  • 1. Data: 2009-10-24 08:11:45
    Temat: RS485 - jakie napiecia ?
    Od: ąćęłńóśźż <u...@w...eu>

    Czy zwykłym multimetrem za przysłowiowe 19,95 zł znajdę jedną parę RS-485 w 5-10
    parowych wiązkach (kat. 3)?
    Jakich napięć szukać - w chwili aktywności i w chwili spoczynku?
    THX

  • 2. Data: 2009-10-24 09:03:21
    Temat: Re: RS485 - jakie napiecia ?
    Od: robmac <r...@k...pl>

    ąćęłńóśźż napisał:
    > Czy zwykłym multimetrem za przysłowiowe 19,95 zł znajdę jedną parę RS-485 w 5-10
    parowych wiązkach (kat. 3)?
    > Jakich napięć szukać - w chwili aktywności i w chwili spoczynku?
    > THX

    Witam

    Myślę, że bez problemu. Poszukaj najpierw względem ziemi napięć tak
    około 1-3VDC. Między żyłą A i B (czy jak tam je nazywają) powinny być
    ułamki volta (zależy, czy jest rezystor na końcu). No i pytanie czy w
    wiązce leci _masa_, bo względem ziemi to różne napięcia mogą być. Z
    moich doświadczeń wynika, że nie ma problemu ze znalezieniem, czasem
    wyniki pomiarów trochę na czuja trzeba brać, zanim się znajdzie
    komplet A, B (, GND).

    --
    RobMac
    www.robmac.pl - obudowy dla elektroniki, frezowanie CNC.

  • 3. Data: 2009-10-24 09:50:53
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    ąćęłńóśźż wrote:
    > Czy zwykłym multimetrem za przysłowiowe 19,95 zł znajdę jedną parę RS-485 w 5-10
    parowych wiązkach (kat. 3)?

    Ja podpowiem inaczej: "zwykłym multimetrem" za 5zł - ale wskazowkowym,
    jesteś w stanie zaobserwować powolne transmisje ( 9600, więcej już
    ciężko ). Wskazówka po prostu drga. Zainteresuj się więc również takim
    wynalazkiem.

  • 4. Data: 2009-10-24 14:34:23
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "ąćęłńóśźż" <u...@w...eu> wrote in message news:hbucrc$38q$1@news.wp.pl...
    > Czy zwykłym multimetrem za przysłowiowe 19,95 zł znajdę jedną parę RS-485
    > w 5-10 parowych wiązkach (kat. 3)?
    > Jakich napięć szukać - w chwili aktywności i w chwili spoczynku?

    Będzie ciężko, bo RS485 to half duplex, czyli przy braku nadawania
    ustawiona jest w tryb odbioru, a więc wysoko oporowe wejście
    które nie ustawia na linii napięcia. Dodatkowo lubią mieć opornik
    terminujący odbiornik, a więc napięcie będzie równe zero...
    Gdybyś oglądał oscyloskopem to byłaby inna rozmowa, ale to
    też tylko w trakcie nadawania widziałbyś prostokąt około 5V.

  • 5. Data: 2009-10-24 15:04:58
    Od: "T.M.F." <t...@n...mp.pl>

    > Będzie ciężko, bo RS485 to half duplex, czyli przy braku nadawania

    Sa tez full-duplex. I co to ma wspolnego z opisywanym problemem?

    > ustawiona jest w tryb odbioru, a więc wysoko oporowe wejście
    > które nie ustawia na linii napięcia. Dodatkowo lubią mieć opornik
    > terminujący odbiornik, a więc napięcie będzie równe zero...

    Co ty za bajki opowiadasz. RS485 musi miec w spoczynku prawidlowe
    napiecia na liniach A i B. Roznica napiec na tych liniach zawsze musi
    przekraczac 200mV inaczej odbiornik bedzie szalal i to bedzie dupa a nie
    magistrala. Prawidlowa polaryzacje linii A i B w spoczynku zapewnia
    zazwyczaj terminator - ktory jest zlozony nie tylko z rezystora 120 om
    laczacego linie A i B, ale takze z rezystorow od B do masy i od A do
    Vcc. Takze spoczynkowo A>B o co najmniej 200mV i obie linie maja zawsze
    potencjal ok.2-2,5V w zaleznosci od obciazenia.

    http://idom.sourceforge.net/
    Teraz takze forum dyskusyjne
    Zobacz, wyslij uwagi, dolacz do projektu.

