  • 1. Data: 2012-05-07 16:27:19
    Temat: Pojemność między ścieżkami ?
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Jak oszacować pojemność między sąsiednimi ścieżkami na płytce ?
    Chodzi mi o trochę dokładniej niż rząd (odchyłka 50% mi nie przeszkadza).

    Szukam 'coupling capacitance' 'adjacent tracks' ale poza stwierdzeniami, że
    jest istotna, albo, że da się wyliczyć w ten, czy inny skomplikowany sposób
    nie natknąłem się na żadne praktyczne przybliżone dane.
    P.G.

  • 2. Data: 2012-05-07 18:34:46
    Temat: Re: Pojemność między ścieżkami ?
    Od: Zbych <z...@o...pl>

    W dniu 07.05.2012 16:27, Piotr Gałka pisze:
> [...]
    > że jest istotna, albo, że da się wyliczyć w ten, czy inny skomplikowany
    > sposób nie natknąłem się na żadne praktyczne przybliżone dane.

    A na to trafiłeś?

    http://books.google.pl/books?id=N-doGCRr2cAC&lpg=PA2
    04&ots=YLuUj2LHQ1&dq=pcb%20trace%20to%20trace%20mutu
    al%20capacitance&hl=pl&pg=PA209#v=onepage&q&f=false

  • 3. Data: 2012-05-07 21:57:11
    Od: John Smith <d...@b...pl>

    W dniu 2012-05-07 16:27, Piotr Gałka pisze:
> [...]
    > że jest istotna, albo, że da się wyliczyć w ten, czy inny skomplikowany
    > sposób nie natknąłem się na żadne praktyczne przybliżone dane.

    To powinno Ci się przydać: http://saturnpcb.com/pcb_toolkit.htm
    K.

  • 4. Data: 2012-05-07 23:44:02
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "Zbych" <z...@o...pl> napisał w wiadomości

    > A na to trafiłeś?
    >
    > http://books.google.pl/books?id=N-doGCRr2cAC&lpg=PA2
    04&ots=YLuUj2LHQ1&dq=pcb%20trace%20to%20trace%20mutu
    al%20capacitance&hl=pl&pg=PA209#v=onepage&q&f=false

    Dzięki. Tego nie znalazłem.
    Wychodziłoby, że to co mnie interesuje dla S=W to jest 0,06pF/cm. Ale to
    chyba jest dla próżni. Jutro poczytam okolice tabelki to się upewnię.
    Strzelam, że jeśli stała dielektryczna płytki jest 4 to pewnie tę pojemność
    należy pomnożyć przez 2 (że połowa pola w powietrzu, a połowa w płytce).
    Pojemność do GND też się przyda (tę pomnożę przez 4).
    Ogólnie próbuję oszacować problem crosstalk-u "na chłopski rozum", ale jak
    poczytam to może i to bardziej matematyczne podejście do mnie trafi.

    To co chcę sobie w przybliżeniu wyobrazić to jaki impuls pojawi się na
    ścieżce sterowanej ze źródła 1k gdy na sąsiedniej
    będzie zmiana stanu cyfrowego w czasie 0. Czyli czy muszę zmniejszyć ten 1k,
    albo dodać jakiś kondensator.
    P.G.

  • 5. Data: 2012-05-07 23:50:36
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    On 07.05.2012 23:44, Piotr Gałka wrote:

    > To co chcę sobie w przybliżeniu wyobrazić to jaki impuls pojawi się na
    > ścieżce sterowanej ze źródła 1k gdy na sąsiedniej
    > będzie zmiana stanu cyfrowego w czasie 0.
    Imo bardzo złe założenie - afaik czasy narastania/opadania mają całkiem
    spory wpływ na crosstalk - ścieżki to i pojemność i indukcyjność.

    > Czyli czy muszę zmniejszyć ten
    > 1k, albo dodać jakiś kondensator.
    A to by nie było prościej zmierzyć? Ewentualnie wstawić ekran z masy
    pomiędzy i uznać, że problem nie istnieje?

