  • 1. Data: 2004-01-23 18:19:00
    Temat: Polpak peering POL-34
    Od: "kazdy.moze cos.napisac" <k...@g...SKASUJ-TO.pl>

    bedzie dluuugie:

    Czy Polpak moze sie oficjalnie zgodzic na bezplatny peering z POL-34?

    Dla Internetu akademickiego - byc moze tak (ze wzgledow "spolecznych").
    Dla Internetu komercyjnego - na pewno nie. Jesli zgodzilby sie na darmowa
    wymiane ruchu z jednym operatorem, to w jaki sposob utrzymalby swoich innych
    duzych klientow (Onet, WP, Interia, GTS, ATMAN, Tel-Energo)? Ci klienci maja
    wiecej ruchu niz dowolny MAN (operatorzy) i wiecej zasobow niz cale POL-34
    razem wziete (portale).
    Jesli uzgodniono by zgode na bezplatny peering o nieograniczonej wielkosci,
    to wszyscy duzi klienci komercyjni Polpaku za miesiac byliby juz klientami
    POL-34 - raczej nie podejzewam TP SA o sklonnosci autodestrukcyjne...

    Czy POL-34 i MANy moga oficjalnie zadac/zgodzic sie na bezplatny peering z
    Polpakiem?

    Dla Internetu komercyjnego - byc moze tak (jesli zainteresowane strony sie
    dogadaja).
    Dla Internetu akademickiego - na pewno nie. Przeciez utrzymanie tych bramek
    kosztuje, utrzymanie zasobow tez kosztuje, a korzysc odnosza tak na prawde
    tylko abonenci Polpaku - bo maja dobry dostep do zasobow akademickich. W
    jakis sposob srodowisko akademickie znajduje srodki na utrzymanie
    tych "dotacji" dla Polpaku? Toz to jawna niegospodarnosc... I dlaczego maja
    dotowac akurat Polpak - najbogatsza firme w Polsce - jesli juz, to POL-34
    powinien oglosic, ze wszystkie bramki z innymi ISP sa bezplatne (byc moze
    wlasnie na to powinny pojsc srodki z KBN).

    Pozycja zarowno Polpaku jak i sieci akademickich jest w tym ukladzie dosc
    niewygodna. Polpak (TP SA) jest operatorem o pozycji dominujacej (decyzja
    URTiP) i ma narzucone rozne ograniczenia (w uproszczeniu - wszystkich powinni
    traktowac rowno), POL-34 jest instytucja korzystajaca z panstwowej kasy, wiec
    powini unikac posadzen o trwonienie tej kasy na korzysc jakis firm, ale
    rowniez posadzen o faworyzowanie jednych ISP kosztem innych. W obu
    przypadkach oznacza to, ze czyste sa jedynie rozwiazania krancowe - albo full
    komercja (ale obejmujaca rowniez wszystkich klientow obu sieci), albo full
    peering (rowniez obejmujacy wszystkich klientow obu sieci).

    Czy mozna cos zrobic z (za)wysokimi cenami Polpaku?

    Dlugofalowo pewnie ich "wyprostuje" rynek - jesli tylko pojawia sie na nim
    duzi gracze. Na krotka mete mozna probowac walczyc za pomoca UOKiK lub URTiP,
    ale nie oczekiwalbym jakis wielkich sukcesow - materia internetowa nie daje
    sie latwo przelozyc na kodeksy i paragrafy, a precedensow w swiecie - brak.

    Czy mozna cos zrobic z problemami POL-34?

    Zakazac laczenia dzialalnosci komercyjnej i akademickiej. Precedensow takich
    decyzji jest bardzo wiele, i w Europie i w USA i w Azji. Jesli pojawi sie POL-
    czysto-komercyjny, to bedzie konkurowal z Polpakiem tak jak kazdy inny ISP.
    Jesli pojawi sie POL-czysto-akademicki-i-zupelnie-nie-komercyjny, to zaden
    ISP (w tym Polpak) nie bedzie sie buntowal przeciwko utrzymywaniu bezplatnych
    bramek dla zasobow i uzytkownikow akademickich.

    co wy na to?

