  • 1. Data: 2009-06-08 15:29:42
    Temat: Play Online - blokowanie VoIP / SIP ...
    Od: e...@g...com

    Witam!

    Prosiłbym Was o opisanie Waszych doświadczeń z Play Online - pomoże mi
    to bardzo w podjęciu odpowiedniej decyzji.

    Zamierzam zrezygnować z abonamentu w TP S.A. przenosząc numer np. do
    Tlenofonu (VoIP).
    Chcę też (i tego w zasadzie dotyczy ten wątek) wykupić abonamentową
    wersję Play Online, aby móc z tego numeru korzystać w obecnej
    lokalizacji (jest to numer firmowy, obecny na wielu tysiącach
    wydrukowanych już wizytówek, nie mogę więc zmieniać go na inny).
    W tym układzie dość ważny jest dla mnie dostęp do Internetu (do tej
    pory nie było go w firmie), ale nie mniej istotna jest możliwość
    wykorzystania numeru z TP S.A. w dwóch różnych miejscach (nie
    równocześnie oczywiście).
    Kartę sim Play Online włożyłbym do modemu-routera-access pointa (kupię
    prawdopodobnie Linksys-a WRT54G3G V2), podłączyłbym też do niego
    bramkę VoIP.
    W drugiej lokalizacji obecne jest już połączenie internetowe
    (Neostrada) i wymagany sprzęt (dokupię jedynie drugą bramkę VoIP).

    Szukając informacji o pingach w VoIP natknąłem się na informację, że
    Play blokuje porty SIP/VoIP w usłudze Play Online (
    61&v=2 ).
    Gdyby informacje podane w powyższym wątku okazały się aktualne i
    prawdziwe - inwestycja w dość drogi router 3G (prawie 600 zł) i w
    bramkę VoIP (ok. 150 zł) byłaby całkowicie bezsensowna, poza tym w
    razie podpisania umowy musiałbym używać Play Online, który nie
    spełniałby moich wymagań (bo nie byłoby możliwe wykorzystywanie go
    odbierania i nawiązywania połączeń telefonicznych).
    O ile tą ostatnią możliwość wyeliminuję kupując starter 'Play Online
    na kartę' do testów i nie podpisując od razu umowy, o tyle wydatek na
    sprzęt będzie nieunikniony. Nie cieszy mnie zbytnio perspektywa
    wyrzucenia pieniędzy w błoto.

    Aby upewnić się jak rzecz naprawdę wygląda - poszedłem do salony Play
    i zadałem odpowiednie pytania.
    Niestety, sprzedawca był słabo zorientowany w temacie, po chwili
    dopiero przypomniało mu się, że Play rzeczywiście nie pozwala na
    wykonywanie połączeń VoIP pod groźbą zerwania umowy z winy użytkownika/
    nałożenia kary. Dodał, że można wnioskować o zniesienie takiego
    ograniczenia dla konkretnego użytkownika (zgoda na pismie oczywiście,
    będąca pewnie załącznikiem do umowy). Aby dowiedzieć się czego bliżej,
    miałem skontaktować się z Play.
    OK. Wolę mieć wszystko 'na papierze', niespecjalnie ufam konsultantom,
    którzy udzielają takich odpowiedzi ustnie - napisałem więc e-mail do
    Play. Poniżej zamieszczam treść mojego pytania oraz treść udzielonej
    po tygodniu odpowiedzi.

