  • 1. Data: 2009-01-20 09:35:38
    Temat: Postprodukcja w lightroom/ps/inne
    Od: d'plus <d...@t...pl>

    Po kilku postach dotyczących obróbki fot, stwierdziłem, że mam cały czas
    nierozwiane wątpliwości dotyczące podstawowych zadań w foto cyfrowej.

    Zastanawiam się jak powinna wyglądać obróbka wykonanych zdjęć - chodzi
    mi głównie o tematykę weselną.

    Czy w ogóle należy obrabiać wykonane zdjęcia - w końcu aparat (d80)
    wykonał te fotki na podstawie warunków zastanych i miał jakby najwięcej
    możliwości oceny,a tu mi lightroom po wciśnięciu auto-tone przeważnie
    rozjaśnia foty i pozbawia szczegółów w jasnych partiach. Fakt, fotka
    wychodzi zza mgły ale zwiększa się trochę nienaturalnie kontrast i traci
    trochę półtonów (na moje niewprawne średnio początkujące oko).

    Jakie metody obróbki podstawowej wykonujecie (nie mówię oczywiście o
    efektach)?

    Czy wykonujecie wszystkie foty w RAW? Jak sobie radzicie z opóźnieniem
    wywołanym zapisem wielkich RAW - ja osobiście wolę duże JPG bo RAW
    spowalnia mi aparat, RAW robię tylko w istotnych momentach i miejscach.

    Czy fota bez żadnej obróbki wykonana w RAW -> JPG, będzie się różnić od
    fotki wykonanej bezpośrednio w JPG?

    Jaki program masowo może wywołać RAW/JPG wykonując podstawową z góry
    ustaloną ale dopasowującą się do foty obróbkę, bo chyba ręcznie
    wszystkich fot nie obrabiacie?

    Pyta stary analogowiec :)

  • 2. Data: 2009-01-20 09:42:13
    Temat: Re: Postprodukcja w lightroom/ps/inne
    Od: "Roger from Cracow" <r...@s...pl>

> [...]
    > wychodzi zza mgły ale zwiększa się trochę nienaturalnie kontrast i traci
    > trochę półtonów (na moje niewprawne średnio początkujące oko).

    nikt Ci nieda gotowego przepisu. To kwestia wprawy i dobrego oka, dalej
    dobrze skalibrowanewgo monitora. Twoim celem jest odbitka o jak najlepszym
    wygladzie.

    > Jakie metody obróbki podstawowej wykonujecie (nie mówię oczywiście o
    > efektach)?
    primo WB, levels i dynamika, pogięcie troche krzywej, czasem clarity i
    winieta.

    > Czy wykonujecie wszystkie foty w RAW? Jak sobie radzicie z opóźnieniem
    > wywołanym zapisem wielkich RAW - ja osobiście wolę duże JPG bo RAW
    > spowalnia mi aparat, RAW robię tylko w istotnych momentach i miejscach.

    Tylko RAW
    zmien puszke na szybsza...

    > Czy fota bez żadnej obróbki wykonana w RAW -> JPG, będzie się różnić od
    > fotki wykonanej bezpośrednio w JPG?

    Kwintesencja i zaleta RAWa jest pozniejsza jego obrobka...

    > Jaki program masowo może wywołać RAW/JPG wykonując podstawową z góry
    > ustaloną ale dopasowującą się do foty obróbkę, bo chyba ręcznie wszystkich
    > fot nie obrabiacie?

    no niestety kolego, jak chcesz zeby byla JAKOSC to kazde zdjecie korygujesz
    osobiscie i recznie. Zaden automat Cie w tym nie wyreczy. Wsadowo dobrze
    dziala C1PRO i Ligtroom te sprawdzalem. Ligtroom wymaga 3x wydajniejszego
    kompa od C1PRO ale tez jest o wiele bardziej rozbudowany.

    Roger

    --
    Marcin 'Roger' Pojałowski
    fotografia: http://www.studio-roger.pl

  • 3. Data: 2009-01-20 09:43:13
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    d'plus wrote:

    > Czy w ogóle należy obrabiać wykonane zdjęcia - w końcu aparat (d80)
    > wykonał te fotki na podstawie warunków zastanych i miał jakby najwięcej
    > możliwości oceny,

    Aparat to ma akurat najmniejsze możliwości oceny, chyba że robisz kompaktem.

