezkie
    życie mają. Doceń to. Najzywczajniej nie ma chwilowo wojny wiec takie
    problemy mamy i takie rozwiązujemy.

    > PS: Dobrze napisałes, ze "poki co" mamy pokoj.
    > Nie zauwazyles tylko, ze to "poki co" staje sie wcale nie powoli
    > nieaktualne (mimo, ze w TVN o tym nie mowia;)

    Niestety obecnie wojny wygrywa się inaczej niż kilkoma amerykanami na
    patyku, machając nimi przy granicy.

    > Potrafisz to zrozumiec swym czerwono/zaglebiowskim umyslem?

    Była ulica Czerwonego Zagłębia. W przedszkolu byłem, może troche w
    podstawówce, potem zlikiwodowali. Moda też się zmienia, obecnie
    potrzebni są kryptogeje na prawicy, kiedyś to były łajzy z lewicy. Ot,
    co robić, takie życie, na modę nie poradzisz.

  • 253. Data: 2019-10-06 14:15:35
    Od: AK <n...@n...net>

    On 2019-10-06 13:58, g...@g...com wrote:
> [...]
    [...]
    > czy to jest aby najlepsza strategia "zmieniania świata na lepsze", albo czy spośród
    osób się tutaj wypowiadających jej zdaniem Ty należysz do tych o najwyższej kulturze
    dyskusji.

    Heh. Nie mam ambicji zmienia "swiata na lepsze" :).
    Glupcow i BUCow nie da swe zmienic.
    Szansa jest jedynie dla zupelnie nielicznych, ktorzy
    "sie zapedzili"/poddali sie "owczemu pedowi" kolejnej
    "political correctness" w IT:).

    > ?

    No coz. Tak myslalem. Nie zrozumiesz.

    > Całkiem niedawno na tej grupie ktoś napisał coś takiego:

    Nie rozumiem co ma jedno z drugim wspolnego?

> [...]
    > - tak robil do konca - nielatwego zycia).''
    >
    > Przeczytaj i przemyśl to sobie w zestawieniu z tym, co przed chwilą napisałeś.

    Przeczytalem i przemyslalem. No i jakos nijak mi nie wyszlo,
    ze glupocie i BUC-owatosc nie nalezy sie przeciwstawiac/obnazac ją?

    AK

  • 254. Data: 2019-10-06 14:25:37
    Od: g...@g...com

    W dniu niedziela, 6 października 2019 14:15:42 UTC+2 użytkownik AK napisał:

    > Heh. Nie mam ambicji zmienia "swiata na lepsze" :).

    "Pro publico bono" znaczy dokładnie tyle, co "dla dobra ogółu".
    [Albo: "żeby na świecie było lepiej".]

    > Glupcow i BUCow nie da swe zmienic.

    Na pewno nie da się zmienić ludzi, wychodząc z założenia,
    że są głupcami.
    I na pewno obelżywe traktowanie innych osób prędzej
    zaszkodzi, niż pomoże.

    > Nie rozumiem co ma jedno z drugim wspolnego?

    Co ma stwierdzenie, że "trzeba robić wszystko dla dobra ogółu,
    nawet jeśli samemu nie ma się lekko" do stwierdzenia
    "nie będę robił nic dobrego dla kogoś, od kogo samemu
    niczego dobrego nie doświadczyłem"?

    Powiedziałbym, że są to dwie skrajnie przeciwstawne postawy.

  • 255. Data: 2019-10-06 15:35:45
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 06/10/2019 15:02, slawek wrote:
    > No cóż - z takim znawcą jak ty - znawcą cyt. "zwykłego
    > pieprzenia" - trudno polemizować.
    > Więc taka mała prośba: funkcja muldiv(a, b, c) ma obliczać a*b/c
    > tak aby unikać underflow i overflow, liczby są 64 bitowe, wynik
    > też. Napisz wszystkie konieczne testy dla tego przypadku - tak
    > abyś mógł zgodzić się że muldiv zostanie, cyt. "unittestowana".
    > Chyba potrafisz, miszczu?!?

