  • 11. Data: 2012-05-23 06:54:17
    Temat: Re: Przeniesienie praw autorskich i pelna dokumentacja systemu
    Od: "William Bonawentura" <n...@m...mnie.pl>

    > tak aby zabezpieczyc sie na przyszlosc i miec mozliwosc rozwoju systemu
    > przez innego wykonawce wybranego na drodze konkurencyjnej, a nie byc
    > uzaleznionym od jednej firmy. Dodatkowo chce wymagac przekazania pelnej

    Nie do końca jestem pewien czego oczekujesz. Znane mi podejścia to:

    1) System powstaje na indywidualne zamówienie klienta i otrzymuje go z pełną
    dokumentacją i źródłami
    2) System jest wyprodukowany dla większej liczny odbiorców, klient otrzymuje
    gwarancję udostępnienia źródeł w przypadku zaprzestania rozwoju aplikacji
    oraz specyfikę struktur danych.
    3) System "pudełkowy"

  • 12. Data: 2012-05-23 07:25:06
    Od: Edek Pienkowski <e...@g...com>

    Dnia Wed, 23 May 2012 06:54:17 +0200, William Bonawentura napisal:

> [...]
    > gwarancję udostępnienia źródeł w przypadku zaprzestania rozwoju aplikacji

    Co prawda nie na tym rynku ale znam opcję taką, że klient dostaje specyfikację
    części API z gwarancją, że nowsze wersje systemu zachowają kompatybilność
    API wstecz (czyli, po upgradzie do nowszej wersji systemu kod, który klient
    sobie napisał do którejś poprzedniej wersji ma nadal działać bez modyfikacji).

    To raczej nie te koszty, po stronie wykonania wymaga on dość
    pieczołowitych procedur, testów, a i tak później dochodzi do różnych
    sporów technicznych na temat tego, czy zmiana zachowania a nie samego API
    nie narusza zgodności ze specyfikacją itd. itp. czasem kończącymi się
    sporem prawnym - sam ewentualny spór prawny kosztuje tyle, że to
    rozwiązanie kosztuje.

    Wracając do OP, praktyka wygląda tak, że dostawca rozwija swój system latami
    i potem sprzedaje klientom dodając funkcjonalność (którą potem dodaje do
    rosnącego systemu) i/lub dostosowując produkt dla klienta. Sprzedanie
    wszystkich źródeł oznaczałoby, że sprzedaje swoje 5-10 lat pracy i to tak,
    że kto inny może kontynuować jego biznes - a przy przekazaniu pełni
    praw autorskich można to robić legalnie. Pewnie trzeba wydać na samych
    prawników tyle co zwykle kosztuje produkt, żeby znaleźć kompromisowe
    rozwiązanie.

    Edek

  • 13. Data: 2012-05-23 08:59:51
    Od: Paweł Kierski <n...@p...net>

    W dniu 2012-05-22 18:03, Andrzej Jarzabek pisze:

    > Oczywiście, że może kosztować, ale chodzi właśnie o to, że może
    > kosztować mniej, niż przeniesienie praw majątkowych. Można się
    > spodziewać, że dla wykonawcy będzie to znacznie mniej niekorzystne
    > rozwiązanie, niż przeniesienie praw majątkowych,
    [...]

    Będzie choćby z tego powodu, że jakieś fragmenty "narzędziowe" kodu
    będzie mógł spokojnie wykorzystać jeszcze raz gdziekolwiek.

    --
    Paweł Kierski
    n...@p...net