  • 1. Data: 2009-11-08 20:36:54
    Temat: Palenie żarówek w scenicu - trochę kiedyś było - ale problem został.
    Od: "pawelj" <p...@o...pl>

    Witam.
    Przy okazji wątku o akumulatorach wtrąciłem swoje 3 grosze o teorii
    włączania i wyłaczania żarówek w scenicu celem ich niepalenia.
    Przypomnę dla tych co nie kojarzą.

    Zawsze zostawiam światła włączone - po zgaszeniu silnika gasną, przy
    odpalaniu zaświecają się jak już silnik odpali.
    Jak włączę / wyłącze śwatła w czasie gdy silnik jest odpalony to żarowka się
    pali. Nie jest to standardem ale jak do tej pory żarówki paliły mi się
    tylko w momencie gdy je włącze na odpalonym silniku.

    Po przemyśleniu problemu przyznaję rację, że moje auto jakiś problem z
    żarówkami ma - lubi ich palić. Aktualnie ma spalone obie postojówki,
    wszystkie dwie podswietlające kokpit, podświetlenie tylnej tablicy
    rejestracyjnej.

    Pytanie - co i czym można sprawdzić żeby zdiagnozować przyczynę.

    --
    PawełJ

  • 2. Data: 2009-11-08 20:55:25
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    pan pawelj napisał:

> [...]
    > z żarówkami ma - lubi ich palić. Aktualnie ma spalone obie postojówki,
    > wszystkie dwie podswietlające kokpit, podświetlenie tylnej tablicy

    Ale kataklizm! Jakby ktoś bombę grafitową zrzucił i jeszcze impulsem
    EM poprawił!

    > Pytanie - co i czym można sprawdzić żeby zdiagnozować przyczynę.

    Napięciem z akumulatora się tego wszystkiego nie przepali. Alternator,
    to co innego. Ale w normalnej instalacji, z jaką by mocą akumulatorowi
    nie przyładować, to on i tak napięcie ograniczy i weźnie wszystko na
    siebie. Tu musi być tak, że bateria słabo się trzyma reszty instalacji.
    Mówiąc dokładniej, alternatorowi bliżej do żarówek niż do akumulatora.
    Dlatego zachowuje się w tak niszczycielski sposób. Tu trzeba szukać.

    --
    Jarek

  • 3. Data: 2009-11-08 21:18:56
    Od: "pawelj" <p...@o...pl>

    > Ale kataklizm! Jakby ktoś bombę grafitową zrzucił i jeszcze impulsem
    > EM poprawił!
    Albo i z pięć razy gorzej
    Ale nie o wielkość katastrofy mi w tym wątku chodzi.

> [...]
    > Mówiąc dokładniej, alternatorowi bliżej do żarówek niż do akumulatora.
    > Dlatego zachowuje się w tak niszczycielski sposób. Tu trzeba szukać.

    Czyli dokładniej ? Walnięty alternator? "Słaba masa" - jakieś inne pomysły?
    Jak diagnozować?
    --
    PawełJ

  • 4. Data: 2009-11-08 21:47:58
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    pan pawelj napisał:

    > Czyli dokładniej ? Walnięty alternator? "Słaba masa" - jakieś inne pomysły?
    > Jak diagnozować?

    Walnięty alternator też być może, to znaczy bardziej regulator napięcia
    niż sam alternator. Ale to nie może być jedyną przyczyną. Musi być
    gdzieś słabe połączenie z akumulatorem, czy to od strony masy (jest
    jedno, sprawdzić łatwo, ale to mniej prawdopodobne), czy od strony plusa.
    Tu połączeń jest wiele, na ten temat może coś powiedzieć tylko praktyk,
    czyli elektryk samochodowy.