    Jasne, miszczu. Przy czym nie ja, tylko przemysł.

    Oczywiśćie w pewnych warunkach szacuje się ryzyko więc odpowiedź nie
    będzie ścisła, tu masz przykłąd jednej z technologii w tym celu:

    https://www.chipverify.com/systemverilog/systemveril
    og-randomization

    Albo może ogólniej:

    https://en.wikipedia.org/wiki/Random_testing

    A więc, miszczu, twój problem jest częsciowo rozwiązywany w granicach
    zdrowego rozsądku mimo braku rozwiązania wprost.

    Ale naprawde, podoba mi się Twoje podeście że jak ktoś wytnie Ci palcem
    że masz zbyt trywialny przykład to go podkręcasz i znowu machasz rękami.

    Czy już wpsomnałem że w pewnych warunkacj twój problem da się rozwiązać
    formalnie? Tak, to też się robi tylko że tego nie można nazwać unit
    testowaniem.

    No dawaj, podkręcaj tą dziecinadę.

  • 256. Data: 2019-10-06 19:03:50
    Od: J-23 <B...@p...fm>

    W dniu 06.10.2019 o 10:50, AK pisze:

    > LCL ? Czy VCL ? Super biblioteka to byla.

    LCL jest odpowiednikem VCL tylko dla Lazarusa

    Pozdrawiam
    J-23

  • 257. Data: 2019-10-06 23:21:54
    Od: Maciej Sobczak <s...@g...com>

    użycia kilku kolejnych kompilatorów?

    > Bardzo prosta. Twój kompilator w poprawnej funkcji dodawania przypadkiem
    > zrobił mnożenie kiedy x=15 i y=90.

    To wychodzi w pokryciu kodu obiektowego.

    > Shit happens.

    Nie, nie happens.
    Tzn. może są firmy, gdzie happens i się nie bada pokrycia (tak, tak, teraz ja sobie
    dorabiam, dla równowagi do Twoich teorii, że w Ariane 5 nie było testów), ale tam
    gdzie widzę, bada się i nie happens.

    > Czasem to tylko mignie
    > szybciej diodą a czasem wyśle samolot w kierunku gruntowym.

    Nie było przypadku, żeby samolot poleciał w kierunku gruntowym przez to, że użyto
    jednego kompilatora a nie trzech. Dlatego ten pomysł byłby potraktowany jako koszt
    bez wartości dodanej.

    > A kod działa przypadkiem tylko dlatego że kompilator w jakimś miejscu
    > zamiast referencji użył wartości. W kodzie produkcyjnym użyje referencji

    Zaraz, zaraz... Testowałeś nieprodukcyjny kod a produkcyjny były jakiś inny?
    Tyle mądrości na temat weryfikacji a tu taki klops. Skup się.

    > Aby zweryfikować narzędzia do weryfikacji.

    O, tu, widzisz, poruszyłeś ciekawe zagadnienie.
    Ale kwalifikację narzędzia robi się przed projektem, bo projekt zaczyna się mając już
    zatwierdzone narzędzia. I jeśli do tej kwalifikacji chcesz sobie użyć materiału
    testowego pochodzącego z różnych kompilatorów, to właściwie może to mieć sens (ale
    nie musi). Tylko że nadal nie ma sensu używać więcej niż jednego kompilatora do
    robienia tego właściwego projektu.

    > Jest narzędziem które odpowiada na pytanie czy kod działa czy nie.

    Kompilator? Nie, nie odpowiada na takie pytanie. Właściwie to mogłoby nie być żadnego
    kompilatora, można posadzić człowieka z zapasem kawy i herbatników i niech
    "kompiluje". I to nawet nie jest fikcja.

    > Czasami odpowiada źle.

    Nie pokazałeś niczego takiego.

    > Nie. Wykazałeś że w jakiś warunkach Twój kod działa. A czy to te same
    > warunki kiedy będzie używany produkcyjnie?

