  • 151. Data: 2013-12-23 01:47:53
    Temat: Re: Prad z wiatrakow
    Od: "adamschodowy" <a...@g...pl>

    > Ale totalne ocipienie polega właśnie na wmawianiu nam, że żyjąc na
    > cieniutkiej skorupce i mając pod sobą biliony kilometrów sześciennych
    > żaru a nad sobą podgrzewacz walący GIGAWATEM na każdy kilometr
    > kwadratowy, jesteśmy w stanie istotnie wpłynąć na cokolwiek związanego
    > z bilansem cieplnym planety.
    >
    > Jest oczywiste, że temperatura na powierzchni Ziemi zmienia się
    > nieustannie i nawet cyklicznie. I jest wiadome, że jesteśmy na
    > szczycie cyklu i temperatura MUSI być wyższa:
    > http://pl.wikipedia.org/wiki/Plik:Rekonstrukcja_temp
    eratury.png

    jest jeszcze taka fajna teoria że wśród cięższych metali tworzących jądro
    ziemi jest sporo tych ciężkich nuklearnych w związku z czym jądro to jeden
    wielki reaktor atomowy fundujący nam wszystko od konwekcji i pola
    magnetycznego po wulkanizm itp. kontrteoria jest taka, że te pierwiastki
    mają tendencję to tworzenia z krzemem i resztą struktur utrudniających
    koncentrację sferyczną wg ciężaru ale i tak w ogromnej objętości naturaly,
    spontaniczny rozpad generuje ogromne energie i temperatury. chyba jeszcze
    nikt się nie podjął oszacować tych mocy w obu przypadkach, więc jak ktoś się
    będzie nudzil w sylwka...

  • 152. Data: 2013-12-23 12:22:07
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > Co prawda to pamietam "kraje OPEC ograniczaja wydobycie", wiec moze
    > ten pik to jakis sztuczny.

    Skojarzenie nie na temat.
    Jak to jest - jak jakieś firmy (również globalne) się dogadają co do
    polityki cenowej to ktoś może na nie jakiś kary nakładać.
    Jak się państwa dogadują to nie może.
    Nie znam się, ale się zastanawiam skąd się bierze ta różnica ?
    P.G.

  • 153. Data: 2013-12-23 17:24:08
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    W dniu 13-12-21 20:45, M. pisze:

    > Wydaje mi się, że Paweł chce powtórzyć doświadczenie Arrheniusa z 1900r.
    > Tutaj o tym, co było źle w przewidywaniach Arrheniusa
    >
    > http://www.youtube.com/watch?v=RICBu_P8JWI#t=7m15s
    >
    > nie da się modelować atmosfery ziemskiej jednowarstwowym modelem. Tutaj
    > więcej o modelu Arrheniusa
    >
    > http://www.youtube.com/watch?v=RICBu_P8JWI#t=5m50s
    >
    > A tutaj jak wygląda minimalny model, który opisuje efekt cieplarniany
    >
    > http://www.youtube.com/watch?v=RICBu_P8JWI#t=11m27s
    >
    > A zainteresowanym polecam cały wykład bo jest ciekawy.

    Bardzo fajny filmik. Odpowiada na sporo pytań z tego wątku
    (i podając publikacje).

    Jest też powiedziane, że wbrew temu, co padało w tej dyskusji,
    mimo ocieplenia łączna ilość CO2 zawartego w oceanach _rośnie_.
    Szybkie googlanie zdaje się to potwierdzać, ale przydałoby się
    coś pewniejszego.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Ocean_acidification
    http://www.reuters.com/article/2012/07/29/us-climate
    -ocean-idUSBRE86S0ID20120729

    pzdr
    bartekltg

  • 154. Data: 2013-12-23 18:40:40
    Od: MKi <e...@t...op.pl>

> [...]
    > Jak się państwa dogadują to nie może.
    > Nie znam się, ale się zastanawiam skąd się bierze ta różnica ?

    Z braku tego "kogoś" przy zmowie międzypaństwowej?

    Pozdrowienia,
    MKi

  • 155. Data: 2013-12-23 21:24:54
    Od: "M." <...@n...pl>

    W dniu 2013-12-23 12:22, Piotr Gałka pisze:

> [...]
    > Jak się państwa dogadują to nie może.
    > Nie znam się, ale się zastanawiam skąd się bierze ta różnica ?

    Zależy kim jesteś :-) i czym możesz zagrozić. Możesz zawsze się obrazić
    i nie kupować. Dlatego gdybyśmy mieli własne OZE i energooszczędne domy
    to moglibyśmy się obrazić i nie kupować. Ale to już temat polityczny i
    nie chciałbym w to wchodzić, bo jestem fizykiem a nie politykiem.

    M.

  • 156. Data: 2013-12-27 10:24:18
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Użytkownik "M." <...@n...pl> napisał w wiadomości

    > bo jestem fizykiem a nie politykiem.

    Z fizyki to sobie ciągle obiecuję, że może kiedyś uda mi się zrozumieć
    Dopplera dla światła.
    P.G.

  • 157. Data: 2013-12-27 12:24:03
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    W dniu 13-12-27 10:24, Piotr Gałka pisze:

    > Z fizyki to sobie ciągle obiecuję, że może kiedyś uda mi się zrozumieć
    > Dopplera dla światła.
    > P.G.

    To na serio?

    pzdr
    bartekltg

  • 158. Data: 2013-12-27 13:14:52
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Użytkownik "bartekltg" <b...@g...com> napisał w wiadomości

    > To na serio?

    Jak najbardziej.
    Jak przyjmę, że każdy obserwator obserwuje taką samą prędkość światła to mi
    się nie zgadza.
    Zagadnąłem o to kiedyś kolegę fizyka (ale mieliśmy tylko kilka minut).
    Zapytał, czy zdaję sobie sprawę, że zjawisko Dopplera dla światła zachodzi
    również, gdy odległy obiekt nie porusza się ani od nas, ani do nas tylko
    prostopadle.
    P.G.

  • 159. Data: 2013-12-27 13:16:10
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Użytkownik "AlexY" <a...@i...pl> napisał w wiadomości

    > W tym celu trzeba zacząć od przyjęcia do wiadomości że światło jest falą
    > :)

    Przyjąłem.
    Co dalej ?
    P.G.

  • 160. Data: 2013-12-27 13:43:06
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Użytkownik "Piotr Gałka" <p...@c...pl> napisał w
    wiadomości news:PiotrGalka.pme.1388146482@news.chmurka.net...

    > Jak przyjmę, że każdy obserwator obserwuje taką samą prędkość światła to
    > mi się nie zgadza.
    Autopoprawka.
    W tej chwili nie wiem, co mi się konkretnie nie zgadzało, to było z 5 lat
    temu, a teraz nie za bardzo mam czas aby do tego dochodzić (ETSI EN 300
    330-1 i -2 oraz 302 291-1 i -2 muszę (do 2 stycznia) przeczytać, ze
    zrozumieniem, a czytania ze zrozumieniem mnie w szkole nie uczyli bo to
    dawno było :)).
    P.G.