    From: Grzegorz Janoszka <G...@p...onet.pl-----USUN-TO>
    Newsgroups: pl.internet.polip
    Subject: Re: Polpak peering POL-34
    Date: Fri, 23 Jan 2004 19:15:18 +0000 (UTC)

    On Fri, 23 Jan 2004 18:19:00 +0000 (UTC) I had a dream that kazdy.moze cos.napisac
    <k...@g...SKASUJ-TO.pl> wrote:
> [...]
    > Dla Internetu komercyjnego - na pewno nie. Jesli zgodzilby sie na darmowa
    > wymiane ruchu z jednym operatorem, to w jaki sposob utrzymalby swoich innych
    > duzych klientow (Onet, WP, Interia, GTS, ATMAN, Tel-Energo)? Ci klienci maja
    > wiecej ruchu niz dowolny MAN (operatorzy) i wiecej zasobow niz cale POL-34
    > razem wziete (portale).
    > Jesli uzgodniono by zgode na bezplatny peering o nieograniczonej wielkosci,
    > to wszyscy duzi klienci komercyjni Polpaku za miesiac byliby juz klientami
    > POL-34 - raczej nie podejzewam TP SA o sklonnosci autodestrukcyjne...

    Bdury waść piszesz. Wszyscy, o których piszesz, już dawno mają styk z
    POL34 albo z jakimś MAN-em "edukacyjnym". Np. taka WP.PL jest klientem
    TPSA, TASK, GTS czy kogoś tam jeszcze.

    > Czy POL-34 i MANy moga oficjalnie zadac/zgodzic sie na bezplatny peering z
    > Polpakiem?
    > Dla Internetu akademickiego - na pewno nie. Przeciez utrzymanie tych bramek
    > kosztuje, utrzymanie zasobow tez kosztuje, a korzysc odnosza tak na prawde
    > tylko abonenci Polpaku - bo maja dobry dostep do zasobow akademickich.i

    Że niby co?? Bzdury... Zapytaj manów albo pol34, a nie pisz takie
    fantazje z 1001 nocy ;)

    > W jakis sposob srodowisko akademickie znajduje srodki na utrzymanie
    > tych "dotacji" dla Polpaku? Toz to jawna niegospodarnosc... I dlaczego maja
    > dotowac akurat Polpak - najbogatsza firme w Polsce - jesli juz, to POL-34
    > powinien oglosic, ze wszystkie bramki z innymi ISP sa bezplatne (byc moze
    > wlasnie na to powinny pojsc srodki z KBN).

    AFAIK POL34 ma kilka bezpłatnych bramek.

    > Czy mozna cos zrobic z (za)wysokimi cenami Polpaku?
    > Dlugofalowo pewnie ich "wyprostuje" rynek - jesli tylko pojawia sie na nim
    > duzi gracze. Na krotka mete mozna probowac walczyc za pomoca UOKiK lub URTiP,
    > ale nie oczekiwalbym jakis wielkich sukcesow - materia internetowa nie daje
    > sie latwo przelozyc na kodeksy i paragrafy, a precedensow w swiecie - brak.

    I tak firmy mające dotychczasowe łącza FR rezygnują z Polpaka - Polpak
    zdobywa tylko end-userów na neostrady i dsl.

    > Czy mozna cos zrobic z problemami POL-34?
    > Zakazac laczenia dzialalnosci komercyjnej i akademickiej. Precedensow takich
    > decyzji jest bardzo wiele, i w Europie i w USA i w Azji. Jesli pojawi sie POL-
    > czysto-komercyjny, to bedzie konkurowal z Polpakiem tak jak kazdy inny ISP.
    > Jesli pojawi sie POL-czysto-akademicki-i-zupelnie-nie-komercyjny, to zaden
    > ISP (w tym Polpak) nie bedzie sie buntowal przeciwko utrzymywaniu bezplatnych
    > bramek dla zasobow i uzytkownikow akademickich.
    > co wy na to?

    Super, a powiedz mi takie coś. Jak student z akademika coś ciągnie z
    portalu, to jest to ruch akademicki czy komercyjny?
    Nigdy nie rozdzielisz edukacji od komercji, chyba że masz full kasy.
    Dzięki takiemu pomieszaniu MANy i POL34 płacą mało za łącza.