  • 1. Data: 2014-12-29 15:45:41
    Temat: Pentax>>Olympus OM-D
    Od: T...@s...in.the.world

    Witam,
    Od kilku lat fotografuje pentaxem.
    W system wszedlem swiadomie. Pstrykam glownie w podrozy (kiedys plecak,
    teraz prawie wylacznie rower).
    Powodami dla ktorych wybralem Pentaxa byly: nieduze, uszczelniane
    korpusy z porzadnymi wizjerami, i relatywnie niewielkich rozmiarow szkla
    w akceptowalnej cenie.
    Do tego ergonomia systemu bardzo mi pasuje.
    Moj zestaw podrozny sklada sie z korpusu (stary k10D, pewnie w
    najblizszym czasie zamienie na k-5 albo albo k-3), superzooma Tamron
    18-250, trzech stalek - 15, 40 i 70, fisheya 8 mm Samyanga i lekkiego
    statywu.
    Calosc wazy ok. 3.5 kg i jedyne co mi przeszkadza, to wlasnie ta waga.

    Zastanawiam sie nad przejsciem na Olympusa OM-D.
    Na pierwszy rzut oka zestaw bylby znacznie mniejszy i lzejszy.
    Zaczalbym od tego zestawu OM-D m5 +zoom 12-50 + stalka 4...@...8
    sprzedawanego za 3999:
    http://www.partner.olympus.pl/2014.11.14_Promocja-OM
    -D_E-M5_Obiektyw-M.Zu
    iko_45mm-gratis.html
    No tak, ale ten kitowy obiektyw to jakas wydmuszka chyba?
    Czy jakosc zdjec z tego kitu jest akceptowalna?
    Jaki zestaw bylby odpowiednikiem tego, co mam na pentaxie, i czy
    rzeczywiscie byloby to duzo lzejsze?
    Obiektywy Zuiko serii Pro juz takie lekkie nie sa, a kosztuja kosmiczne
    pieniadze.
    Fisheye Samyang pod Olympusa wazy faktycznie tylko 175g (pod pentaxa -
    417g).
    --
    TA

  • 2. Data: 2014-12-30 18:38:27
    Temat: Re: Pentax>>Olympus OM-D
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    W dniu 2014-12-29 o 15:45, T...@s...in.the.world pisze:
> [...]
    >
    > Zastanawiam sie nad przejsciem na Olympusa OM-D.
    > Na pierwszy rzut oka zestaw bylby znacznie mniejszy i lzejszy.

    Pożycz i pobaw się zanim kupisz. Miałem bardzo podobny problem,
    skończyło się na K-5II. Czterdzieści lat robię zdjęcia lustrzankami, nie
    potrafiłem przestawić się na te maleństwa. Nie leży toto w ręku, ciężko
    uchwycić i niewygodne jak diabli. Ale to bardzo indywidualna kwestia,
    nie sprawdzisz, nie będziesz wiedział.

    P.P.

  • 3. Data: 2014-12-30 21:49:10
    Od: T...@s...in.the.world

    In article <54a2e313$0$2157$65785112@news.neostrada.pl>,
    Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl> wrote:

> [...]
    > potrafiłem przestawić się na te maleństwa. Nie leży toto w ręku, ciężko
    > uchwycić i niewygodne jak diabli. Ale to bardzo indywidualna kwestia,

    No, ale funkcjonalnie ten Olympus OM-D to lustrzanka...
    A pozyczyc nie mam skad.
    --
    TA

  • 4. Data: 2015-01-01 19:31:33
    Od: Tomasz Worek <t...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 29 grudnia 2014 15:45:43 UTC+1 użytkownik
    T...@s...in.the.world napisał:
> [...]
    > Calosc wazy ok. 3.5 kg i jedyne co mi przeszkadza, to wlasnie ta waga.
    >
    > Zastanawiam sie nad przejsciem na Olympusa OM-D.

    Cześć,
    może moja historia pomoże Ci podjąć decyzję. Kilka lat temu używałem Pentaxa K-5,
    Pentaxa 17-17 i Sigmy 10-20. Ok. 2 lata temu ze względu na wagę i rozmiar
    postanowiłem przejść właśnie na Olympusa OM-D E-M5 (na początku miałem właśnie 12-50,
    teraz mam kilka innych szkieł, o których za chwilę).

    Fotografuję głównie krajobrazy (najczęściej góry), czasem robię też jakieś portrety
    (4-letnia córka).