    I w jaki sposób trzy kompilatory mają coś tu zmienić? Ilość kompilatorów wpływa na
    to, jak bardzo zmieniają się warunki w użyciu produkcyjnym?

    > Może wyjaśnie na przykładzie. Znam człowieka pracujacego dla poważnej
    > instytucji związanej z lotnictwem. Aby ich kod przeszedł certyfikat
    > pozwalający na stosowanie w samolotach musieli, poza wykazaniem
    > testowania we wszystkich odmianach, zarządzania jakością, weryfikacji
    > formalnej również to czy zweryfikowali narzędzia. Ponieważ smutni
    > panowie od certyfikowania nie są z kosmosu i znają realia to zapytali w
    > ILU różnych symulatorach potwierdzono działanie kodu i czy ich
    > producenci sami są certyfikowani do użycia w takiej branży.

    Wszystko się zgadza.
    Ale nie ma tu ani słowa o użyciu wielu kompilatorów.

    I jeśli jesteśmy w temacie samolotów i smutnych panów - standardy lotnicze są tak
    napisane, że użycie wielu kompilatorów do kompilowania tego samego kodu w projekcie
    nie jest podstawą do dodatkowego uznania (tzw. certification credit) w czasie audytu
    certyfikacyjnego a weryfikacji kodu wynikowego nie robi się garścią kompilatorów, bo
    kod ma być jeden. Ten sam w testach, co na produkcji.

    Dlatego ten pomysł nie ma zastosowania w projektach krytycznych, w szczególności w
    lotniczych. Prawie byłeś blisko w temacie kwalifikacji narzędzi (np. narzędzie do
    badania pokrycia kodu testami można próbować kwalifikować przy użyciu materiału
    testowego z jakiegoś zestawu kompilatorów, ale to i tak niewiele wnosi w konteście
    danego projektu, gdzie jest jeden kompilator), ale generalnie mylisz pojęcia.

    No i fajnie, że znasz "człowieka pracujacego dla poważnej instytucji związanej z
    lotnictwem".

    > PS. A zupałnie na marginesie wszelkiej certyfikacji. Odpalam mój kod pod
    > trzema kompilatorami.

    Ja też - wtedy, gdy piszę biblioteki.

    Ale w projekcie krytycznym używa się jednego kompilatora. I testuje się kod
    produkcyjny.

  • 258. Data: 2019-10-07 00:50:58
    Od: J-23 <B...@p...fm>

    W dniu 06.10.2019 o 11:28, heby pisze:

    > Możesz zachować się jak profesjonalista i pokazać błąd w rozumowaniu,
    > albo jak typowy dziadek trzasnąć dzwiami mając pretensję do upływającego
    > czasu.

    Jak byś przeczytał ze zrozumieniem to co napisałem w postach o Lazarusie
    byś nie prosił o to by Ci ktoś wskazywał błąd w rozumowaniu. Dlaczego?
    Dlatego że znał byś odpowiedz na to pytanie.

    Pozdrawiam
    J-23

  • 259. Data: 2019-10-07 19:47:06
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 06/10/2019 23:21, Maciej Sobczak wrote:
    > To wychodzi w pokryciu kodu obiektowego.

    Najpierw musisz znaleźć metodę testowania która zawiera dostatecznie
    dużo przypadków.

    > Nie, nie happens.

    Ależ happens. Na ten przykład popularną metodą testowania kodu
    krytycznego, ale naprawdę krytycznego, jest psucie go w czasie
    rzeczywistym i patrzenie gdzie i co wybuchnie analizując czy jest czy
    nie podatny na uszkodzenia.

    Nawet krzemowi się nie wierzy.

    > Tzn. może są firmy, gdzie happens i się nie bada pokrycia (tak, tak, teraz ja sobie
    dorabiam, dla równowagi do Twoich teorii, że w Ariane 5 nie było testów), ale tam
    gdzie widzę, bada się i nie happens.

    No ale jednak happens. Jesli nie to masz kompilator zewryfikowany
    funkcjonalnie. Nie język, kompilator. Gratuluje.

