  • 1. Data: 2010-11-24 18:22:23
    Temat: Pamiec DDR3 1600 dziala tylko na 1066
    Od: ternyk <t...@g...com>

    Hej,
    Mam mały promlem z ustawieniem pamieci na komputerze: AMD 235e + MSI
    785GM-E51 + 2x2 GB 1600 Kingston (KHX1600C9D3/2G). BIOS ustawia pamiec
    na predkosc 1066 (widze to zaraz po uruchamieniu komputera), Gdy dam
    na wieksza poprzez ratio FSB na 1333 lub 1600 i zapisze komputer
    wylacza sie nagle i juz sie nie uruchamia. Musze zerowac CMOS zeby
    powrocic do defaultowych ustawien. Dziwne jest tez, ze w BIOSie Memory-
    Z pokazuje informacje o czestotliwosci pamieci 1333 zamiast
    "fabrycznych" 1600.
    W specyfikacji płyty jest napisane ze obsługuje: DDR3
    800/1066/1333/1600*(OC), czyli powinno działać.
    Co moze byc przyczyna takiego zachowania? Moze czegos nie rozumiem, za
    co z gory przepraszam :)

    --
    pozdrowienia,
    ternyk

  • 2. Data: 2010-11-24 18:46:17
    Temat: Re: Pamiec DDR3 1600 dziala tylko na 1066
    Od: "Doxent" <d...@g...pl>

    Co moze byc przyczyna takiego zachowania? Moze czegos nie rozumiem, za
    co z gory przepraszam :)

    Generalnie procesory AMD obsługują max DDR3 1333. Powyżej to overclocking.
    Gdy ostatnio testowałem podobną konfigurację to nie szło inaczej jak 1066.
    Nie przejmowałbym się bo niższy zegar rekompensują lepsze timingi przez co
    ogólny transfer nie był taki niski.

  • 3. Data: 2010-11-24 19:07:36
    Od: "maX" <a...@i...pl>

    > W specyfikacji płyty jest napisane ze obsługuje: DDR3
    > 800/1066/1333/1600*(OC), czyli powinno działać.

    Lepsze płyty na 785 pozwalają wybrać do 1333 bez OC, ale tańsze modele
    785-ek tryb 1333 mają już dostępny tylko jako OC. Twoja niby jest z tych
    lepszych, ale w praktyce może to być nieco inaczej. Czy na jednym module
    jest tak samo?
    Wstaw najnowszy bios, może pomoże.

  • 4. Data: 2010-11-24 19:17:58
    Od: ToMasz <twitek4@.gazeta.pl>

    Doxent pisze:
> [...]
    > inaczej jak 1066. Nie przejmowałbym się bo niższy zegar rekompensują
    > lepsze timingi przez co ogólny transfer nie był taki niski.
    ja mam GA-880 i mam ustawione w biosie (DDR3-1600) na 1600 - działa bez
    problemu. Wspomniane timingi jakoś trzeba ustawić czy bis sam to wykrywa
    i konfiguruje?

    ToMasz

    PS a jak przestawiasz częstotliwość pamięci, to moze jakieś inne
    parametry _też_ przestawiasz, i właśnie one powodują zwiechy?

  • 5. Data: 2010-11-24 19:19:44
    Od: ternyk <t...@g...com>

    On 24 Lis, 20:07, "maX" <a...@i...pl> wrote:

    > Lepsze p yty na 785 pozwalaj wybra do 1333 bez OC, ale ta sze modele
    > 785-ek tryb 1333 maj ju dost pny tylko jako OC. Twoja niby jest z tych
    > lepszych, ale w praktyce mo e to by nieco inaczej. Czy na jednym module
    > jest tak samo?
    > Wstaw najnowszy bios, mo e pomo e.

    Dzieki. Na jednym module to samo niestety. BIOS mam najnowszy dostepny
    dla plyty (ver. 2.A).