    Jeśli miałbym podsumować moją decyzję jednym zdaniem, napisałbym, że to chyba
    najlepsze co mogłem zrobić.

    Podsumuję moje doświadczenia w punktach:
    1. Autofocus pojedynczy jest szybszy w Olympusie niż w Pentaxie, także w kiepskich
    warunkach oświetleniowych.
    2. Autofocus ciąły w Olympusie nie nadaje się do niczego.
    3. Przejście na wizjer elektroniczny (czego się obawiałem najbardziej) nie było wcale
    takie bolesne.
    4. E-M5 warto kupić razem z gripem HLD-6, który znacznie polepsza uchwyt (jest 2
    częściowy, ja używam tylko połowy, bez battery packa).
    5. W tej samej torbie, w której nosiłem wcześniej w/w zestaw szkieł Pentaxa, teraz
    mieszczę OM-D E-M5, Panasonika 14-140, Olympusa 9-18, Samyanga 7,5. Zestaw jest
    mniejszy i lżejszy, a pokrywa większy zakres ogniskowych i chyba ogólnie jakość
    (ostrość, flary itp.) jest lepsza w przypadku m43 (ale nie robiłem żadnych poważnych
    testów!). Mam również 45/f1.8 i jest to kolejne bardzo fajne szkło (używam do
    portretu).
    6. Bateria starcza w E-M5 na mniej zdjęć niż w przypadku lustra, więc warto kupić
    drugą.
    7. Ergonomia i uchwyt w Olympusie są równie dobre jak w Pentaxie, ze względu na
    mniejszy rozmiar moiżna mieć jedynie problemy z obsługą w zimowych rękawicach.
    8. Bezlusterkowce nie nadają się jedynie do zdjęć, gdzie ważne jest śledzenie
    obiektów i błyskawiczny AF. W moim przypadku są to pokazy lotnicze, podczas których
    nadal używam lustra.

    To tyle na szybko. Jeśli chciałbyś wiedzieć coś więcej, pytaj.

    Pozdrawiam, Tomasz

  • 5. Data: 2015-01-01 20:27:37
    Od: Piotr Kosewski <p...@m...nowhere>

    On 2015-01-01 19:31, Tomasz Worek wrote:
> [...]

    testów!). Mam również 45/f1.8 i jest to kolejne bardzo fajne szkło (używam do

    No dobra... ale to w skrócie wygląda tak (w kontekście widoczków):
    Miałeś:
    16 MPx z OLPF, 2 nie takie znowu ostre obiektywy.
    Wymieniłeś na:
    16 MPx z OLPF, 2 ostre obiektywy.

    No to generalnie wyjaśnia to i owo...

    Rzecz w tym, że mogłeś też kupić:
    24 MPx bez OLPF (K-3), 2 ostre obiektywy do Pentaxa (12-24/4 i cośtam)

    A przy okazji Pentax K-3 to jest korpus z półki Olympusa M1, a nie M5.
    Jeśli byłeś w stanie żyć z pewną ociężałością tego systemu, to może
    jednak warto było w nim zostać?

    Oczywiście z różnicą masy i rozmiarów trudno dyskutować.

    pozdrawiam,
    Piotr Kosewski

  • 6. Data: 2015-01-01 22:37:41
    Od: T...@s...in.the.world

    In article <4...@g...c
    om>,
    Tomasz Worek <t...@g...com> wrote:

    > może moja historia pomoże Ci podjąć decyzję. Kilka lat temu używałem Pentaxa
    > K-5, Pentaxa 17-17

    Chyba 17-70, jak mniemam...
    :-)

> [...]
    >
    > Podsumuję moje doświadczenia w punktach:
    > 1. Autofocus pojedynczy jest szybszy w Olympusie niż w Pentaxie, także w

    Na AF w K-5 wszyscy narzekali, ale twoj Olympus jest po prostu mlodszy.
    Od tego czasu AF w Pentaxach tez przyspieszyl.

    > 2. Autofocus ciąły w Olympusie nie nadaje się do niczego.

    No podobno w Pentaxach tez. Jak pisalem, uzywam starego k10d - wiec
    trudno mi sie wypowiedziec.

    > 3. Przejście na wizjer elektroniczny (czego się obawiałem najbardziej) nie
    > było wcale takie bolesne.

    No, tego tez sie boje.
    Widzialem wizjery elektroniczne w kilku Panasonikach m4/3 i zdecydowanie
    mi nie odpowiadaly.