    W HDL jest jeszcze ciekawiej: co prawda można testować kod ale podczas
    syntezy zamienia się on w graść tranzysotrów i tak ląduje w krzemie. Tam
    jest dopiero zabawnie bo metody testowania software nie chcą pasować.

    > Nie było przypadku, żeby samolot poleciał w kierunku gruntowym przez to, że użyto
    jednego kompilatora a nie trzech.

    Inaczej: akurat w tej branży testuje się kilkoma innymi metodami
    również. Albo inaczej: z faktu że internet działa nie wynika że admini
    są zbędni.

    > Dlatego ten pomysł byłby potraktowany jako koszt bez wartości dodanej.

    Nie "byłby" tylko jest stosowany. Może bardziej w HDLu ale w normalnym
    programowaniu też.

    > Zaraz, zaraz... Testowałeś nieprodukcyjny kod a produkcyjny były jakiś inny?

    Kod źródłowy ten sam. Kod wynikowy już niekoniecznie. Kompilator to jest
    dość nietrywialny produkt.

    > Tyle mądrości na temat weryfikacji a tu taki klops. Skup się.

    No właśnie skup się, potwierdzenie kodu źródłowego, nawet metodami
    formalnymi, nie oznacza że wynikowy jest poprawny. Potwierdzenie kodu
    wynikowego unittestami czy innymi testami nie odpowiada na pytanie czy
    będzie poprawnie się zachowywał na produkcji, to tylko przybliżenie do
    ideału.

    > O, tu, widzisz, poruszyłeś ciekawe zagadnienie.
    > Ale kwalifikację narzędzia robi się przed projektem, bo projekt zaczyna się mając
    już zatwierdzone narzędzia.

    Różnie bywa. Taka ciekawostka: weryfikację narzędzia robi się czasem na
    słowo honoru: "działa od dziesięciu lat i nie ma problemu". Serio mówie.
    Zarządzanie ryzykiem z braku środków pewnych opiera się o statystykę i
    szczęście.

    > I jeśli do tej kwalifikacji chcesz sobie użyć materiału testowego pochodzącego z
    różnych kompilatorów, to właściwie może to mieć sens (ale nie musi).

    Musisz zagwarantować że twój pewny kompilator jest pewny dla kodu
    którego jeszcze nie ma. Dasz radę to udowodnić na etapie wyobu
    narzędzia? Niektórzy stosują dupchrony w postaci wybierania narzędzi
    certyfikowanych. Ale certyfikacja to nie jest brak bugów. To jest tylko
    takie zapewnienie że tamci się też starali.

    > Tylko że nadal nie ma sensu używać więcej niż jednego kompilatora do robienia tego
    właściwego projektu.

    Do robienia nie. Do weryfikacji musisz użyć środków adekwatnych do
    ryzyka zdefiniowanego w planie. To może oznaczać np. rozbieranie na
    pojedyncze bramki CPU na którym ten kod będzie działać aby wykluczyć
    wątpliwości czy hardware jest pewne. Nie, nie wyssałem tego z palca.

    > Kompilator? Nie, nie odpowiada na takie pytanie.

    Oczywiśćie że odpowiada. Jesli masz tak w wyniku błedu kompialtora:

    bool runUnitTesting()
    {
    return true;
    }

    To własnie wylądowałeś w dupie. Twój kompilator stwierdził że coś jest
    okay choć nie jest.

    > Właściwie to mogłoby nie być żadnego kompilatora, można posadzić człowieka z
    zapasem kawy i herbatników i niech "kompiluje". I to nawet nie jest fikcja.

    Tylko że to nie działa w praktyce ponieważ dodałeś dodatkową wartwę
    błedów. Ktoś o nią zapyta.

    > Nie pokazałeś niczego takiego.

    Mam masę uni testów które przechodzą mimo błednego kodu. Tylko dlatego
    że urawło referencję ale obiekt dalej ma dobre dane, wyskoczyłem poza
    tablicę a tam akurat dobre 0 itd itp. Mówie o błedach *KOMPILATORA* a
    nie kodu. Fakt, to gówniany C++ ale nie zmienia to koncpecji ogólnej.
    Testy nie mówią czy kod jest poprawny. Co najwyżej mówią że kod pod
    testami daje spodziewane wyniki.

