  • 171. Data: 2013-12-27 23:14:02
    Temat: Re: Prad z wiatrakow
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 16 Dec 2013, J.F. wrote:

    > W Fukushimie tez tak mowili

    <OT>
    IMVHO, Fukushima należy do przypadków, w których nadmierne
    wymagania wykluczyły możliwość zapobieżenia katastrofie.
    Konstruktor, który "na wszelki wypadek" zaplanowałby
    możliwość zalania morzem (tak po prostu) reaktora, zostałby
    pożarty żywcem, zaś sama elektrownia oprotestowana przez "wszystkich".
    A wedle opisów, taka rurka fi 3 metry pozwoliłaby znacznie
    ograniczyć skalę katastrofy. TAKIEGO strumienia wody reaktor
    by nie wygotował.

    pzdr, Gotfryd

  • 172. Data: 2013-12-28 00:07:16
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 15 Dec 2013, RoMan Mandziejewicz wrote:

    > Najpierw musiałbyś zmienić przepisy,

    Zgoda.

    > bo jak ocieplisz mieszkanie, to i tak przyjdzie Ci kominiarz
    > i każe wywalić dwa otwory w kuchni, dwa otwory w łazience

    Owszem, wiem coś o tym :]

    > a jak masz kominek, to jeszcze dwa otwory w pokoju
    > z kominkiem i ROZSZCZELNIĆ mieszkanie. Otwory wentylacyjne po co
    > najmniej 200cm^2.

    Problem w rozumieniu "otworu".

    > Całe ocieplanie diabli biorą i wiatr hula po
    > mieszkaniu.

    Ale masz OTWORY czy (zgodne z przepisami!) "zetki"?
    I czy te "zetki" wyobrażasz sobie tak, jak i ja sobie je
    wyobraziłem przy pierwszym zetknięciu z tym określeniem
    (jak krótki kanał, o kształcie w miarę proporcjonalnego
    zygzaku)?
    Bo jak zabrałem się za czytanie, to mi wyszło, że te 200cm^2
    po równi dotyczy "zetki", w tym całkiem sensownej, znaczy
    mającej dwa metry "korka wiatrowego" *w pionie*.
    To trochę ogranicza "hulanie" ;)

    Głupota przepisów oczywiście tkwi w tym, że primo największe
    w praktyce spotykane kanały mają ok. połowę z przekroju wyżej
    (150x75 lub 205x60), a secundo, prosta dziura na wylot
    ma mieć taki sam przekrój, jak pozakręcana dwumetrowa
    rura, której zwykły opór przepływu jest nijak nieporównywalny
    (nie licząc "korka" spowodowanego dozwolonym, odwrotnym
    układem otworów - wlot u góry, wylot na dole, jak jest
    zimno w "zetce" ujawnia się niechęć ogrzewającego się
    powietrza do płynięcia pod prąd, oczywiście komin jest
    wyższy, ale i opór nie znika).

    Tertio zaś, największy problem nie jest z *wlotem* zimnego
    powietrza, który skądinąd rozsądnie ma być, lecz z *wylotem*,
    bo wymóg aby TAM było 200cm^2 stanowi clou problemu.
    Prawdę mówiąc, intryguje mnie, jaka powinna być reakcja
    kominiarza na widok ogranicznika (stabilizatora)
    wentylacji :>

    pzdr, Gotfryd

  • 173. Data: 2013-12-28 02:15:23
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 27 Dec 2013 20:36:42 +0000, AlexY <a...@i...pl> wrote:
    > a ruch po okręgu? i obserwator w środku.

    A w takim wypadku będzie efekt Dopplera :-)?

    --
    Marek

  • 174. Data: 2013-12-28 09:01:39
    Od: "szczepan bialek" <s...@w...pl>

    wiadomości news:1894887383.20131227224410@pik-net.pl.invalid...

    > To wyprowadź bez całek wzór na wartość skuteczną przebiegu trapezowego
    > prądu w kluczy przetwornicy :P

    Zaden inzynier nie uzywa calek.
    Jak chce policzyc pole miedzy profilami to uzywa innych narzedzi.
    S*

  • 175. Data: 2013-12-28 09:05:22
    Od: "szczepan bialek" <s...@w...pl>

    wiadomości news:192762011.20131227224534@pik-net.pl.invalid...