> [...]
    > ogólnie jakość (ostrość, flary itp.) jest lepsza w przypadku m43 (ale nie

    No wlasnie o te jakosc mi chodzi.
    No i co do wagi - gdybys w Pentaxie poszedl w stalki, to tez bys mial
    nieco lzej.

    > Mam również 45/f1.8 i jest to kolejne
    > bardzo fajne szkło (używam do portretu).
    > 6. Bateria starcza w E-M5 na mniej zdjęć niż w przypadku lustra, więc warto
    > kupić drugą.

    No, jak dla mnie bateria w E-M5 jest nieprzyzwoicie malo wydajna.
    Nie robie duzo zdjec dziennie, w podrozy mx. 200-400 na tydzien (z tego
    zostaje max. 200), ale rzadko mam okazje podladowac baterie.

> [...]
    > których nadal używam lustra.
    >
    > To tyle na szybko. Jeśli chciałbyś wiedzieć coś więcej, pytaj.

    No, ja chcialbym wiedziec co tym Olympusem pstryknalby Maciej Dakowicz.
    Albo Eric Lafforgue,
    :-)

    Do tego, ten caly system jakis drogi sie wydaje.

    No i dlaczego pozbyles sie Zuiko 12-50?
    Taki fatalny jest?
    --
    TA

  • 7. Data: 2015-01-02 12:39:14
    Od: januszek <j...@p...irc.pl>

    T...@s...in.the.world napisa?(a):

    [...]

    > Zastanawiam sie nad przejsciem na Olympusa OM-D.

    Obejrzyj rawy z Olka... Moim zdaniem tam oszczędzają na jakości
    obiektywów i korygują obraz cyfrowo w oprogramowaniu aparatu.
    JPG wychodzą "śliczne" ale w rawach wszystko widać :)

    j.

    --
    "Wibbly Wobbly TIMEY WIMEY!!!"

  • 8. Data: 2015-01-02 12:55:04
    Od: quent <x...@x...com>

    On 2015-01-01 19:31, Tomasz Worek wrote:
    > 8. Bezlusterkowce nie nadają się jedynie do zdjęć, gdzie ważne jest śledzenie
    obiektów i błyskawiczny AF.

    Nie do końca...
    Mój Sony a6000 radzi sobie z tym bardzo dobrze.

    --
    Pozdr.
    www.elipsa.info

  • 9. Data: 2015-01-02 19:44:04
    Od: Tomasz Worek <t...@g...com>

    W dniu czwartek, 1 stycznia 2015 20:24:20 UTC+1 użytkownik Piotr Kosewski napisał:
> [...]
    > jednak warto było w nim zostać?
    >
    > Oczywiście z różnicą masy i rozmiarów trudno dyskutować.

    Cześć,
    zmieniłem system z dwóch powodów, pierwszy jest najważniejszy:
    1. Waga i rozmiar - teraz w górach czuję jakbym miał 2 razy więcej siły ;) Teraz
    nawet filtry mniej miejsca zajmują (max. średnica jaką potrzebuję to 58mm, no i
    używam Cokin-A zamiast Cokin-P).
    2. Kilka irytujących cech systemu Pentaxa, jak mylący się od czasu do czasu AF (w
    kiepskich warunkach) i niedoskonałosci szkieł. O ile 12-24 jest podobno bardzo dobry,
    to nie przychodzi mi do głowy nic klasy Panasonica 14-140. No i chyba odpowiednika
    Samyanga 7,5 nie ma - to niby fisheye, ale banalnie się go prostuje i jest świetny do
    widoczków. Pojedynczy AF Olympusa jest naprawdę mega szybki i pewny w porównaniu z
    Pentaxem (nadal mam na myśli kiepskie światło).

    Teraz jak biorę K-5 do ręki to wydaje mi się strasznie wielki, ciężki i nieporęczny
    :)

    Pozdrawiam, Tomasz

  • 10. Data: 2015-01-02 19:47:23
    Od: Tomasz Worek <t...@g...com>

    W dniu piątek, 2 stycznia 2015 12:39:15 UTC+1 użytkownik januszek napisał:

> [...]
    > obiektywów i korygują obraz cyfrowo w oprogramowaniu aparatu.
    > JPG wychodzą "śliczne" ale w rawach wszystko widać :)

    Eeeeeee chyba aż tak źle nie jest - ja robię wszystko w RAWach i nie zauważyłem nic
    takiego (ale nie robiłem też żadnych testów naukowych i nie oglądam zdjęć w
    powiększeniu 1:1 - szkoda mi czasu na takie głupoty).

    Pozdrawiam, Tomasz