  • 1. Data: 2018-11-14 19:46:41
    Temat: Profesor twierdzi, że prawo Kirchhoffa nie zawsze jest spełnione...
    Od: Marek <f...@f...com>

    https://youtu.be/0TTEFF0D8SA

    Czyżby faktycznie profesor Lewis źle interpretował wynik swojego
    pomiaru nie uwzględniając charakteru obwodu w swoim modelu (w pewnym
    sensie)?

    --
    Marek

  • 2. Data: 2018-11-15 22:20:40
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    Marek <f...@f...com> wrote:

    > Czyżby faktycznie profesor Lewis źle interpretował wynik swojego
    > pomiaru nie uwzględniając charakteru obwodu w swoim modelu (w pewnym
    > sensie)?

    Wyniki Mehdi'ego mnie przekonują. Arogancja profesora niestety nie.

  • 3. Data: 2018-11-15 23:34:14
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 15 Nov 2018 21:20:40 +0000 (UTC), q...@t...no1
    (Queequeg) wrote:
    > Wyniki Mehdi'ego mnie przekonują. Arogancja profesora niestety nie.

    Czasami niestety arogancja profesora jednak podszyta jest racją,
    choć przyznaję, że racja wyrażana w takiej formie nie musi każdemu
    odpowiadać.
    Zapoznaj się z komentarzami. Ja nabrałem wątpliwość czy faktycznie
    Mehdi ma rację. Prof. podchodzi do problemu od strony czysto
    fizycznej, gdzie prawa Kirhoffa są pewnym uproszczeniem modelu i w
    pewnych okolicznościach wskazanych przez prof. "nie spełniają się".
    Mehdi, natomiast jako inżynier (operujący "aparatem praktycznym")
    zupełnie inaczej interpretuje wyniki.

    Ciekaw jestem komentarza bardziej oblatanych w fizyce, bartekltg?
    j.f.?

    --
    Marek

  • 4. Data: 2018-11-17 00:27:11
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Marek wrote:

    > Czyżby faktycznie profesor Lewis źle interpretował wynik swojego pomiaru
    > nie uwzględniając charakteru obwodu w swoim modelu (w pewnym sensie)?

    Ale w sumie w czym problem? Nawet prawo Ohma jest nierealizowalną
    fizycznie idealizacją, bo w przyrodzie nie występuje przewodnik
    doskonale liniowy. Chcesz coś prostszego: obalam zasadę szeregowego
    łączenia indukcyjności. Teoria mówi, że L_EFF = L_1 + L_2,
    gdzie L_x = mi_0*mi_r*A_e/l_e*N_x^2. No to teraz nawiń te ceweczki
    na współnym rdzeniu i pomierz. Zależność będzie kwadratowa:
    L_EFF = mi_0*mi_r*A_e/l_e*(N_1+N_2)^2. 5uH + 5uH=20uH. Magia,
    piszemy do Sztokholmu!

    A jak pomierzysz dokładniej, to się dowiesz, że zależność nie
    jest ani liniowa, ani kwadratowa, tylko gdzieś pomiędzy. I że
    da się sterować tym "pomiędzy".

    Pozdrawiam, Piotr

  • 5. Data: 2018-11-17 13:52:35
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Piotr,

    Saturday, November 17, 2018, 12:27:11 AM, you wrote:

> [...]
    > A jak pomierzysz dokładniej, to się dowiesz, że zależność nie
    > jest ani liniowa, ani kwadratowa, tylko gdzieś pomiędzy. I że

    Zapomniałeś o M, czyli sprzężeniu. I zależność na to jest.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 6. Data: 2018-11-18 16:13:12
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    RoMan Mandziejewicz wrote:

    > Zapomniałeś o M, czyli sprzężeniu. I zależność na to jest.

    Nie zapomniałem -- celem edukacyjnym powyższego było, by Kolega sam na
    to wpadł. :-)

    Pozdrawiam, Piotr