> [...]
    > wychodzi zza mgły ale zwiększa się trochę nienaturalnie kontrast i traci
    > trochę półtonów (na moje niewprawne średnio początkujące oko).

    No to nie rób automatem.

    > Jakie metody obróbki podstawowej wykonujecie (nie mówię oczywiście o
    > efektach)?

    Wyciąganie cieni i świateł, żeby zdjęcie wyglądało jak zdjęcie z analoga a nie
    fotka z komórki.

    > Czy wykonujecie wszystkie foty w RAW?

    Zawsze,

    > Jak sobie radzicie z opóźnieniem
    > wywołanym zapisem wielkich RAW - ja osobiście wolę duże JPG bo RAW
    > spowalnia mi aparat, RAW robię tylko w istotnych momentach i miejscach.

    Nie wszyscy robią na weselach :>
    Kup S5 to będziesz mógł wyciągać nawet z JPG.

    > Czy fota bez żadnej obróbki wykonana w RAW -> JPG, będzie się różnić od
    > fotki wykonanej bezpośrednio w JPG?

    Będzie się różnić kolosalnie. W JPG będzie użyte jakieś 30% dynamiki zapisanej w
    rawie.

    > Jaki program masowo może wywołać RAW/JPG wykonując podstawową z góry
    > ustaloną ale dopasowującą się do foty obróbkę, bo chyba ręcznie
    > wszystkich fot nie obrabiacie?

    Zawsze ręcznie.

  • 4. Data: 2009-01-20 09:52:51
    Od: j...@a...at

    On 20 Jan., 10:35, d'plus <d...@t...pl> wrote:
> [...]
    > nierozwiane wątpliwości dotyczące podstawowych zadań w foto cyfrowej.
    >
    > Zastanawiam się jak powinna wyglądać obróbka wykonanych zdjęć - chodzi

    to chyba oczywiste
    tak zeby panna mloda wygladala slicznie a pan mlody jak mlody
    byczek :-)

    kazdy ma swoje metody , ja tam zdjec weselnych nie robie i robil nie
    bede wiec specyficznych porad nie dam
    ale jakies ogolne spostrzezenie.
    przy indywidualnej obrobce kazdego ze zdjec zdarza sie, ze w calej
    serii roznia sie one od siebie jednak nieco.
    albo jasnoscia , albo zafarbem - robi to niemile wrazenie wlasnie w
    serii, chociaz kazde z tych zdjec osobno moze wydawac sie dobrym.
    trzebyby zwracac uwage na jednolity charakter calosci.

    mnie przy obrobce rawow brakuje narzedzia , ktore pozwala
    przetransponowac parametry z jednego zdjecia na inne tak by wybrany
    detal byl identyczny co do jasnosci i koloru na obu.

    XXX

  • 5. Data: 2009-01-20 09:53:35
    Od: "marcin.STIG.saldat" <s...@p...pl>

    d'plus pisze:
    > Czy w ogóle należy obrabiać wykonane zdjęcia - w końcu aparat (d80)
    > wykonał te fotki na podstawie warunków zastanych i miał jakby najwięcej
    > możliwości oceny

    Skoro twierdzisz, ze _automatyka_ aparatu jest od Ciebie "madrzejsza",
    to nie obrabiaj... ;)

    > ,a tu mi lightroom po wciśnięciu auto-tone przeważnie
    > rozjaśnia foty i pozbawia szczegółów w jasnych partiach.

    I znowu _automatyka_? Sam nie potrafisz ocenic i podjac decyzji?

    > Jakie metody obróbki podstawowej wykonujecie (nie mówię oczywiście o
    > efektach)?

    Balans, korekta krzywych, jesli trzeba -- odszumianie, kadr pod wybrany
    rozmiar odbitki.

    > Czy wykonujecie wszystkie foty w RAW? Jak sobie radzicie z opóźnieniem
    > wywołanym zapisem wielkich RAW - ja osobiście wolę duże JPG bo RAW
    > spowalnia mi aparat, RAW robię tylko w istotnych momentach i miejscach.

