  • 11. Data: 2013-11-29 15:20:15
    Temat: Re: Pytanie o kondensator na schemacie
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 29 Nov 2013 13:35:49 +0100, RoMan Mandziejewicz
    <r...@p...pl.invalid> wrote:
    > Oczywiście ale Farnell to już zagranica. A rozmiar 1206 to za mało
    :(

    Sa 1206 w tme np. 501R18W223KV4E lub 10nF CC1206KKX7RB103 oba na 500V

    --
    Marek

  • 12. Data: 2013-11-29 15:26:07
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Marek,

    Friday, November 29, 2013, 3:20:15 PM, you wrote:

    > :(
    > Sa 1206 w tme np. 501R18W223KV4E lub 10nF CC1206KKX7RB103 oba na 500V

    Nigdy bym nie zaryzykował takiego rozwiązania. Wolałbym tracić te
    240mW na samych rezystorach.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 13. Data: 2013-11-29 15:36:50
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    wiadomości news:1408095359.20131129150542@pik-net.pl.invalid...

    > Ale Ty piszesz o warunkach testowych a ja o rzeczywistości - a
    > rzeczywistość mówi, że wyładowanie trwa jednak dłużej niż 50us.

    Bez względu na czas zakłócenia znacznie większa moc wydzieli się w
    rezystorze i to on jest bardziej narażony niż diody w transoptorze. Stosunek
    tych mocy będzie większy niż prawdopodobny stosunek mocy wytrzymywanej przez
    te elementy. Dla 1000V będzie to jakieś 1000/1.5 na korzyść :) mocy w
    rezystorze.

    > Niepotrzebnego przede wszystkim. Tam wystarczy w zupełności rezystor
    > 220k/1W (zapas mocy, żeby wytrzymał surge) a lepiej dwa rezystory po
    > 110k/0.5W połączone szeregowo - oczywiście THT :P

    Kondensator pozwoli trochę mniej ciepła wydzielić i pewnie o to chodziło.
    P.G.

  • 14. Data: 2013-11-29 15:48:36
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Użytkownik "Ukaniu" <l...@g...pl> napisał w wiadomości

    > Do serwisu często trafiają zasilacze z uszkodzeniami właśnie po powstaniu
    > dużego upływu w kondensatorze np. ostatnio kilka sztuk z smd 100nf 500V
    > x7r pracujące na 250V. Nie ma szans na przepięcia w tym miejscu - ot czas
    > robi swoje.

    Tu nie rozumiem. Jak pracuje na 250V to raczej przepięcia tam dochodzą.

    W zasilaczu impulsowym chyba (chyba bo nigdy się tematem nie interesowałem)
    przepięcia z wejścia docierają do wszystkiego co jest przed przetwornicą.
    Tam bym się spodziewał, że na kondensatorach pojawi się napięcie wyższe od
    znamionowego.

    Ale dyskutujemy o podanym układzie, który nie jest zasilaczem - tu według
    mnie kondensator jest mało narażony na przepięcia i chyba nie będzie
    sprawiał problemów.

    > Bywają różne modele, różni producenci, może cieli koszty i były ch...
    > Oczywiście ja jako serwis mam do czynienia tylko z uszkodzeniami i
    > sumaryczny % padających w całości może nie być wielki.
    > W produkcji na tyle znaczący procent braku oznak życia po polutowaniu
    > stanowiły kondensatory smd, że najpierw zmieniono producenta a potem
    > układ. Problem się tyczył tylko dużych pojemności 470nf w filtrach 5 i
    > 3,3V.

    Tu też nie chwytam o co chodzi, bo aż do ostatniej linijki cały czas
    myślałem o 250V.
    Od czasu jak był problem z tantalami (to chyba 2002) stosujemy w zasilaniu
    5V kondensatory ceramiczne 1206 22uF/10V Y5V, a ostatnio 0805 10uF/16V X5R.
    Nie zauważyłem żadnych problemów, ale to nie jest produkcja masowa.
    P.G.

  • 15. Data: 2013-11-29 16:04:32
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" napisał w wiadomości
    Hello Piotr,

    >Ale Ty piszesz o warunkach testowych a ja o rzeczywistości - a
    >rzeczywistość mówi, że wyładowanie trwa jednak dłużej niż 50us.

    Tez wytrzyma.

    J.

  • 16. Data: 2013-11-30 00:51:13
    Od: d...@g...com

    użytkownik Marek napisał:

    > A można prosić o wyjaśnienie od strony fizyki i występujących zjawisk
    >
    > czym tak bardzo różnią się te kondensatory? Zawsze mnie ciekawi
    >
    > różnica między praktyką a teorią. Na studiach przy obliczaniu obwodów
    >
    > nikt (z prowadzących) praktycznie nie zwracał uwagi na to jak
    >
    > kondensator powinien być zrobiony . Upraszczając: C to C, ważna
    >
    > pojemność i napięcie przebicia...

    Ostatnio przyjalem twoje podejscie:) Dmuchniecie na plytke tj. zmiana temperatury o 5
    st. C i wynik podzedl w piz... Trzeba bylo wziac inny dielektryk.

    Dobre kondensatory SMD 200-500V kosztuja majatek, lepiej pokombinowac z THT.
    Czasem klade je na plasko na pcb, cena i jeszcze raz cena:)