  • 1. Data: 2010-12-23 17:14:49
    Temat: Przetwornica 12VDC/230VAC, 1kVA sinus ?
    Od: ici <i...@p...onet.pl>

    Cześć, szukam materiałów teoretycznych i praktycznych do zrobienia sobie
    takiej przetwornicy.
    Chodzi o zasilanie awaryjne z akumulatora samochodowego z wyjściem
    zbliżonym do sinus.

  • 2. Data: 2010-12-23 17:41:24
    Temat: Re: Przetwornica 12VDC/230VAC, 1kVA sinus ?
    Od: BartekK <s...@N...org>

    W dniu 2010-12-23 18:14, ici pisze:
    > Cześć, szukam materiałów teoretycznych i praktycznych do zrobienia sobie
    > takiej przetwornicy.
    > Chodzi o zasilanie awaryjne z akumulatora samochodowego z wyjściem
    > zbliżonym do sinus.
    Jak bardzo ma być zbliżone? Jak duże obciążenie będzie (statycznie i
    jakie zmiany)? Może najprościej, czyli silnik 12V DC 3000rpm + generator
    230V AC na jednej osi, stabilizujesz tylko obroty, a jeśli potrzebujesz
    duże dynamiczne obciążenia, a średnie mniejsze, to dajesz koło zamachowe
    o odpowiedniej bezwładności.

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173

  • 3. Data: 2010-12-23 19:10:55
    Od: "Artur Miller" <a...@n...pl>

    Użytkownik "ici" <i...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > Cześć, szukam materiałów teoretycznych i praktycznych do zrobienia sobie
    > takiej przetwornicy.
    > Chodzi o zasilanie awaryjne z akumulatora samochodowego z wyjściem
    > zbliżonym do sinus.

    ale tak dla wprawy czy dla zastosowania praktycznego ? jesli to drugie, to
    wziąłbym UPSa APC z serii Smart i miał problem z głowy ...

    @

  • 4. Data: 2010-12-23 19:40:29
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 23-12-2010 o 18:14:49 ici <i...@p...onet.pl> napisał(a):

    > Cześć, szukam materiałów teoretycznych i praktycznych do zrobienia sobie
    > takiej przetwornicy.
    > Chodzi o zasilanie awaryjne z akumulatora samochodowego z wyjściem
    > zbliżonym do sinus.
    Jesteś pewien że to chcesz robić? chyba sobie nie zdajesz sprawy z
    wielkości problemu, proponuję si na znanym portalu poszukanie albo gotowej
    przetw albo poszukanie używanego ups-a apc bo one mają na pewno sinus
    tyle że potrzebują dwóch aku, bo chodzą na 24V.

    --
    Pozdr
    JanuszK

  • 5. Data: 2010-12-24 11:14:30
    Od: ici <i...@p...onet.pl>

    W dniu 2010-12-23 18:41, BartekK pisze:
> [...]
    > 230V AC na jednej osi, stabilizujesz tylko obroty, a jeśli potrzebujesz
    > duże dynamiczne obciążenia, a średnie mniejsze, to dajesz koło zamachowe

    Jak pisałem w zamiarze ma to być zasilanie awaryjne ogólnego
    przeznaczenia domowego z uwzględnieniem urządzeń transformatorowych, np
    piec CO (pompa, elektronika).
    Jak bardzo zbliżony do sin? Na pewno nie prostokąt jaki jest popularny w
    handlu. Ale znowu bez przesady, ma to zasilać transformator(y) 230/xx.
    Parametr nie jest krytyczny, bardziej mi zależy na wydajności obciążenia
    i przyzwoitej temp. pracy.

    Pomysł z silnikiem 12VDC nie jest zły, tylko skąd ja wytrzasnę teraz
    prądnicę/generator? Z silnika pierścieniowego? Kombinując w ten sposób
    już chyba bardziej opłaca się kupić gotowy agregat spalinowy za 1000 zł.

  • 6. Data: 2010-12-24 11:25:18
    Od: ici <i...@p...onet.pl>

    W dniu 2010-12-23 20:10, Artur Miller pisze:

    > ale tak dla wprawy czy dla zastosowania praktycznego ? jesli to drugie, to
    > wzi??bym UPSa APC z serii Smart i mia? problem z g?owy ...

    W sumie to jedno i drugie.
    Po pierwsze chciałbym się zapoznać z problemem praktycznie, a po drugie
    potrzebuje tego w domu w czasie awarii zasilania. Najbardziej do
    zasilania pieców gazowych: pompy + elektronika, (2szt).

    UPS też myślałem o tym, tyle, że to chyba trochę kosztuje? Chociażby za
    same literki APC?
    Z tego co się orientuję UPSy potrzebują zazwyczaj napięć symetrycznych?
    A więc co najmniej 2 akumulatory, a to już dodatkowe koszty i problem w
    awaryjnym doładowaniu np. z samochodu.