    Moja wiadomość:
    "Witam.
    Odwiedziłem niedawno salon firmowy Play z pytaniem o usługę Play
    Online i po rozmowie z pracownikiem salonu, zgodnie z jego radą, piszę
    do Państwa. O co dokładnie chodzi?
    Zamierzałem zrezygnować z usług Telekomunikacji Polskiej i przenieść
    numer stacjonarny do Tlenofonu (usługa VoIP). Chciałem równocześnie
    podpisać umowę na Play Online (prawdopodobnie podpiąć ją pod jeden z
    numerów w ofercie abonentowej Play, z których w rodzinie korzystamy) i
    zakupić urządzenie "modem 3G-router-access point" oraz bramkę VoIP.
    Dzięki Play Online mógłbym korzystać z Internetu bez dodatkowych
    kosztów utrzymania łącza TP S.A., korzystając równocześnie z telefonu
    stacjonarnego podpiętego pod bramkę VoIP (służyłby w zasadzie tylko do
    odbierania rozmów, miałby to być telefon w gabinecie lekarskim, z
    którego połączenia praktycznie nie są wykonywane).
    Czytałem kiedyś w Internecie, że Play blokuje porty SIP / pakiety
    VoIP, przez co korzystanie z przedstawionego przeze mnie wyżej
    rozwiązania jest niemożliwe.
    Zapytałem o to pracownika salonu Play i usłyszałem potwierdzenie, że
    rzeczywiście tak jest.
    Pracownik Play stwierdził jednak, że powinienem wysłać e-mail do
    Państwa z prośbą o wyrażenie pisemnej zgody na wykorzystanie Play
    Online w komunikacji VoIP - powiedział, że taka opcja jest generalnie
    możliwa. Według niego mógłbym podpisać umowę o świadczenie usługi Play
    Online i posiadając zezwolenie operatora Play, wykorzystywać bramkę
    VoIP w usłudze Play Online bez dodatkowych przeszkód.
    Tutaj moje pytanie do Państwa - czy rzeczywiście wariant przedstawiony
    przez pracownika salonu firmowego Play jest prawdziwy?
    W jaki sposób można doprowadzić do finalizacji sprawy - tak, abym miał
    pewność, że połączenia VoIP prowadzone przez telefon analogowy
    (podpięty pod bramkę VoIP z wykorzystaniem protokołu SIP) w Play
    Online rzeczywiście będzie działać?
    Ponieważ byłby to numer gabinetu lekarskiego, na który dzwonią
    pacjenci umawiając się na wizyty - musiałbym mieć pewność, że porty
    SIP i pakiety VoIP nie zostaną w losowym momencie zablokowane przez
    Play (chodziłoby więc o potwierdzenie tego na papierze).
    Z góry dziękuję za odpowiedź,
    Pozdrawiam".

    Otrzymałem taką odpowiedź:
    "Witamy serdecznie,
    dziękujemy za zgłoszenie, dotyczące oferty Play Online, które wpłynęło
    do nas 02.06.2009 roku drogą mailową. Informujemy, że Play nie blokuje
    portów SIP i pakietów VoIP. Zachęcamy do przetestowania usługi Play
    Online przez 7 dni (koszt tylko opłata aktywacyjna). W razie pytań
    prosimy o kontakt.
    Pozdrawiamy".

    I tutaj pytanie do Was - czy macie jakiekolwiek doświadczenia z Play
    Online i VoIP, i możecie potwierdzić jedną z wersji?
    Z góry dziękuję za pomoc,

    Pozdrawiam.

  • 2. Data: 2009-06-08 15:52:09
    Temat: Re: Play Online - blokowanie VoIP / SIP ...
    Od: "Zdzislaw" <k...@i...eu>

    Witam!
    >Użytkownik <e...@g...com> napisał w wiadomości
    bm.googlegroups.com...
> [...]
    >I tutaj pytanie do Was - czy macie jakiekolwiek doświadczenia z Play
    >Online i VoIP, i możecie potwierdzić jedną z wersji?

    Pay Online od grudnia 2008. W moim przypadku VOIP dzialal swietnie do
    lutego. W lutym zaczely sie problemy - objawy - blokowanie pakietow SIP
    glownie w godzinach 8-23. Po kilku dniach pakiety SIP blokowane calkowicie.
    Reklamacja w marcu - odpowiedz - prosimy w reklamacji podawac konkretne
    sesje (IP...) - i SIP nagle odzyl. Dzialal sobie swietnie znowu kilka
    tygodni i znowy to samo: bloowanie pakietow SIP w godzinach dziennych, potem
    calkowicie. W miedzyczasie kontaktowalem sie z obsluga Freeconet aby
    wykluczyc jakiekolwiek problemy po mojej stronie lub po Freeco, testy z VPN
    itd. Wniosek: pakiety SIP znikaja u Playa.
    Kolejna reklamacja w maju z podaniem wykazy przykladowych sesji - reakcja po
    tygodniu - ja raportowalem "on-line" przez telefon co sie dzieje
    konsultantowi Playa, ten w tym samym czasie kontaktowal sie z obsluga
    techniczna swojej firmy. Chlopaki cos tam pozmieniali w systemie i nagle SIP
    odzyl - pelna radosc (w odpowiedzi: marketingowy belkot o tym jak to
    pouczono mnie jak mam uzywac modemu oraz mala wzmianka iz wprowadzono zmiany
    w ich systemie, ktore powinny usprawnic SIP).
    Trzy dni VOIP smigal az milo i... znowu blokada pakietow SIP w godzinach
    dziennych. Natychmiast skladam reklamacje - podaje nr sesji... reklamacja w
    systemie ma ciagle status w rozpatrywaniu, ale od przeszlo tygodnia SIP
    smiga az milo. Co bedzie dalej moge dac znac.