  • 2. Data: 2004-01-23 19:08:46
    Temat: Re: Polpak peering POL-34
    Od: Wojciech Myszka <m...@n...eu.org>

    On Fri, 23 Jan 2004 18:19:00 +0000 (UTC), "kazdy.moze cos.napisac"
    <k...@g...SKASUJ-TO.pl> wrote:

    >Czy Polpak moze sie oficjalnie zgodzic na bezplatny peering z POL-34?
    [...]
    >Czy POL-34 i MANy moga oficjalnie zadac/zgodzic sie na bezplatny peering z
    >Polpakiem?
    [...]
    >Czy mozna cos zrobic z (za)wysokimi cenami Polpaku?
    [...]
    >Czy mozna cos zrobic z problemami POL-34?
    [...]
    >co wy na to?

    Niezłe, niezłe.

    Niespecjalnie mi się podoba, że nie zechciałeś się podpisać
    (a z nikim to nie warto dyskutować), ale niech tak będzie...

    Ja bym do tych rozważań dodał jeszcze jeden aspekt techniczny:

    A co by się stało gdy w żadnym miejscu w Polsce nie będzie
    bezpośredniego połączenia sieci akademickich z Polpakiem?

    Oraz jeden aspekt polityczny:

    Jak to powinno wyglądać z punktu widzenia naszych "Narodowych
    Interesów" (cokolwiek to znaczy i jeżeli coś takiego istnieje)?
    --
    Wojtek ---(___C'>

  • 3. Data: 2004-01-23 19:15:18
    Od: Grzegorz Janoszka <G...@p...onet.pl-----USUN-TO>

    On Fri, 23 Jan 2004 18:19:00 +0000 (UTC) I had a dream that kazdy.moze cos.napisac
    <k...@g...SKASUJ-TO.pl> wrote:
> [...]
    > to wszyscy duzi klienci komercyjni Polpaku za miesiac byliby juz klientami
    > POL-34 - raczej nie podejzewam TP SA o sklonnosci autodestrukcyjne...

    Bdury waść piszesz. Wszyscy, o których piszesz, już dawno mają styk z
    POL34 albo z jakimś MAN-em "edukacyjnym". Np. taka WP.PL jest klientem
    TPSA, TASK, GTS czy kogoś tam jeszcze.

> [...]
    > tylko abonenci Polpaku - bo maja dobry dostep do zasobow akademickich.i

    Że niby co?? Bzdury... Zapytaj manów albo pol34, a nie pisz takie
    fantazje z 1001 nocy ;)

> [...]
    > powinien oglosic, ze wszystkie bramki z innymi ISP sa bezplatne (byc moze
    > wlasnie na to powinny pojsc srodki z KBN).

    AFAIK POL34 ma kilka bezpłatnych bramek.

> [...]
    > sie latwo przelozyc na kodeksy i paragrafy, a precedensow w swiecie - brak.

    I tak firmy mające dotychczasowe łącza FR rezygnują z Polpaka - Polpak
    zdobywa tylko end-userów na neostrady i dsl.

> [...]
    > ISP (w tym Polpak) nie bedzie sie buntowal przeciwko utrzymywaniu bezplatnych
    > bramek dla zasobow i uzytkownikow akademickich.

    Super, a powiedz mi takie coś. Jak student z akademika coś ciągnie z
    portalu, to jest to ruch akademicki czy komercyjny?
    Nigdy nie rozdzielisz edukacji od komercji, chyba że masz full kasy.
    Dzięki takiemu pomieszaniu MANy i POL34 płacą mało za łącza.

  • 4. Data: 2004-01-23 19:51:37
    Od: "kazdy.moze cos.napisac" <k...@W...gazeta.pl>

  • 5. Data: 2004-01-23 19:57:55
    Od: f...@i...pl

    Sprobuj moze jeszcze raz ......
    bo cos Ci nei wyszlo ...

    Wojtek

  • 6. Data: 2004-01-23 20:07:07
    Od: "kazdy.moze cos.napisac" <k...@W...gazeta.pl>

    Wojciech Myszka <m...@n...eu.org> napisał(a):

    > Niespecjalnie mi się podoba, że nie zechciałeś się podpisać
    > (a z nikim to nie warto dyskutować), ale niech tak będzie...

    przepraszam

    > Ja bym do tych rozważań dodał jeszcze jeden aspekt techniczny:
    >
    > A co by się stało gdy w żadnym miejscu w Polsce nie będzie
    > bezpośredniego połączenia sieci akademickich z Polpakiem?