    Michoo

  • 6. Data: 2012-05-08 00:03:19
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Piotr Gałka wrote:

    .

> [...]
    > ścieżce sterowanej ze źródła 1k gdy na sąsiedniej
    > będzie zmiana stanu cyfrowego w czasie 0. Czyli czy muszę zmniejszyć ten

    Załóż jakieś normalne czasy przełączania. Jak założysz zero, to zniszczysz
    wszechświat (energia jest wtedy nieskończona)

    Waldek

  • 7. Data: 2012-05-08 08:18:14
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "Waldemar Krzok" <w...@z...fu-berlin.de> napisał w
    wiadomości news:a0qv57Fq30U2@mid.uni-berlin.de...

    > Załóż jakieś normalne czasy przełączania. Jak założysz zero, to zniszczysz
    > wszechświat (energia jest wtedy nieskończona)

    Proszę z pretensjami do Diraca i Heaviside'a ;-)
    P.G.

  • 8. Data: 2012-05-08 09:44:33
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "Michoo" <m...@v...pl> napisał w wiadomości

    > Imo bardzo złe założenie - afaik czasy narastania/opadania mają całkiem
    > spory wpływ na crosstalk - ścieżki to i pojemność i indukcyjność.

    > A to by nie było prościej zmierzyć?
    Kiedyś (dość dawno) dysponując tylko generatorem TTL i oscyloskopem (+ mój
    programik do zamiany przebiegu na ciąg próbek dla Spice'a i w Spice FFT (bo
    oscyloskop nie ma) udało mi się zmierzyć pojemność własną dławika - wyszło
    mi 0,4pF), ale nie uważam aby to było prościej niż przeczytać w jakiejś
    książce.

    > Ewentualnie wstawić ekran z masy pomiędzy i uznać, że problem nie
    > istnieje?

    Takich potencjalnie wrażliwych linii mam 12, z czego 6 zagrożonych
    sąsiednimi (z obu stron), i do tego w sumie jakieś 2mm luzu na rozszerzanie
    ścieżek czy wstawianie masy między nie.
    A ten 1k to mój własny wymysł. Przy projekcie PCB każdą z 28 ścieżek
    wchodzących pod ekran przywarłem 1n do GND i zaraz dałem 1k 0402. Teraz
    doszedłem do etapu zastanawiania się czy te 1n i 1k to dla każdej linii jest
    OK.
    P.G.

  • 9. Data: 2012-05-08 09:54:50
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "John Smith" <d...@b...pl> napisał w wiadomości

    > To powinno Ci się przydać: http://saturnpcb.com/pcb_toolkit.htm

    Dzięki.
    Fajny, ale....
    Nie wiedzieć czemu zmusił mnie do zamiany przecinka na kropkę (taki PSpice
    akceptuje tylko kropki, ale nie zmusza do zmiany ustawień lokalnych i to mi
    nie przeszkadza). Jak zmieniłem potem z powrotem na przecinek to tym razem
    już nie sugeruje że trzeba zmienić tylko wyświetla jakieś czerwone ramki a w
    końcu po chyba dwu OK otwiera okno w którym rysunek przelotki jest jakiś
    pokręcony (co ma grafika do przecinka ? ;-)).
    Generalnie zawsze wolę jakiś wzorek, który sobie wpiszę do OpenOffice Calc i
    po sprawie.
    P.G.

  • 10. Data: 2012-05-08 10:14:01
    Od: John Smith <d...@b...pl>

> [...]
    > ścieżce sterowanej ze źródła 1k gdy na sąsiedniej
    > będzie zmiana stanu cyfrowego w czasie 0. Czyli czy muszę zmniejszyć ten

    Trzeba było od razu napisać, że chodzi Ci o crosstalk. Tu masz mały
    programik do liczenia: http://www.ultracad.com/ct_calc.htm
    K.