    Opoznienie w zapisie RAW? Ty naprawde to odczuwasz? Pierwsze sie z tym
    spotykam...

    > Czy fota bez żadnej obróbki wykonana w RAW -> JPG, będzie się różnić od
    > fotki wykonanej bezpośrednio w JPG?

    Nieznacznie (kwestia kompresji), ale tylko w przypadku, gdy uzyjesz
    oprogramowania, ktore "rozumie" aparat. W przypadku Nikona to Nikon
    Capture. Wszystkie inne podczas interpretacji RAWa, robia to po swojemu.

    > Jaki program masowo może wywołać RAW/JPG wykonując podstawową z góry
    > ustaloną ale dopasowującą się do foty obróbkę, bo chyba ręcznie
    > wszystkich fot nie obrabiacie?

    Oczywiscie, ze kazde... Nawet jesli WB jest bez zarzutu, to zawsze
    pojawi sie jakas plamka do usuniecia, kadr delikatnie poprawic, itd.

    --
    Pozdrawiam,
    marcin.STIG.saldat

  • 6. Data: 2009-01-20 10:34:34
    Od: Mirek <m...@p...pl>

    On 20 Sty, 10:35, d'plus <d...@t...pl> wrote:
    > Czy w ogóle należy obrabiać wykonane zdjęcia
    To troszkę pytanie w stylu, czy się całować na pierwszej randce.
    Zależy. Nie zepsute, nie naprawiaj.

    > Jakie metody obróbki podstawowej wykonujecie (nie mówię oczywiście o
    > efektach)?
    Obrabiam tak, aby efekt mi się podobał i tak jak umiem :)

    > Czy wykonujecie wszystkie foty w RAW?
    Tak, jestem za słabym fotografem, aby robić inaczej. Z RAW da się
    więcej uratować :)

    > Jak sobie radzicie z opóźnieniem
    > wywołanym zapisem wielkich RAW - ja osobiście wolę duże JPG bo RAW
    > spowalnia mi aparat,
    :-O. Nie rozumiem. Nie zauważyłem takiego efektu. Krótszy jest rozmiar
    serii jaką można zrobić, bo mniej się ich mieści w buforze.No i
    wolniej opróżnia się ten bufor. Ale i tak nigdy nie zdarzyło mi się
    zrobić w serii więcej niż 5 zdjęć. Czemu aparat przy RAW miałby
    zwalaniać? Przecież robi MNIEJ, nie kompresuje do JPG

    > RAW robię tylko w istotnych momentach i miejscach.
    > Czy fota bez żadnej obróbki wykonana w RAW -> JPG, będzie się różnić od
    > fotki wykonanej bezpośrednio w JPG?
    Może się róznić. Co innego dokonuje konwersji na JPG, w jednym wypadku
    soft w aparacie w drugim soft w komputerze. To rózne softy na różnym
    sprzęcie, więc wynik nie musi być taki sam.

    > Jaki program masowo może wywołać RAW/JPG wykonując podstawową z góry
    > ustaloną ale dopasowującą się do foty obróbkę, bo chyba ręcznie
    > wszystkich fot nie obrabiacie?
    Każdą oglądam w Digital Photo Proffesional dostarczonym z Canonem i po
    pierwsze wybieram te które nadają się do dalszej obróbki (zwykle
    jakieś 10% :-p), resztę wyrzucam. Potem każdą wybraną oglądam,
    kadruję, czasem coś poprawię suwaczkiem, czasem coś wyretuszuję. Potem
    tym samy softem masowo produkuję JPG masowo ustawiając np
    rozdzielczość i jakość.

    --
    pozdrawiam
    Mirek

  • 7. Data: 2009-01-21 12:56:04
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Roger from Cracow wrote:

    > nikt Ci nieda gotowego przepisu. To kwestia wprawy i dobrego oka,
    > dalej dobrze skalibrowanewgo monitora. Twoim celem jest odbitka o jak
    > najlepszym wygladzie.

    i gustu przedewszystkim gustu.

  • 8. Data: 2009-01-21 15:05:08
    Od: "Roger from Cracow" <r...@s...pl>

    > i gustu przedewszystkim gustu.

    ale o gustach sie nie dyskutuje ;) albo sie go ma albo nie :)

    Roger