  • 1. Data: 2014-12-29 18:49:29
    Temat: Programowanie piśmienne
    Od: Borneq <b...@a...hidden.pl>

    Inaczej literate programming, styl programowania polegający na tym że
    kod źródłowy ma być czytelny dla człowieka a nie tylko wykonywany przez
    maszynę. W jakim języku programowania programy są najczytelniejsze?
    Knuth stworzył Web generujący kod Pascala i dokumentację Tex
    Strona na ten temat to http://www.literateprogramming.com/ gdzie jest
    m.in. CWEB generujący kod C.

  • 2. Data: 2014-12-29 18:58:32
    Temat: Re: Programowanie piśmienne
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    On 29.12.2014 18:49, Borneq wrote:
    > Inaczej literate programming, styl programowania polegający na tym że
    > kod źródłowy ma być czytelny dla człowieka a nie tylko wykonywany przez
    > maszynę. W jakim języku programowania programy są najczytelniejsze?

    Niektórzy potrafią pisać w COBOLu w każdym języku.
    Programista zawsze może napisać kod nieczytelnie.

    pzdr
    bartekltg

  • 3. Data: 2014-12-29 19:11:29
    Od: Borneq <b...@a...hidden.pl>

    W dniu 2014-12-29 o 18:58, bartekltg pisze:

    > Niektórzy potrafią pisać w COBOLu w każdym języku.
    > Programista zawsze może napisać kod nieczytelnie.

    Ale na jednym końcu są asemblery kodu maszynowego (jest jeszcze hex;-),
    potem assemblery bajtkodu jak Javy i Net, a po drugiej stronie pseudokod
    do opisu algorytmów. W takim pseudokodzie pisze się o łączeniu zbiorów,
    a konkretna implementacja może wyglądać różnie.
    Są np. języki o dynamicznym typowaniu, tu skupiamy się na wykonywaniu
    programu, ale z drugiej strony, czytając taki kod trudniej rozpoznać co
    jakaś zmienna znaczy niż w językach Pascal,C,C++,Java,C#

  • 4. Data: 2014-12-29 19:19:36
    Od: g...@g...com

    W dniu poniedziałek, 29 grudnia 2014 18:58:33 UTC+1 użytkownik bartekltg napisał:

    > Niektórzy potrafią pisać w COBOLu w każdym języku.
    > Programista zawsze może napisać kod nieczytelnie.

    Z drugiej strony, istnieją języki, w których napisanie czytelnego
    programu jest w zasadzie niemożliwe (takie jak brainfuck, unlambda
    czy shakespeare).

    Również wokół języków funkcjonują pewne kultury, które w różnym
    stopniu przywiązują wagę do czytelności programów. Na przykład
    perl jest językiem, który w samym swoim projekcie przemyca założenie,
    że można używać tajemniczych sekwencji, których znaczenie jest
    znane tylko dla wtajemniczonych.

    Jeżeli idzie o języki, których kultury w dużym stopniu wspierają
    piśmienność (czyli ideę, że kod ma nie tylko być wykonywany, ale
    przede wszystkim czytany), to należą do nich Python (określany
    niekiedy mianem "wykonywalnego pseudokodu"), Haskell oraz Scheme,
    a także -- w pewnym stopniu -- Forth ("czytelny asembler")

    Ciekawym językiem, który być może nie stanowi przykładu na "literate
    programming", ale powstał z myślą o "literature programming", jest
    Inform 7

  • 5. Data: 2014-12-29 19:42:40
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    On 29.12.2014 19:11, Borneq wrote:

> [...]
    > do opisu algorytmów. W takim pseudokodzie pisze się o łączeniu zbiorów,
    > a konkretna implementacja może wyglądać różnie.

    Pseudokod jest czytelniejszy niż kod języka wysokiego poziomu,
    bo pomija szczegóły.

    "Łączenie" zbiorów to masz (mozęsz mieć) jako pojedynczą
    operację w każdym przyzwoitym języku programowania.

    > Są np. języki o dynamicznym typowaniu, tu skupiamy się na wykonywaniu
    > programu, ale z drugiej strony, czytając taki kod trudniej rozpoznać co
    > jakaś zmienna znaczy niż w językach Pascal,C,C++,Java,C#

    Statyczne typowanie nie ma nic wspolnego z ręcznym wskazywaniem
    co ma być jakiego typu. C++ można na to nie zwracać uwagi,
    nie tak dawno powstałą Julia, też statycznie typowany,
    linijek typu.
    var bla:integer;
    nie ma ;-) a jak sam zauwazyłęś, mozę to zarówno zwiększać
    jak i zmniejszać czytelność.

    Nadal podtrzymuje swoje. W każdym jezyku można pisać brzydko.
    W paskalu trudniej, bo mocno ogranicza programistę, w c++
    łatwiej, bo ma miliona paradygmatów*) i pozwala na bardzo wiele,
    ale nadal da się przy niewielkim wysiłku pisać czytelnie,
    a nawet w języku jak perl, gdzie "Obfuscated Perl Contest"
    traktowane jest jak pleonazm, da się pisać komunikatywnie.
    Podobno;-)

    pzdr
    bartekltg

  • 6. Data: 2014-12-29 19:47:26
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    On 29.12.2014 19:42, bartekltg wrote:

    > łatwiej, bo ma miliona paradygmatów*) i pozwala na bardzo wiele,

    Za szybko wysłałem.

    *)
    https://www.youtube.com/watch?v=ltCgzYcpFUI
    Uwaga, godzina gadającej głowy, więc do kotleta czy w tło.
    "Dlaczego c++ nie zatonęło".

    pzdr
    bartekltg

  • 7. Data: 2014-12-29 20:06:11
    Od: Borneq <b...@a...hidden.pl>

    W dniu 2014-12-29 o 19:19, g...@g...com pisze:
    > Ciekawym językiem, który być może nie stanowi przykładu na "literate
    > programming", ale powstał z myślą o "literature programming", jest
    > Inform 7

    Wygląda jak normalny tekst angielski, nie wiem jak można to
    przetłumaczyć na Inform6

  • 8. Data: 2014-12-30 21:15:06
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Mon, 29 Dec 2014 10:19:36 -0800 (PST), g...@g...com
    wrote:

> [...]
    >niekiedy mianem "wykonywalnego pseudokodu"), Haskell oraz Scheme,
    >a także -- w pewnym stopniu -- Forth ("czytelny asembler")

    Rozumiem ze to miala byc ironia?...

    A.L.

  • 9. Data: 2014-12-30 22:26:25
    Od: g...@g...com

    W dniu wtorek, 30 grudnia 2014 21:15:08 UTC+1 użytkownik A. L. napisał:

    > Rozumiem ze to miala byc ironia?...

    Tak

  • 10. Data: 2014-12-31 18:35:09
    Od: slawek <f...@f...com>

    On Mon, 29 Dec 2014 18:58:32 +0100, bartekltg <b...@g...com>
    wrote:
    > Niektórzy potrafią pisać w COBOLu w każdym języku.

    Tak. Ciekawe że nie działa to na odwrót.