  • 1. Data: 2010-08-02 20:20:09
    Temat: Pytanie o skrypt dostarczający danych uwierzytelniających [długie]
    Od: "..:: sjf ::.." <s...@u...org.invalid>

    Witam,

    Moje pytanie dotyczy skryptów uniksowych, więc gdzieniegdzie będę odnosił
    się do cech tego systemu.
    Otóż, mam potrzebę przebudowania istniejącego skryptu (załóżmy jego nazwę
    *working*) służącego do logowania na urządzenia i wykonywania na nich
    określonych operacji, w taki sposób, by wyrzucić na zewnątrz dane
    uwierzytelniające (login i hasło) do urządzeń.
    Pomysł jest taki, by napisać dodatkowy skrypt/program serwisowy (nazwijmy go
    *credit*), który dostarczałby danych uwierzytelniających dla skryptu
    *working*. Docelowo przydatny byłby również dla innych moich skryptów.
    Działanie skryptu *credit* byłoby następujące:
    - przy pierwszym uruchomieniu skrypt pyta o login i hasło do urządzeń,
    - zapamiętuje te dane i w jakiś sposób udostępnia na zewnątrz,
    - po zadanym czasie (np. 2 godz.) dane uwierzytelniające deaktualizują się i
    skrypt ponownie pyta o ich wprowadzenie przez użytkownika [chodzi o sytuację
    pozostawienia stacji roboczej nie zablokowanej i ograniczenie możliwości
    wykorzystania danych zalogowanego użytkownika - hasło nie zmienia się z taką
    częstotliwością :) ].
    Uruchomienie skryptu working powoduje "odpytanie" skryptu credit o dane
    logowania jakich ma użyć i w razie potrzeby (przedawnienie danych) credit
    odpytuje użytkownika o dane.

    I teraz moje pytania:
    W jaki sposób zrealizować przekazywanie danych uwierzytelniających pomiędzy
    skryptami credit i working (a docelowo również innymi)?
    Myślałem o zapisaniu danych w pliku z maksymalnie ograniczonymi prawami =
    400; czas modyfikacji pliku posłużyłby do ustalenia przedawnienia danych.
    Inna metoda - zapis danych w zmiennych środowiskowych użytkownika (login,
    hasło i dodatkowo timestamp do ustalenia przedawnienia danych).
    Obie metody zapisu danych można by ulepszyć poprzez zakodowanie danych, ale
    trzeba by zastosować dodatkowo jakiś klucz, czyli użytkownik musiałby
    podawać dodatkowo ten klucz i co gorsza przy każdym uruchomieniu skryptu
    working (tak by credit mógł odkodować zakodowane dane i przekazać do skryptu
    working), więc raczej odpada. Zastosowanie jakiegoś "sobie znanego
    algorytmu" bez potrzeby podawania klucza też mija się z celem, bo wystarczy
    analiza skryptu.

    Chciałbym uniknąć podawania w skrypcie roboczym nazwy pliku / zmiennych
    środowiskowych do odczytania danych logowania lecz zastosować jakiś
    interfejs wymiany danych, który zapewniłby aktualność danych logowania.
    Czyli w skrypcie working powinno być odwołanie do credit, który ostatecznie
    zwraca dane logowania. Inaczej credit czuwa nad aktualizacją danych
    logowania i ich dostarczeniem do programów z nich korzystających.
    W jaki sposób zrealizować taki interfejs? Może na zasadzie, że credit działa
    jako daemon i jest odpytywany o dane logowania przez inne skrypty? W jaki
    sposób podejść do problemu?

    PS. Język programowania dowolny, ale najchętniej coś skryptowego: Perl, Tcl,
    Bash, itp.

    --
    Szczepan J. Fijał :: sjf @ 50°07'N 18°58'E
    xmpp:s...@j...pl | tlen:sjf | gg:2604451 | skype:s.fijal?call

  • 2. Data: 2010-08-03 11:54:50
    Od: Segmentation Fault <c...@o...eu>

    On 08/02/2010 10:20 PM, ..:: sjf ::.. wrote:
    > Witam,
    >
    > Moje pytanie dotyczy skryptów uniksowych, więc gdzieniegdzie będę
    > odnosił się do cech tego systemu.

    A myślałeś o użyciu ssh i zapisaniu kluczy urządzeń na komputerze,
    z którego będą wołane skrypty?

  • 3. Data: 2010-08-03 17:19:39
    Od: "..:: sjf ::.." <s...@u...org.invalid>

    Użytkownik "Segmentation Fault" <c...@o...eu> napisał w
    wiadomości grup dyskusyjnych:4c58038b$0$2603$6...@n...neostrada
    .pl...

    > A myślałeś o użyciu ssh i zapisaniu kluczy urządzeń na komputerze,
    > z którego będą wołane skrypty?
    Tak, to mogłoby być rozwiązanie gdyby nie to, że do urządzeń mogę się
    zalogować jedynie przez telnet.
    Aha, problem podejrzenia haseł sniferem można pominąć gdyż chodzi o
    wydzieloną sieć zarządzania, wejście do serwerowni jest naprawdę trudne.
    Ja tak naprawdę nie pytam o sposób zabezpieczenia/szyfrowania/etc. danych
    logowania lecz o to jak sensownie rozwiązać komunikację między programami.
    Czy coś na zasadzie klient-serwer czy inaczej?

  • 4. Data: 2010-08-04 07:52:10
    Od: Darek <d...@g...com>

    Hej,

    .pl...> On 08/02/2010 10:20 PM, ..:: sjf ::.. wrote:

> [...]
    > logowania lecz o to jak sensownie rozwiązać komunikację między programami.
    > Czy coś na zasadzie klient-serwer czy inaczej?

    Jakie jezyki skryptowe sa dostepne? Shell, Cshell, Bash, Perl, Python?

    Pozdrawiam
    Darek

  • 5. Data: 2010-08-04 10:24:00
    Od: "..:: sjf ::.." <s...@u...org.invalid>

    Użytkownik "Darek" <d...@g...com> napisał w wiadomości grup
    0g2000yqb.googlegroups.com...
    > Hej,

    .pl...> On 08/02/2010

    > Jakie jezyki skryptowe sa dostepne? Shell, Cshell, Bash, Perl, Python?
    Na pewno Shell (sh), Bash, CShell (csh), Perl, Python, Tcl.

  • 6. Data: 2010-08-04 11:23:56
    Od: Segmentation Fault <c...@o...eu>

    On 08/03/2010 07:19 PM, ..:: sjf ::.. wrote:
> [...]
    > danych logowania lecz o to jak sensownie rozwiązać komunikację między
    > programami. Czy coś na zasadzie klient-serwer czy inaczej?

    Rozumiem że to jest rozwiązanie na jeden komputer ( a nie np. paczka
    ubuntu), dla komputera, do którego niepowołane osoby nie mają dostępu?

    W takim razie bym nie kombinował i zrobił tak jak to opisałeś z plikiem
    włączanym do skryptu. I rozbudował jeśli kiedyś będzie taka potrzeba ;)