    Bede ich meczyl do momentu, az bedzie im to dzialac pieknie i bez probelmow
    poniewaz oficjalnie Play twierdzi, iz w zadnym razie nie blokuje SIP i nie
    jest to ich zamierzone dzialanie.

    Z.
    Huawei 220 -> router Sapido 1100 -> (PAP2, siec domowa, WI-FI)

    ps.
    dlaczego nie mam zamiaru odpuscic? Mam z promocji 5 GB za 25 pln mieisecznie
    i odpowiada mi to.
    Poza problemami z SIP nie mam zadnych problemow z netem. Sygnal u mnie 97% ,
    download 1 mega bez zadnych problemow (ostatnio nawet dochodzi do 1,3M) -
    nie czuje zadnej roznicy pomiedzy netem, ktory mialem z kablowki 1M a
    play-em.

  • 3. Data: 2009-06-08 16:55:26
    Od: e...@g...com

    Dziękuję bardzo za odpowiedź.
    Twoja wypowiedź może mi bardzo pomóc - naprawdę ważnym punktem jest
    dla mnie stabilność opisywanego na początku rozwiązania, telefon musi
    działać bez problemów.
    Jeśli ktoś jeszcze w tym wątku napisze o problemach z SIP w Play
    Online - podjęcie decyzji będzie łatwe - pomyślę wtedy nad Internetem
    i utrzymaniem łącza w TP, ewentualnie nad iPlusem lub jego
    konkurencją.
    Pozdrawiam!

  • 4. Data: 2009-06-08 17:34:18
    Od: "Piotr C." <k...@...m.a.i.l.c.om>

    e...@g...com wrote:
> [...]
    > Online - podjęcie decyzji będzie łatwe - pomyślę wtedy nad Internetem
    > i utrzymaniem łącza w TP, ewentualnie nad iPlusem lub jego

    Moim skromnym zdaniem: jeśli numer ma być stabilny to w grę wchodzi
    TYLKO internet kablowy - czy to (A)DSL, czy dobra telewizja kablowa...

    P.

  • 5. Data: 2009-06-08 18:03:33
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    Użytkownik "Piotr C." <k...@...m.a.i.l.c.om> napisał w wiadomości

    > Moim skromnym zdaniem: jeśli numer ma być stabilny to w grę wchodzi TYLKO
    > internet kablowy - czy to (A)DSL, czy dobra telewizja kablowa...

    Moze wystarczy mu jak bedzie lekko niestabilny :)

    Pozdrawiam
    SDD

  • 6. Data: 2009-06-08 19:28:09
    Od: "Maciej Bebenek (news.onet.pl)" <m...@t...waw.pl>

    e...@g...com wrote:

> [...]
    > Online - podjęcie decyzji będzie łatwe - pomyślę wtedy nad Internetem
    > i utrzymaniem łącza w TP, ewentualnie nad iPlusem lub jego

    Ja bym Cię gorąco namawiał do rezygnacji z pomysłu używania VoIP@UMTS,
    szczególnie w takim, biznesowo-medycznym zastosowaniu.
    W tego typu biznesie stabilność i jakość połączeń może być kluczowa. To
    rzowiązanie jej Ci nie zapewni.

    M.

  • 7. Data: 2009-06-08 20:17:38
    Od: e...@g...com

    Dzięki za rady.
    Nie upieram się przy rozwiązaniu bezprzewodowym. Szczerze mówiąc - sam
    podchodzę do tego rozwiązania trochę nieufnie - nie wiem czy jakość
    połączenia internetowego będzie wystarczająca, aby telefon działał
    zawsze gdy tego potrzeba.
    Nie miałem do tej pory do czynienia z VoIPem przy Internecie mobilnym,
    lepiej uczyć się więc na doświadczeniach innych osób :) Skoro mówicie,
    że to nienajlepszy pomysł - pewnie lepiej go odrzucić.
    Tak naprawdę zależy mi najbardziej na tym, aby nie było problemów z
    dostępnością numeru. Telefon ten wykorzystywany jest tylko do
    odbierania rozmów, trwają zwykle krótko i ich jakość nie jest bardzo
    istotna. Niedostępny numer telefonu może jednak generować straty
    finansowe :) - więc ryzyko może być nieopłacalne.
    Kusząca jest oczywiście perspektywa posiadania mobilnego Internetu i
    użytkowania numeru 'stacjonarnego' w prawie dowolnym miejscu (w
    zasięgu 3G) bez dodatkowych kombinacji, ale sugerując się Waszymi
    radami pewnie powrócę do pierwotnej wersji - czyli do przeniesienia
    numeru z TP do VoIP, założenia Internetu na łączu TP i utrzymywania
    łącza za 36,6 zł miesięcznie. Wyjdzie nieco drożej, ale za to pewniej.
    Dzięki raz jeszcze za pomoc.
    Pozdrawiam!

