  • 1. Data: 2013-05-21 09:56:44
    Temat: Polo 6n i krzywa kierownica
    Od: Radek D <r...@p...onet.pl>

    Po kilku miesiącach jazdy po Cz-wie przednie amortyzatory odmówiły
    posłuszeństwa. Jako to, że trochę narzędzi w domu jest - wymieniliśmy je
    we własnym zakresie. Jednak po wymianie okazało się, że gdy koła są
    prosto to kierownica jest obrócona w lewo o jakieś 15 stopni. Po
    ponownym rozkręceniu lewego amortyzatora i skręceniu z powrotem
    przechył zmniejszył się do około 10 stopni. W między czasie okazało się,
    że nawaliła też tylna tuleja lewego przedniego amortyzatora. Po wymianie
    przechył obrót wrócił do tych 15 stopni.
    Samochód prowadzi się pewnie, nic nie ściąga, amortyzatory są już OK.
    Co może być przyczyną ?

  • 2. Data: 2013-05-21 10:13:37
    Temat: Re: Polo 6n i krzywa kierownica
    Od: Artur Maśląg <n...@w...pl>

    W dniu 2013-05-21 09:56, Radek D pisze:
> [...]
    > przechył obrót wrócił do tych 15 stopni.
    > Samochód prowadzi się pewnie, nic nie ściąga, amortyzatory są już OK.

    Zła geometria - wymaga ustawienia na przyrządach stosownych. Przy
    okazji może ktoś fachowym okiem zerknie na te naprawy.

  • 3. Data: 2013-05-21 11:20:30
    Od: hisjusz <h...@w...pl>

> [...]
    > przechył obrót wrócił do tych 15 stopni.
    > Samochód prowadzi się pewnie, nic nie ściąga, amortyzatory są już OK.

    Koniecznie musisz zrobić zbieżność po tej operacji! Inaczej do wymiany
    opony! Przerobione własnymi rękami! Dodatkowe czy wymieniłeś pianki nad
    sprężynami, fachowo to się nazywa chyba odboje?

  • 4. Data: 2013-05-21 11:32:18
    Od: Artur Maśląg <n...@w...pl>

    W dniu 2013-05-21 11:20, hisjusz pisze:
    (...)
    > Koniecznie musisz zrobić zbieżność po tej operacji!

    Rozbierał kolumny - zbieżność to za mało.

  • 5. Data: 2013-05-21 14:27:18
    Od: Radek D <r...@p...onet.pl>

    > Rozbierał kolumny - zbieżność to za mało.

    Ja od strony mechaniki to się nie znam.
    Co jeszcze może wymagać sprawdzenia i jakie mogą być koszta ?

  • 6. Data: 2013-05-21 14:50:35
    Od: Artur Maśląg <n...@w...pl>

    W dniu 2013-05-21 14:27, Radek D pisze:

    > Ja od strony mechaniki to się nie znam.
    > Co jeszcze może wymagać sprawdzenia

    Jak pisałem - geometria zawieszenia, czyli zbieżność, kąt pochylenia
    koła i kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy.

    > i jakie mogą być koszta ?

    Nie mam bladego pojęcia - zależy od punktu, miejsca itd. Ja płaciłem
    ostatnio w okolicach DC ~100zł za oś (nie ASO), ale było to przy
    okazji naprawy w tym samym miejscu, więc trudno mi powiedzieć
    czy stawka z ulicy jest taka sama.

  • 7. Data: 2013-05-21 20:57:59
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    na ** p.m.s ** Radek D pisze tak:

    > Jako to, że trochę narzędzi w domu jest - wymieniliśmy je
    > we własnym zakresie. Jednak po wymianie okazało się, że gdy koła są
    > prosto to kierownica jest obrócona w lewo o jakieś 15 stopni.

    Na przyszłośc zawsze rozkręcaj tylko jedną stronę a nie obie na raz.
    W ten sposób można zaoszczędzić koszt ustawiania zbieżności i zepsucia
    czegoś więcej przez narwanych tłuków w warsztacie.

    Robisz naprawę lewego koła, jazda próbna, patrzysz o ile mm przestawiła
    się kierownica, skręcasz śruby utrafiając na dawne położenie lub
    drążkiem kierowniczym regulujesz i rozbierasz dopiero drugą stronę.
    Potem czynności powtarzasz.

    Kiedy zruszyłeś śruby amor - zwrotnica nowy amor możesz przykęcić tak
    że koło stoi wychylone bardziej na zewnątrz lub bardziej do środka od
    starego położenia.

    > Samochód prowadzi się pewnie, nic nie ściąga,

    ale zbieżność się zepsuła (lub nie) ale tego to już teraz nie możesz
    byc pewny i trzeba pojechac na ustawienie zbieżności.

    --
    Piter
    vw golf mk2 1.3 '87

  • 8. Data: 2013-05-22 22:28:29
    Od: Przyjazny <p...@n...tld.invalid>

    On 2013-05-21 12:50, Artur Maśląg <n...@w...pl> wrote:

> [...]
    > ostatnio w okolicach DC ~100zł za oś (nie ASO), ale było to przy
    > okazji naprawy w tym samym miejscu, więc trudno mi powiedzieć

    ASO Toyoty Chodzeń (Piaseczno "prawie Warszawa") - 118 zł (Avensis T25,
    dla nowszych samochodów pewnie drożej, ale z drugiej strony takie
    naprawy częściej dotyczą starszych).

  • 9. Data: 2013-05-23 08:20:40
    Od: Artur Maśląg <n...@w...pl>

    W dniu 2013-05-22 22:28, Przyjazny pisze:
    (...)
    > ASO Toyoty Chodzeń (Piaseczno "prawie Warszawa") - 118 zł (Avensis T25,

    Dziękuję, postoję (nie chodzi o cenę) :>