    > To akurat oczywiste ale chodziło o dylatację czasu, o której napisał
    > wcześniej Bartek a której ja w ogóle nie wziąłem pod uwagę.

    A co to jest u Ciebie dylatacja czasu?
    U Einsteina byla dodana definicja ze czas to wskazania zegara.
    Zatem dylatacja czasu to deformacja zegara orzacego eter..
    Analogicznie do skrocenia linijki orzacej eter.
    S*

  • 176. Data: 2013-12-28 10:36:31
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 27 Dec 2013 23:14:02 +0100, Gotfryd Smolik news napisał(a):
> [...]
    > A wedle opisów, taka rurka fi 3 metry pozwoliłaby znacznie
    > ograniczyć skalę katastrofy. TAKIEGO strumienia wody reaktor

    Ale jak - do srodka ?

    Tu nie chodzi o wygotowanie, tu chodzi o chlodzenie.
    Albo sie gotuje i wypuszcza radioaktywna pare, albo sie chlodzi woda i
    wypuszcza radioaktywna wode, albo sie korzysta z istniejacego
    wymiennika ciepla.
    Tylko ze wszystko to wymaga pompowania wody chlodzacej, a tam sie
    zepsula cala elektryka z powodu zalania. Rozwiazaniem bylyby pompy
    napedzane turbinami parowymi, pracujace bezobslugowo. Ale byly
    elektryczne. Co ciekawe - w Belchatowie pompa kondensatu jest
    napedzana mala turbina parowa.

    Problem zas w tym ze o tym sie publice nie mowilo, ze nawet wylaczony
    reaktor jest nadal niebezpieczny.
    Zas ciekawe co by bylo gdyby awaria elekryki/chlodzenia dopadla ich
    znienacka, rdzen stopilby sie w pare sekund ? Albo diesle by nie
    zaskoczyly na czas.

    J.

  • 177. Data: 2013-12-28 11:08:32
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > A w takim wypadku będzie efekt Dopplera :-)?

    Podobno tak.
    Jak kiedyś zrozumiem Dopplera dla światła to się będę wypowiadał.
    Na razie nie miałem czasu przeczytać tego co napisał bartekltg, a może to
    wymagać dużo czasu (kiedyś na studiach 4 strony z książki z matmy czytałem 4
    dni - olśniło mnie dopiero o 22 w przeddzień kolokwium - skutek -
    przygotowując się nie przerobiłem ani jednego zadania, w co nikt z kolegów
    nie chciał mi uwierzyć).
    P.G.

  • 178. Data: 2013-12-28 11:10:49
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Użytkownik "szczepan bialek" <s...@w...pl> napisał w wiadomości

    > A w czym ta fala sie rozchodzi?

    Wiadomo. W eterze :)
    P.G.

  • 179. Data: 2013-12-28 11:16:50
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    wiadomości news:1727328126.20131227224203@pik-net.pl.invalid...

    > Astrofizyk. który tu czasem zagląda :) Poza tym - użyj Google :P

    Niektóre moje plany przegrywają z pilniejszymi sprawami codziennymi i
    Doppler dla światła należy do tej grupy planów.
    P.G.

  • 180. Data: 2013-12-28 11:22:56
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    wiadomości news:1894887383.20131227224410@pik-net.pl.invalid...

    > To wyprowadź bez całek wzór na wartość skuteczną przebiegu trapezowego
    > prądu w kluczy przetwornicy :P

    Nie mam (i nie miałem) takiej potrzeby.

    Kilka lat temu wyprowadzałem sobie wzór na pole magnetyczne (bliskie = dla
    prądu DC) w osi i w płaszczyźnie okrągłej i prostokątnej anteny, ale
    znalazłem chyba gdzieś jakiś wzór na pole od skończonego odcinka i
    odpowiednie całki rozwiązałem najlepszą ze znanych mi metod: "przez
    zaniechanie".
    P.G.