    Na krotka mete MANy/POL straca czesc klientow komercyjnych (tych, ktorym
    kulawy dostep do Polpaku bedzie przeszkadzal). A pozniej ktoras ze stron
    zacznie widziec, ze traci znaczenie i pieniadze i ktos komus zacznie placic.
    Albo zostanie zawarty jakis inny, nikogo nie satysfakcjonujacy kompromis.

    > Oraz jeden aspekt polityczny:
    >
    > Jak to powinno wyglądać z punktu widzenia naszych "Narodowych
    > Interesów" (cokolwiek to znaczy i jeżeli coś takiego istnieje)?

    (wreszcie jakies proste pytanie) Wiecej Internetu w kazdej postaci, wiecej
    konkurencji na rynku. Jak beda nizsze ceny, a wiecej kasy w kieszeni, to i
    student w akademiku nie bedzie piszczal, ze mu 30zl miesiecznie zal na net. W
    koncu za komorke placi sie wiecej.

    hej

  • 7. Data: 2004-01-23 20:15:10
    Od: "Awex" <a...@d...tnijto.pl>

    Ostatnio, kazdy.moze cos.napisac o adresie
    k...@W...gazeta.pl napisał(a)
    artykuł burutb$k7h$...@i...gazeta.pl o tresci:
> [...]
    > kieszeni, to i student w akademiku nie bedzie piszczal, ze mu 30zl
    > miesiecznie zal na net. W koncu za komorke placi sie wiecej.

    sa akademiki gdzie nie pobieraja oplaty za net...

    --
    + A.S.K. Drama Administrator
    + Łukasz Galonska - Awex

  • 8. Data: 2004-01-23 20:16:24
    Od: "kazdy.moze cos.napisac" <k...@W...gazeta.pl>

    > Sprobuj moze jeszcze raz ......
    > bo cos Ci nei wyszlo ...

    eee... mialo byc dlugo, a wyszlo dlugo i glupio - zaraz sprobuje jeszcze
    raz :)

  • 9. Data: 2004-01-23 20:41:51
    Od: "kazdy.moze cos.napisac" <k...@W...gazeta.pl>

    > Bdury waść piszesz. Wszyscy, o których piszesz, już dawno mają styk z
    > POL34 albo z jakimś MAN-em "edukacyjnym". Np. taka WP.PL jest klientem
    > TPSA, TASK, GTS czy kogoś tam jeszcze.

    No wlasnie - przeciez WP czy inny portal nie pcha ruchu do Polpaku przez
    TASK, tylko przez lacze bezposrednie, za ktore placi (duzo). Nie chodzi o
    istnienie styku z POL-34, lecz o mozliwosc nieistnienia (i nieplacenia) za
    styk z Polpakiem. Ktoz chcialby placic duzo bezposrednio, jesli moglby dostac
    tanio/darmo posrednio - przez POL-34.

    > Że niby co?? Bzdury... Zapytaj manów albo pol34, a nie pisz takie
    > fantazje z 1001 nocy ;)

    ironia mi nie wyszla widac... argument o niesymetrycznosci ruchu POL-Polpak
    pada czesto w dyskusjach, w kontekscie takim, ze ten, kto ma zasoby (czyli
    POL) nie powienien placic temu, co zasobow nie ma, a tylko endjuzerow
    (Polpak), tylko w zasadzie powinno byc odwrotnie.

    > AFAIK POL34 ma kilka bezpłatnych bramek.

    Bezplatne bramki MANow z innymi ISP zeczywiscie istnieja, ale czy kazdy
    operator, ktory zglosi sie do POL-34 dostanie bezplatny peering?

    > Super, a powiedz mi takie coś. Jak student z akademika coś ciągnie z
    > portalu, to jest to ruch akademicki czy komercyjny?

    Jak sama nazwa swiadczy, student ciagnacy w akademiku to normalna komercja,
    poniewaz wyznacznikiem akademickosci jest uczelnia, a nie student. W
    akademiku nie ma (chyba) ani darmowych telefonow, ani darmowych pokojow, ani
    darmowych gazet w kiosku, ani darmowych kanapek w bufecie.