  • 8. Data: 2009-06-08 20:38:22
    Od: "Maciej Bebenek (news.onet.pl)" <m...@t...waw.pl>

    e...@g...com wrote:

    > radami pewnie powrócę do pierwotnej wersji - czyli do przeniesienia
    > numeru z TP do VoIP, założenia Internetu na łączu TP i utrzymywania
    > łącza za 36,6 zł miesięcznie. Wyjdzie nieco drożej, ale za to pewniej.

    Ekonomicznie i technicznie absurd :-)
    Zmigruj do operatora alternatywnego (Netia, Multimo, Era) wraz z numerem
    telefonu i dostępem ADSL.

    http://www.era.pl/r/era_pl_repo1/documents/ind/warun
    ki_oferty_ds_wlr.pdf
    http://www.netia.pl/files/swp_promo/0503/swp_-_szybk
    i_internet_iv.pdf
    http://www.multimo.pl/getfile/84/

    M.

  • 9. Data: 2009-06-08 21:04:02
    Od: e...@g...com

    > Ekonomicznie i technicznie absurd :-)
    > Zmigruj do operatora alternatywnego (Netia, Multimo, Era) wraz z numerem
    > telefonu i dostępem ADSL.

    Dlaczego absurd? :)
    Jak pisałem - naprawdę ważna jest dla mnie możliwość korzystania z
    tego numeru w dwóch różnych lokalizacjach.
    Telefon działałby mniej więcej pół tygodnia w jednym miejscu, a drugie
    pół tygodnia w drugim miejscu.
    Jeżeli przeniosę numer do operatora alternatywnego - numer będzie
    wciąż przypisany do jednej lokalizacji i tylko w niej będę mógł
    odbierać rozmowy.
    Jeśli przeniosę go do VoIP, będzie dostępny w miejscu podłączenia
    bramki VoIP - i na tym mi zależy.

    Do stabilności przy nieobciążonym łączu 512 KB/s raczej nie powinniśmy
    mieć zastrzeżeń - tak mi się przynajmniej wydaje.
    Jakość połączeń też powinna być co najmniej zadowalająca.

    Najchętniej wykupiłbym Internet na liniach Netii czy UPC - niestety
    nie jest to możliwe. Ta lokalizacja obsługiwana jest tylko przez TP
    S.A.
    Mogę wykupić Internet ADSL w TP (Neostrada lub Orange Freedom) czy u
    jakiegokolwiek innego operatora - ale i tak będę musiał zapłacić za
    utrzymanie łącza Telekomunikacji (opłata jawna lub ukryta w
    abonamencie nowego operatora).
    Mógłbym też szukać sieci, do której da się podłączyć - w tej
    lokalizacji brak jednak sieci osiedlowej i zostałaby mi tylko
    radiówka. To rozwiązanie uznaję jednak za równie bezpieczne co własny
    mobilny Internet.
    W takim wariancie wolę już chyba zostać przy Internecie w TP S.A. -
    cenowo nie wypada tak źle, a nie ma problemów z ewentualnymi
    reklamacjami jak w przypadku np. Multimo.

  • 10. Data: 2009-06-08 23:30:24
    Od: Marcin Kocur <m...@g...com.wytnij>

    Osoba e...@g...com napisała na pl.misc.telefonia:

    > W takim wariancie wolę już chyba zostać przy Internecie w TP S.A. -
    > cenowo nie wypada tak źle, a nie ma problemów z ewentualnymi
    > reklamacjami jak w przypadku np. Multimo.

    Aż się zdziwiłem. Zadzwoń sobie na infolinię multimo i zgłoś im
    cokolwiek, potem zadzwoń sobie na infolinię neo i zrób to samo...

    W każdym razie jeśli chodzi o multimo to po przejęciu przez telestradę
    nawet obsługa klienta przyspieszyła. Oddzwaniają lub odpisują, nie ma
    problemu.

    Marcin Kocur