    Ja bym się udał z tym do *dobrego* elektryka. Diagnozować można tekstem
    "panie, alternator pali mi żarówki, gdzieś musi być słaby styk z baterią
    i napięcie skacze". Jak gębe rozdziawi i nie będzie wiedział o co chodzi,
    to od razu zwiewać i szukać następnego. Oczywiście można też badać samemu,
    mierzyć napięcie woltomierzem *w różnych punktach*, nawet oscyloskop
    podłączć i jakichś pików szukać. Ale to może być strata czasu, bo pewnie
    jest ktoś, kto wie co takim scenikom zwykle dolega.

    --
    Jarek

  • 5. Data: 2009-11-08 22:25:40
    Temat: Re: Palenie ?arówek w scenicu - troche kiedy? by?o - ale problem zosta?.
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    pawelj wrote:
    > Jak diagnozowaae?

    Zacznij od oczyszczenia i dokręcenia klem na akumulatorze.

  • 6. Data: 2009-11-09 00:48:22
    Od: Padre <P...@n...net>

    Nie jest to standardem ale jak do tej pory żarówki paliły mi się
    > tylko w momencie gdy je włącze na odpalonym silniku.

    Całkowicie logiczne, żarówki zazwyczaj przepalają sie przy włączaniu i
    chętniej to robią przy wyższym napięciu niż przy niższym.

    Z mojej obserwacji wynika że różne auta (modele, marki) maja różne
    spadki napięcia na przewodach zasilających żarówki, im producent
    bardziej przyłożył sie do projektu i zaprojektował bardziej optymalne
    przewody (czytaj - krótsze ale za to grubsze) tym częściej użytkownicy
    żalą sie na przepalające sie żarówki.

    Mam na przykład taką obserwację - w założonych dodatkowo światłach
    dziennych notorycznie przepala sie lewa żarówka - po badaniach
    przyczyna: prąd brany prosto z klemy akumulatora 30cm kabelkiem na
    przekaźnik a dalej 50cm do lewej lampy i ponad 150cm do prawej. Przy
    palących się lampach różnica napięcia na żarówkach nieistotna, przy
    rozgrzewaniu włókna przy włączaniu - różnica wystarczająca żeby prawa
    żarówka była prawie wieczna a lewa przepalała sie co miesiąc.

  • 7. Data: 2009-11-09 01:43:19
    Od: Konop <k...@g...pl>

    > Zacznij od oczyszczenia i dokręcenia klem na akumulatorze.

    A potem poszukaj jakiegoś forum dla Scenico-maniaków ;)... może to
    standardowa usterka w tych autkach??

    Pozdrawiam
    Konop

  • 8. Data: 2009-11-09 07:55:06
    Od: PH <s...@w...pl>

    Padre pisze:
> [...]
    > rozgrzewaniu włókna przy włączaniu - różnica wystarczająca żeby prawa
    > żarówka była prawie wieczna a lewa przepalała sie co miesiąc.

    Nie neguję, ale ja bym sprawdził czy w ta twoja lewa lampa jest
    szczelna, to tak też z własnych obserwacji.

    PH

  • 9. Data: 2009-11-09 07:59:46
    Od: "Robert_J" <r...@w...pl>

> [...]
    > to co innego. Ale w normalnej instalacji, z jaką by mocą akumulatorowi
    > nie przyładować, to on i tak napięcie ograniczy i weźnie wszystko na

    Żebyś się nie zdziwił ;-). Dawnymi czasy miałem jeszcze kaszlaka, w którym
    popsuł się regulator napięcia alternatora. I jakoś akumulator "wszystkiego
    na siebie" nie brał. Reg. popsuł się tak, że napięcie alternatora rosło wraz
    z obrotami, aż do ponad 20 V. Żarówki świeciły jak ksenony ;-)). Ale
    niestety fajczyły się na potęgę...

  • 10. Data: 2009-11-09 08:09:59
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Robert_J napisał:

> [...]
    > na siebie" nie brał. Reg. popsuł się tak, że napięcie alternatora rosło
    > wraz z obrotami, aż do ponad 20 V. Żarówki świeciły jak ksenony ;-)). Ale

    W ogóle się nie dziwię. Nadto dobrze pamiętam czasy, kiedy niepopsuty
    akumulator był rzadkością.

    --
    Jarek