    > Nigdy nie rozdzielisz edukacji od komercji, chyba że masz full kasy.
    > Dzięki takiemu pomieszaniu MANy i POL34 płacą mało za łącza.
    > --
    > Grzegorz Janoszka odpowiadając POPRAW adres

    Inspiracja do podjecia tego tematu byla sytuacja komercyjnych klientow MANow
    czy POL-34 cierpiacych z powodu zdychania bramek do Polpaku. Trafila sie
    kolejna ciekawa chwila w historii polskiego Internetu, to siedze i patrze, co
    z tego wyjdzie i kto ten spor wygra.

    hej

  • 10. Data: 2004-01-23 20:57:22
    Od: Andrzej Bobyk <A...@m...lublin.pl>

    kazdy.moze cos.napisac wrote:

    [...]
> [...]
    > akademiku nie ma (chyba) ani darmowych telefonow, ani darmowych pokojow, ani
    > darmowych gazet w kiosku, ani darmowych kanapek w bufecie.

    Na uczelni też nie. ;-)

> [...]
    > kolejna ciekawa chwila w historii polskiego Internetu, to siedze i patrze, co

    Niektóre MAN-y od czasu przyblokowania przez TPSA ruchu POL34-TPNET via
    zagranica zapewniają swoim klientom z AS-a nieakademickiego (nie chcę używać
    słowa "komercyjny" bo są tam urzędy, szpitale itp.) niezależne łącze do sieci
    TPNET (mtr z dość kiepskiego POLPAK-u w Zamościu, stąd długie pingi na pierwszym
    hopie):

    1. 212.160.131.81 0% 106 106 2 2 4 72
    2. 212.244.243.49 0% 106 106 52 10 75 281
    3. z.lub-ar2.do.lub-r1.tpnet.ple 2. (serve1% 105 106 34 9 62 212
    4. z.lub-r1.do.war-r3.tpnet.pl 0% 106 106 12 12 69 224
    5. z.war-r3.do.war-r4.tpnet.pl 0% 105 105 52 12 71 219
    6. do.war-ar9.z.war-r4.tpnet.pl 0% 105 105 61 12 71 312
    7. 213.77.0.50 0% 105 105 50 12 72 287
    8. kaga3-g0-1-220.ipartners.pl 0% 105 105 105 12 69 267
    9. 217.153.108.18 0% 105 105 79 16 94 555
    10. ciri.man.lublin.pl 0% 105 105 60 16 80 455
    11. platon.man.lublin.pl 0% 105 105 19 17 81 381

    Zgadzam się, że MAN-y powinny oddzielić ruch akademicki od nieakademickiego -
    tak jak np. LubMAN (AS12324 - edu, AS12346 - non-edu) - wiele (z tych które
    działalność "komercyjną" prowadzą) zreszta tak robi i wcale nie uchyla się od
    płacenia TPSA (czy pośrednikowi) za łącze "komercyjne". Problemem jest to, że
    POL34 jest operatorem, a TPSA (też operator) nie chce rozmawiać na partnerskich
    zasadach, nawet mimo to, że to jej klienci właśnie sięgają do zasobów w sieciach
    akademickich. A już z samej zasady - jeżeli nie mam (bo mnie np. nie stać) lub
    nie chcę mieć (bo nie) styku bezpośredniego z jakąkolwiek siecią to szczytem
    chamstwa i bezczelności oraz łamaniem wolności Internetu jest wycinanie mojego
    ruchu idącego do tej sieci inną np. przez łącze zagraniczne. Zobaczycie - zaraz
    TPSA będzie wycinać ruch z Microsoftu (na przykład) "bo nie wykupił łącza do
    naszej sieci" (taka jest oficjalna odpowiedź TPSA - "nie mamy wpływu na jakość
    styku POL34-TPSA, bo POL34 nie jest naszym klientem").

    Pozdrowienia,
    --
    Andrzej Bobyk, LubMAN UMCS, http://www.lubman.pl
    Pl. M. Curie-Skłodowskiej 1, 20-031 Lublin, Poland