  • 1. Data: 2009-11-27 11:47:33
    Temat: Przetworniki ciśnienia
    Od: Kit <n...@n...com>

    Czy ktoś mógłby napisać na jakiej zasadzie działają te przetworniki?
    http://www.aplisens.pl/produkty/masap.html
    Ciekawi mnie jak jest w nich przenoszona siła na przetwornik. Czoło
    czujnika wydaje się metalowe, więc chyba się nie odkształca?

  • 2. Data: 2009-11-27 12:14:03
    Temat: Re: Przetworniki ciśnienia
    Od: "PL(N)umber_One " <p...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Kit <n...@n...com> napisał(a):

> [...]
    > Ciekawi mnie jak jest w nich przenoszona siła na przetwornik. Czoło
    > czujnika wydaje się metalowe, więc chyba się nie odkształca?

    Nie znam tych czujników, nie mniej pamiętam próżniomierze pojemnościowe, w
    których zmiana pojemności czujnika spowodowana jest właśnie odkształcenem
    metalowej powierzchni, następującej pod wpływem zmian ciśnienia.

    PP

  • 3. Data: 2009-11-28 10:49:52
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 27 Nov 2009 12:14:03 +0000 (UTC), PL(N)umber_One wrote:

    >Nie znam tych czujników, nie mniej pamiętam próżniomierze pojemnościowe, w
    >których zmiana pojemności czujnika spowodowana jest właśnie odkształcenem
    >metalowej powierzchni, następującej pod wpływem zmian ciśnienia.

    Albo tensometry naklejone na te membrane - tak to robiono przez dlugie
    lata, zanim krzem nie opanowal mniej wymagajacych zastosowan.

    Moze tez chyba byc jakis czujnik sily podpierajacy membrane na srodku.

    J.

  • 4. Data: 2009-11-28 10:57:21
    Temat: Re: Przetworniki ci?nienia
    Od: PeJot <P...@o...pl>

    J.F. pisze:

    > Albo tensometry naklejone na te membrane - tak to robiono przez dlugie
    > lata, zanim krzem nie opanowal mniej wymagajacych zastosowan.

    Krzem zapewne dotarł nieco dalej. Z resztą, z punktu widzenia
    użytkownika nie ma chyba znaczenia co jest w środku. Niewiele firm w
    dokumentacji wspomina cokolwiek o tym co w środku.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 5. Data: 2009-11-28 14:51:27
    Od: Kit <n...@n...com>

    PL(N)umber_One pisze:

> [...]
    > których zmiana pojemności czujnika spowodowana jest właśnie odkształcenem
    > metalowej powierzchni, następującej pod wpływem zmian ciśnienia.

    Jeden z takich przetworników z czujnikiem temperatury przestał
    funkcjonować więc postanowiłem dobrać się do jego środka. Króciec
    pomiarowy jest rurką, która jest na końcu lita (około centymetra).
    Wewnątrz są dwa druty, jeden z nich jest kapilarą. Drugi to termopara.
    Przeciąłem koniec króćca, wygląda jakby końce obu drutów były zatopione
    w tym litym kawałku, który stanowi czoło czujnika. Drugi koniec kapilary
    jest w korpusie przetwornika, kapilara i z tej strony jest wtopiona w
    krótkim metalicznym wałku, w którym jest też koniec innej kapilary,
    krótkiej, zawiniętej, zamkniętej szczelnie zatyczką. Ten metalowy wałek
    ma naklejoną na przeciwnej powierzchni folię, z miedzianymi ścieżkami,
    do których są przylutowane bardzo cienkie przewodziki łączące się z
    płytką przetwornika. Wygląda to jak tensometr. Nie rozumiem jak przenosi
    się siła w tak skonstruowanym czujniku. Chyba, że jest tutaj
    wykorzystane jakieś inne zjawisko.

  • 6. Data: 2009-11-28 17:21:04
    Od: "PL(N)umber_One " <p...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Jeżeli dobrze rozumiem opis, to naprężenia z zakrzywionej kapilary, powstałe
    na skutek zmiany ciśnienia mierzonego, przenoszą się na połączony z nią
    cylindryczny element z tensometrem, druga kapilara prosta połączona z tym
    samym cylindrycznym elementem, może spełniac funkcję kompensacji
    temeraturowej czujnika ???
    PP

  • 7. Data: 2009-11-28 18:45:28
    Od: Kit <n...@n...com>

    PL(N)umber_One pisze:
> [...]
    > cylindryczny element z tensometrem, druga kapilara prosta połączona z tym
    > samym cylindrycznym elementem, może spełniac funkcję kompensacji

    Pierwsza, ta dłuższa, sięga początku króćca, zaczyna się w czole
    czujnika i biegnie do korpusu przetwornika, kończy się w małym
    cylindrze, na którym jest naklejona folia, albo cienkie tworzywo z chyba
    tensometrem.Z tego samego cylindra wychodzi krótsza kapilara, która jest
    zawinięta, znajduje się w całości w korpusie przetwornika. Najbardziej
    dziwi mnie to czoło czujnika, to wygląda jak lity, metalowy cylinder o
    średnicy 0,5 cm i długości 1,5 cm. Jak coś takiego ma się odkształcać?