  • 1. Data: 2009-06-08 17:03:51
    Temat: problemy z połączeniami
    Od: Arek <a...@z...pl>

    Witam

    Jak pracownik niewielkiego operatora telekomunikacyjnego z własną
    numeracją i punktem styku w ss7 z operatorem nadrzędnym,
    co raz częściej odbieram od swoich klientów informacje o problemach
    z połączeniami zagranicznymi - problem dotyczy najczęściej:
    a) dodzwonienia się na numery z naszej puli numeracyjnej przez rodzinę
    abonenta - dzwoniący z zagranicy słyszy najczęściej zajętość,
    b) jak już się dodzwoni to często jest też problem z jakością samego
    połączenia,

    Zgłosiłem w/w problem do operatora z którym mamy w/w punkt styku i przez
    którego jednocześnie realizowany jest tranzyt do nas, ale owy operator
    mówi nam, by to abonent dzwoniący z zagranicy do nas zgłaszał problem
    swojemu operatorowi u którego ma telefon, było by to pewnie i słusznie,
    gdyby nie fakt, iż problem dotyczy wielu naszych klientów do których nie
    potrafi się dodzwonić rodzina z różnych stron "zagranicy".
    W/w problem nie występuje natomiast w przypadku dzwonienia z zagranicy
    na numery przeniesione do naszej sieci z sieci TP - więc eliminuje to
    ewentualne wady naszej sieci (zresztą krajowe stacjonarne i komórki
    działają dobrze). Problemem będzie pewnie jakiś operator po drodze do
    którego kierowany jest ruch na naszą numeracje z zagranicy.

    Czy coś poza poproszeniem (to już zrobiłem 2tyg. temu) operatora
    nadrzędnego, by ten rozgłosił naszą numerację za granicą w ten sam
    sposób jak robi to TP, Netia, Exatel i inni można jeszcze zrobić? Może
    zgłosić problem do UKE? Może ktoś ma/miał podobny problem i coś doradzi.

    pozdrawiam

    Arek
    arek.1974 małpa wp.pl

  • 2. Data: 2009-06-08 20:21:23
    Temat: Re: problemy z połączeniami
    Od: Ircys <i...@p...pl>

    On 8 Cze, 19:03, Arek <a...@z...pl> wrote:
> [...]
    > abonenta - dzwoniący z zagranicy słyszy najczęściej zajętość,
    > b) jak już się dodzwoni to często jest też problem z jakością samego

    UKE nic tu raczej nie pomoże. Zapewne jest tak jak piszesz - któryś z
    operatorów tranzytowych gubi połączenie np. brak routingu. Jako mały
    operator nie macie zbyt dużego pola do manewru. Pół biedy, gdyby
    problem tkwił u polskiego operatora, ale jeżeli chodzi o zagranicznego
    to w zasadzie nie macie żadnych narzędzi (możliwości) do naprawy
    problemu, operator macierzysty w zasadzie też. Dobrze odpowiedział Wam
    operator macierzysty. Zasada jest taka, że problem zgłasza osoba
    dzwoniąca do swojego macierzystego operatora, czyli "zagranica".
    Dopiero taki operator może śledzić połączenie po SS7 (cause) i przy
    problemach zgłaszać to do kolejnych operatorów. Wtedy "po nitce do
    kłębka" dochodzi się do problemu. Oczywiście można próby przeprowadzać
    samemu np. wykorzystując zagraniczne numery VoIP ale to proteza
    analizy SS7.
    Zła jakość połączenia świadczy o obniżonych parametrach po drodze - na
    90% "leci" tranzyt po VoIP-ie i zapewne tam też tkwi problem
    routingowy.

    Ircys