    --
    pozdrowienia,
    ternyk

  • 6. Data: 2010-11-24 19:23:23
    Od: ternyk <t...@g...com>

    On 24 Lis, 19:46, "Doxent" <d...@g...pl> wrote:
    > Co moze byc przyczyna takiego zachowania? Moze czegos nie rozumiem, za
    > co z gory przepraszam :)
    >
    > Generalnie procesory AMD obs uguj max DDR3 1333. Powy ej to overclocking.
    > Gdy ostatnio testowa em podobn konfiguracj to nie sz o inaczej jak 1066.
    > Nie przejmowa bym si bo ni szy zegar rekompensuj lepsze timingi przez co
    > og lny transfer nie by taki niski.

    Aha. To dziwne, bo przynajmniej bez problemu powinny chodzic na 1333.
    Az tak mi nie przeszkadza, tylko jest zastanawiajace. A moze zasilacz
    nie wyrabia z wiekszym napieciem? (Mam juz dosc leciwego Tagana 350W,
    grafika i muzyka zintegrowana)

    --
    pozdrowienia,
    ternyk

  • 7. Data: 2010-11-24 19:33:30
    Od: "Doxent" <d...@g...pl>

    > ja mam GA-880 i mam ustawione w biosie (DDR3-1600) na 1600 - działa bez
    > problemu. Wspomniane timingi jakoś trzeba ustawić czy bis sam to wykrywa
    > i konfiguruje?

    jak masz dobry bios to ustawia on sobie sam timingi na podstawie tego co
    znajduje w konfiguracji pamięci SPD. W moim przypadku niestety musiałem się
    swoich starych ramów (Kingston KVR1333D3N9K2/4G) pozbyć bo płyta z nimi za
    boga nie współpracowała poprawnie (Asus P5Q3), podwójny restart przy 1
    uruchomieniu już mnie denerwował więc zmieniłem właśnie na Kingstona
    KHX1600C9D3K2/4GX w dualu który domyślnie startuje na 1333 bez podwójnego
    startu i bez najmniejszych problemów z ustawieniami. Nie widzę sensu
    żyłowania na 1600 bo wtedy znowu komputer startowałby 2 razy przy 1
    uruchomieniu.

  • 8. Data: 2010-11-24 19:34:22
    Od: ternyk <t...@g...com>

    On 24 Lis, 20:17, ToMasz <twitek4@.gazeta.pl> wrote:

    > PS a jak przestawiasz cz stotliwo pami ci, to moze jakie inne
    > parametry _te _ przestawiasz, i w a nie one powoduj zwiechy?

    Nie, nie, tylko czestotliwosc pamieci zmieniam.

    --
    pozdrowienia,
    ternyk

  • 9. Data: 2010-11-24 19:34:47
    Od: "maX" <a...@i...pl>

    Na Asusie 785 Evo działa bez problemu na 1333 pamięć Goodrama (1333), na
    fabrycznym biosie.

    Tyle że jak ten moduł ma wpisane w SPD parametry tylko dla częstotliwości
    1333 i 1600, to dla 1066 płyta ściągnie timingi z trybu 1333 i zamiast
    1066@6-6-6 będzie 1066@9-9-9 (oczywiście można ręcznie skrócić timingi, ale
    to już trzeba umieć).

    > ja mam GA-880 i mam ustawione w biosie (DDR3-1600) na 1600 - działa bez
    > problemu.

    To że ustawiłeś w biosie w biosie 1600 i nawet bios pokazuje że jest 1600
    nie znaczy jeszcze że pamięć rzeczywiście chodzi na 1600 (upewnij się np.
    CPU-Z). Pozatym 880 to nowszy chipset niż 785 i jeśli w specyfikacji płyty
    pisze np. 1333/1600/2000*(OC), to znaczy że 1600 jest osiągalne normalnie,
    bez OC.

    > Wspomniane timingi jakoś trzeba ustawić czy bis sam to wykrywa
    > i konfiguruje?

    Defaultowo w biosie timingi są z reguły AUTO lub "by SPD", czyli same się
    ustawią na właściwe wartości w zależności od wybranej częstotliwości.

  • 10. Data: 2010-11-24 19:52:22
    Od: "Doxent" <d...@g...pl>

> [...]
    > Az tak mi nie przeszkadza, tylko jest zastanawiajace. A moze zasilacz
    > nie wyrabia z wiekszym napieciem? (Mam juz dosc leciwego Tagana 350W,

    nie ma to wplywu. Pamieci ciagna moze pare W wiec zasilacz o ile sprawny
    jest bez znaczenia.