  • 7. Data: 2010-12-24 11:33:35
    Od: ici <i...@p...onet.pl>

> [...]
    > przetw albo poszukanie używanego ups-a apc bo one mają na pewno sinus
    > tyle że potrzebują dwóch aku, bo chodzą na 24V.

    Jak pisałem wcześniej, chodzi mi o naukę + użytek praktyczny.
    Szukam materiałów teoretyczno-praktycznych (nieakademickich, bez
    nadmiaru robactwa) i rozwiązań praktycznych (schematy, serwisówki, itp.).
    Jeśli ktoś siedzi w temacie i może podsunąć coś na początek do
    zaczepienia, będę zobowiązany?

  • 8. Data: 2010-12-24 11:35:11
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello ici,

> [...]
    > zasilania pieców gazowych: pompy + elektronika, (2szt).
    > UPS też myślałem o tym, tyle, że to chyba trochę kosztuje? Chociażby za

    Rozejrzyj się na Allegro. Poza tym - porównaj koszt tego UPSa z
    kosztem urządzeń, które chcesz zasilać...

    > Z tego co się orientuję UPSy potrzebują zazwyczaj napięć symetrycznych?

    Kto Cię tak okłamał?

    > A więc co najmniej 2 akumulatory, a to już dodatkowe koszty i problem w
    > awaryjnym doładowaniu np. z samochodu.

    Awaryjne doładowanie z samochodu? Trzebaby na głowę upaść, żeby coś
    takiego robić.

    Chcesz mieć porządnie - to co najmniej 24V, jeszcze lepiej 48V.
    Dopiero przy takim napięciu moc rzędu kilowata jest osiągana z
    przyzwoitą sprawnością i bez katowania akumulatorów. Do tego
    zbuforowanie ładowarką z możliwoscią zasilania z małego agregatu -
    obecnie agregat 2 kVA da się kupić poniżej 1000PLN a spali na pewno
    mniej niż silnik w samochodzie podkręcony do obrotów, przy których
    ładowanie odbywa się sensownie.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 9. Data: 2010-12-24 11:42:08
    Od: ici <i...@p...onet.pl>

    > Pomysł z silnikiem 12VDC nie jest zły, tylko skąd ja wytrzasnę teraz
    > prądnicę/generator? Z silnika pierścieniowego? Kombinując w ten sposób
    > już chyba bardziej opłaca się kupić gotowy agregat spalinowy za 1000 zł.

    W nawiązaniu do agregatu. Nie ma sensu wypalać benzyny przy pracy
    ciągłej przy małym/zmiennym obciążeniu. Lepiej już chyba wykorzystać
    akumulator i doładowywać go w miarę potrzeby cyklicznie?

  • 10. Data: 2010-12-24 12:52:25
    Od: ici <i...@p...onet.pl>

    > Rozejrzyj się na Allegro. Poza tym - porównaj koszt tego UPSa z
    > kosztem urządzeń, które chcesz zasilać...
    Rozglądałem się. Nowe urządzenie to koszt rzędu 1600zł. Z odzysku taniej
    ale co tam jest w środku? Plus koszt akumulatorów. Akumulatorki małe 17,
    20Ah, starczają na kilka min pracy.
    Znalazłem coś co by mi pasowało:
    http://allegro.pl/inverter-1000w-ups-czysty-sinus-na
    -dluga-prace-i1375732241.html
    980 zł
    ale z akumulatorami powrócimy pewnie do rzędu 1600, albo i więcej.

    > Awaryjne doładowanie z samochodu? Trzebaby na głowę upaść, żeby coś
    > takiego robić.
    A po co od razu upadać?

> [...]
    > obecnie agregat 2 kVA da się kupić poniżej 1000PLN a spali na pewno
    > mniej niż silnik w samochodzie podkręcony do obrotów, przy których

    Teoretycznie trudno się z tobą nie zgodzić.
    Praktycznie wygląda to mniej różowo.
    - koszt UPSa + agregat (2kVA,za 1000zł to chyba tylko chiński?)to
    wydatek rzędu 2500 - 3000 zł
    - roczny czas awarii sieci max. 7 dni
    - dzienny czas podtrzymania zasilania wynosi ok. 400 zł !!!
    Dodając koszty utrzymania:
    - paliwo agregat musi być uruchamiany raz/mies. min30 min,
    - wymiana akumulatorów co ok. 4 lata,
    - serwis,
    - inne.
    W ciągu roku wyjdzie ok 500zł za 1 dzień pracy układu!!!
    Sorry, ale szukam tańszej alternatywy.