  • 6. Data: 2009-10-24 15:33:49
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "T.M.F." <t...@n...mp.pl> wrote in message

    > Sa tez full-duplex. I co to ma wspolnego z opisywanym problemem?

    Jakoś jak myślę RS485 to myślę o dwu przewodach, a więc
    full duplex nie jest możliwy. Masz full duplex w RS422 bo ma 4 kable.

> [...]
    > na liniach A i B. Roznica napiec na tych liniach zawsze musi przekraczac
    > 200mV inaczej odbiornik bedzie szalal i to bedzie dupa

    No masz rację, ale teoria i praktyka nie zawsze idą w parze :-)
    Wiele razy się spotykałem w praktyce z liniami niespolaryzowanymi
    i odbiorniki RS485 sobie jakoś z tym radziły...

    ... jak są dobrze zrobione :-)

  • 7. Data: 2009-10-24 16:17:22
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    T.M.F. wrote:

    > Co ty za bajki opowiadasz. RS485 musi miec w spoczynku prawidlowe
    > napiecia na liniach A i B. Roznica napiec na tych liniach zawsze musi
    > przekraczac 200mV

    To zależy co dokładnie pytający szuka. Faktycznie znaleźć nie wiadomo
    jak podłączony, siedzący cicho i nie zaterminowany odbiornik może być
    trudno. Jeżeli linia pracuje, a my chcemy się wpiąć gdzieś po drodze, to
    spodziewajmy się, że miernik pokaże napięcie koło 2,5 V między A i B
    (z praktyki). Jeżeli transmisja jest non stop, to słychać ją po
    dotknięciu przewodu szukaczem albo wręcz w prostym mierniku ustawionym
    na brzęczyk (test ciągłości) wpiętym między A i B.

    Mirek.

  • 8. Data: 2009-10-24 18:40:27
    Od: "T.M.F." <t...@n...mp.pl>

    > Jakoś jak myślę RS485 to myślę o dwu przewodach, a więc
    > full duplex nie jest możliwy. Masz full duplex w RS422 bo ma 4 kable.

    Owszem, ale zastanawialem sie jak full lub half duplex wplywa na
    opisywany problem. IMHO nie wplywa. W kazdej sytuacji moze sie zdarzyc,
    ze nic nie nadaje i stan linii utrzymuja terminatory.

    > No masz rację, ale teoria i praktyka nie zawsze idą w parze :-)
    > Wiele razy się spotykałem w praktyce z liniami niespolaryzowanymi
    > i odbiorniki RS485 sobie jakoś z tym radziły...

    Tylko, ze to jest bez sensu. Taka linia bez polaryzacji A i B jest
    ekstremalnie wrazliwa na zaklocenia. Minimalne zmiany spowoduja, ze
    odbiornik zacznie odbierac jakies smieci. Chociaz, nie wiem czy to
    regula, zaobserwowalem, ze w wielu rozwiazaniach RS485, nawet bez
    polaryzacji za pomoca rezystorow, linie A i B ustawiaja sie prawidlowo.
    Moze jakos samoe odbiorniki sa za to odpowiedzialne.

  • 9. Data: 2009-10-26 09:13:40
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "T.M.F." <t...@n...mp.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > na liniach A i B. Roznica napiec na tych liniach zawsze musi przekraczac
    > 200mV inaczej odbiornik bedzie szalal i to bedzie dupa a nie magistrala.
    Tak było kiedyś dawno. Od 10 lat stosuję scalaki fail-save i w stanie
    spoczynku mam na linii 0V.
    P.G.

  • 10. Data: 2009-10-26 15:19:23
    Od: "T.M.F." <t...@n...mp.pl>

    > Tak było kiedyś dawno. Od 10 lat stosuję scalaki fail-save i w stanie
    > spoczynku mam na linii 0V.

    To zobacz dokladnie charakterystyke tych scalakow, przy 0V daja np. stan
    wysoki, a co daja przy -0,001V?
    No i cos linie w tym stanie 0V musi utrzymywac, jesli wszystkie
    nadajniki beda zablokowane to potencjal tych linii bedzie radosnie
    plywal. To 200mV nie wzielo sie przeciez z kosmosu tylko wynika z
    koniecznosci wprowadzenia marginesu bledu.