    > I w jaki sposób trzy kompilatory mają coś tu zmienić?

    Zwiększają asymptotycznie pewność kodu. Kiedy w końcu coś spadnie z
    białkiem w środku zapytają: a czy użyliście wszystkich osiąglanych metod
    weryfikacji poprawniści kodu a jeśli nie to dlaczego? A ty im będziesz
    bredził że postawiłeś kogoś z herbatnikami i kompilował na kartce bo to
    żadna różnica skoro kod poprawny. BO TAK BYŁO W SPECYFIKACJI.

    > Ilość kompilatorów wpływa na to, jak bardzo zmieniają się warunki w użyciu
    produkcyjnym?

    Pozwalają zminimalizować nieszczęscie związane z błedami w kompilatorze
    lub z UB, z tym drugim nawet bardziej.

    > Wszystko się zgadza.
    > Ale nie ma tu ani słowa o użyciu wielu kompilatorów.

    Symulator. HDL. Niczym to się nie różni od kompilatora "normalnego", też
    kompilator i w dodatku Ady + pierdoły.

> [...]
    certyfikacyjnego a weryfikacji kodu wynikowego nie robi się garścią kompilatorów, bo
    kod ma być jeden. Ten sam w testach, co na produkcji.

    To jest to samo źródło, ale nie ten sam kod który będzie pracował na
    testach. Kompilatory nie są proste, a już na pewno nie są pewne. Dlatego
    robi się corss-checki na róznych. Wiesz, ja piszę głównie o EDA i
    głównie o HDL gdzie tego typu zabawy to codzienność.

    Uzycie kilku narzędzi zwiększa pewność weryfikacji. Kila firm solidnie w
    ostatnich latach robiło w gacie i kupiło (bardzo) drogie narzędzia
    testując wszystko na wszystkim. "Dla pewności".

> [...]
    kompilatorów, ale to i tak niewiele wnosi w konteście danego projektu, gdzie jest
    jeden kompilator), ale generalnie mylisz pojęcia.

    Albo z miejsca gdzie siedzę widać coś innego niż z Twojego. Siedzimy
    gdzie indziej.

    > No i fajnie, że znasz "człowieka pracujacego dla poważnej instytucji związanej z
    lotnictwem".

    Nie, to nie jest fajnie. Dowiadujesz się raczej jak ciężko pracuje się
    nad trudnymi projektami. Na ten przykład dokumentowanie kodu trwa
    znacząco dłużej niż jego pisanie. Trudno mieć pretensje ale nie każdy by
    potrafił.

    > Ja też - wtedy, gdy piszę biblioteki.
    > Ale w projekcie krytycznym używa się jednego kompilatora. I testuje się kod
    produkcyjny.

    Super. Być może certyfikujesz używając róznych innych metod weryfikacji.
    Nikt nie naciska na kilka kompilatorów. Ale kilku wielkich graczy
    zdecydowało się na to. Widzisz, lista bugów w kompilatorach jest długa i
    raczej nie zamknięta. W tych certyfikowanych też.

  • 260. Data: 2019-10-07 19:50:07
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 07/10/2019 00:50, J-23 wrote:
    > Jak byś przeczytał ze zrozumieniem to co napisałem w postach o Lazarusie
    > byś nie prosił o to by Ci ktoś wskazywał błąd w rozumowaniu. Dlaczego?
    > Dlatego że znał byś odpowiedz na to pytanie.

    Czas kończyć J-23. Dyskucja sprowadza się do bredzenia co ktoś kiedyś
    tam powiedział i jak bardzo tego ktoś inny nie zrozumiał bo miał coś
    innego na myśli niż tamten chciał żeby miał na myśli. Trudno, trolling
    depleted, dalej już tylko pozostał argument sketch a to już lepiej w
    oryginale obejrzeć.